HJÄLP!!

Re: Re: Hillebanerna anfaller

-Patric-; sa:
Jag tycker aldrig att ett Hillebajs kommer att vara prisvärt men det vet ni redan, speciellt nu efter den välkända kvalitetsförsämringen.
Vilken välkänd kvalitetsförsämring?
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan.

Kom t.ex. inte och påstå att bytet från Easton- till DAC Featherlitestänger skulle innebära en kvalitetsförsämring.Vääääldigt många tillverkare av kvalitetstält (t.ex. de flesta i din lista) har gjort motsvarande byte av en och samma anledning - DAC Featherlite är bättre!

Re: Re: Hillebanerna anfaller

-Patric-; sa:
Det kan bero på att Hillebanerna sitter framför datorerna på kvällar och helger eftersom deras usla tält inte duger att användas.. Vi andra är ju ute och kan inte svara på kvällarna.

Nä det är snarare så att vi bor i lägenheter eller hus så vi behöver inte bo i något tält. Det övelåter jag till uteliggarna.

-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
Det vore ju synd om även denna diskussion blir till för eller emot Hilleberg...

/Håkan

Jag tänkte inte ge mig in här egentligen men efter Jespers passning så var det omöjligt att låta bli..

Tänk att man kände på sig att det nog skule komma til det här :) Fast med tanke på att trådens åtta första förslag var HB (inklusive mitt) så var det nog på sin plats med lite andra märken, och sen så är det helt enkelt en naturlag att så fort man dikuterar tält så blir det en diskussion HB vs. The Rest!

/Jesper
Som skrattar gott till morgonkaffet.

Haglöf Genius

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
varför är det ingen som talar om Haglöfs Genius-tält?
de verkar ju jättepraktiska...eller stämmer det inte i verkligheten?
De är rymliga, i en Haglöf Genius 23 sover två personer som en kung. Bra takhöjd. 3 personer går också men är bökigare. Konstruktionen är också mycket vindstabil när den är uppslagen. Haglöfs service är också vara pålitlig, gissningsvis i hillebergklass.

Nackdelarna är:
* Bökigt att slå upp ensam (går dock) om det är hård vind. Fippla in pinnarna i tältgolvet är precisionsgöra.
* Vissa tycker det är praktiskt att laga mat i absiden, det är svårt på Genius då tältgolvet även täcker absiden (kanske man skulle kunna skära ett eget hål?)

Så om du inte ensamvandrar eller tycker om matlagning i tältet, så kan Genius vara ett bra val.

/Genius23-användare

Avvakta och bedöm ert reella behov.

johnraberg; sa:
HEJ!

efter att ha läst "alla" diskusioner om tält ställer jag iaf frågan om vilket tält man ska köpa!

tältet ska rymma 2-3 personer
Tältet ska användas på kalfjäll samt i skogs områden, man ska kunna sätta upp inner samt yttertält samtidigt!
vill ej ha ett allt för tungt tält!
absiden bör ej vara för liten
kupol eller tunnel spelar ingen roll!

vad jag förstår så är det värt de där extra tusenlapparna på ett bra tält! har jag fel??

Hallå!

Här kommer mina synpukter.

Tältvalet borde grunda sig på er aktivitetsnivå, på vilka årstider det skall användas och framför allt: antal dagar ute i fält.
Är ni ute 1 - 2 veckor per år sommartid och sysslar med "vanligt" friluftsliv behöver ni inte lägga mycket pengar på ett tält.
Att slänga ut ett extra antal tusenlappar för en funktion som inte används är enligt min mening dumt.
Det finns billiga alternativ för normalanvändarna, t.e.x. Vaude verkar ha vettigt utbud till rimliga priser.

Angående Hillebergdebatten.
I kvalitetstekniken säger man: det går alltid att producera högre kvalitet till lägre pris.
Konkurrenterna hinner upp ganska snart om man inte sänker priserna. De ligger åtminstone 50 % för högt.
Helsport har differentierat sitt sortiment för att kunna tillfredställa en större målgrupp, både extrema användare och medelsvenssons.
Hilleberg dfäremot försöker få vanliga friluftsmänniskor tro att deras dyra tält är ett måste för enkla sommarturer.
Förhoppningsvis inser kunderna så småningom, genom ökad kunskap, att man inte behöver flaggskepp till tält vid normal användning.

Man köper väl tält efter funktionell användning, eller?
Visst, jag har varit sugen på att köpa ett Akto, men priset på 3800 kr avskräcker. Det är en veckas extra arbete, bättre med tjänstledighet då.
Jag väljer då hellre ett MSR Zoid för halva priset på sommarturerna.
Fast jag misstänker att många köper prylar för att på ett enkelt sätt få sig själva i en dager som framställer att man befinner sig på en högre aktivtetsnivå än vad man egentligen gör.
Man köper sig en identitet...

MVH Hasse

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
varför är det ingen som talar om Haglöfs Genius-tält?
de verkar ju jättepraktiska...eller stämmer det inte i verkligheten?

Nu är inte jag någon Hilleban, men i en jämförelse mellan till exempel Nallo 2 och Haglöfs Genius 20 står sig Haglöfs tält slätt.

Genius har sämre inneryta (men kanske något större absid).
Genius väger 1,2 kg mer (!)
Genius är bökigare att sätta upp
Genius är en halv tusenlapp dyrare (!)

Fördelen är att det är självstagande och mer flexibelt.

Vill man ha Nallo GT får man överlägset utrymme men utan att komma upp i Geniusvikt, och priset blir ett par hundringar över Genius.

Kollar man på Helsport Rondane får man ungefär samma yta, samma vikt, men lägre takhöjd och (något) längre pris än Hilleberg.

Så om det är någon tälttillverkare som borde kallas icke prisvärda är det väl Haglöfs?

(Jag har ett Haglöfs Twin Peak från 94, och tycker att de borde fortsatt med prisvärda tunneltält istället för dyra och krystade tält)

[Ändrat av Nordesjö 2004-04-22 kl 10:55]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg