Bra tält.......
Jag vistas en hel del i fjällen och i de djupa skogarna här uppe i norr. Jag bor i tält såväl vinter som sommar. Ibland ensam ibland är vi fler. Ibland har jag hundar med i tältet. Ibland cykeln.......
Jag har haft några olika modeller och olika fabrikat, inkl Hilleberg. Hillebrg är ett bra tält, men inte så mycket bättre så att det motsvarar prisskillnaden.
Tyvärr är det ju debatterna som denna som gör att vissa tillverkare kan hålla de höga priserna.
Säkert är det många här som uttalar sig utan att överhuvudtaget har testat något annat märke än det man äger själv. Många uttalar sig också eftersom man hört de stora pojkarna förespråka ett visst märke, man kanske har sett en logga här eller där på någon expiditionspulka osv.
Efter att ha provat Hilleberg, Haglöfs och några olika modeller av Fjällräven så har jag i dag fastnat för Fjällrävens AKKA 3 RS Light. Det är rymmligt och prisvärt. Inte allt för tungt.
Är man 2 st på vintertur anser jag att man behöver ett 3 mans, lika så under hösten när man jagar och kanske har hundar med sig. Den lilla viktskillnaden mellan ett 2 och 3 mans kan man säkert stå ut med. Den extra volym man får är värt några extra svettdroppar.
Men, skall man stressa runt i fjällen och försöka klara av så många km som möjligt utan att njuta så har ju vkten en viss betydelse......