Avvakta och bedöm ert reella behov.
johnraberg; sa:
HEJ!
efter att ha läst "alla" diskusioner om tält ställer jag iaf frågan om vilket tält man ska köpa!
tältet ska rymma 2-3 personer
Tältet ska användas på kalfjäll samt i skogs områden, man ska kunna sätta upp inner samt yttertält samtidigt!
vill ej ha ett allt för tungt tält!
absiden bör ej vara för liten
kupol eller tunnel spelar ingen roll!
vad jag förstår så är det värt de där extra tusenlapparna på ett bra tält! har jag fel??
Hallå!
Här kommer mina synpukter.
Tältvalet borde grunda sig på er aktivitetsnivå, på vilka årstider det skall användas och framför allt: antal dagar ute i fält.
Är ni ute 1 - 2 veckor per år sommartid och sysslar med "vanligt" friluftsliv behöver ni inte lägga mycket pengar på ett tält.
Att slänga ut ett extra antal tusenlappar för en funktion som inte används är enligt min mening dumt.
Det finns billiga alternativ för normalanvändarna, t.e.x. Vaude verkar ha vettigt utbud till rimliga priser.
Angående Hillebergdebatten.
I kvalitetstekniken säger man: det går alltid att producera högre kvalitet till lägre pris.
Konkurrenterna hinner upp ganska snart om man inte sänker priserna. De ligger åtminstone 50 % för högt.
Helsport har differentierat sitt sortiment för att kunna tillfredställa en större målgrupp, både extrema användare och medelsvenssons.
Hilleberg dfäremot försöker få vanliga friluftsmänniskor tro att deras dyra tält är ett måste för enkla sommarturer.
Förhoppningsvis inser kunderna så småningom, genom ökad kunskap, att man inte behöver flaggskepp till tält vid normal användning.
Man köper väl tält efter funktionell användning, eller?
Visst, jag har varit sugen på att köpa ett Akto, men priset på 3800 kr avskräcker. Det är en veckas extra arbete, bättre med tjänstledighet då.
Jag väljer då hellre ett MSR Zoid för halva priset på sommarturerna.
Fast jag misstänker att många köper prylar för att på ett enkelt sätt få sig själva i en dager som framställer att man befinner sig på en högre aktivtetsnivå än vad man egentligen gör.
Man köper sig en identitet...
MVH Hasse