Hjälp! Min första vandring!

Undrar bara varför i all världen du lever på torrfoder hela tiden förutom pizzeriabesöken?
Då du uppenbarligen har möjlighet att passera en matvaruaffär ganska ofta, varför då inte köpa försk mat? Mat för ett par dagar åt gången väger inte speciellt mycket och i de temperaturer som verkar råda håller det sig bra. Förutom att det smakar så mycket bättre!
Torrfodret är utmärkt då man är flera dagsetapper från närmsta affär.

Undrar bara varför i all världen du lever på torrfoder hela tiden förutom pizzeriabesöken?
Då du uppenbarligen har möjlighet att passera en matvaruaffär ganska ofta, varför då inte köpa försk mat? Mat för ett par dagar åt gången väger inte speciellt mycket och i de temperaturer som verkar råda håller det sig bra. Förutom att det smakar så mycket bättre!
Torrfodret är utmärkt då man är flera dagsetapper från närmsta affär.

Korta svaret är att det är min första vandring och när jag började var det 27 grader och då håller sig inte färska saker så länge.

Varit inom Ica nu också oxh de sålde en power bank på 26KmAh för 399 så fick bli ett köp då jag är mitt ute i ingenstans sen. Så den är på laddning nu. Idag blir det mest slapp för att orka en hård kommande sjudagarsstrapats. Enda jag behöver planera in där är tillgång på vatten. Övrigt är enligt plan. Så när jag når Uddevalla (ETA fredag 10 maj) blir det en eller två dagar övernattning och sen mot Dingle. Där kommer jag ha mitt mål. Strömstad blir för dyrt och orealistiskt tror jag på den här "etappen".

Tipsar ändå om att köpa något gott och energirikt att äta direkt och för nästa måltid då du ändå är inne i butiker.

Borde väl göra det. Men ännu ett miniprojekt att ta rag i men håller med. Får se. Nu ligger jag och hämtar kraft i en skön säng. Får se om jag lyckas lämna rummet innan det är frukost imorgon. Sen mot Svartedalen.

Varit många småjusteringar sen starten. Kommande vecka lär det inte ske så mycket mer än vandring och fokus på att ta sig fram. Bara orken håller trots ridk för regn och kyla.

Började min vandring från hotellet vid 11-tiden och begav mig upp mot Fontin. Det var kallt och blåsten gjorde sitt. En fortsatt sliten kropp där smalbenet på höger ben gjorde ont i varje isättning. Första två kilometerna hade jag mycket tankar på att avbryta det hela.

Första sex kilometerna hade jag konstant negativa tankar. Romesjön var målet. När jag nådde dit hade det gått drygt tre timmar. Det blåste mycket där eftersom det var öppet. Vattnet direkt intill jordbruk. Efter tjugo minuter bestämde jag mig att chansa på att gå vidare trits en starkt ömmande kropp. Eftee ytterligare några kilometer i ett kalhygge möter jag ett trevligt par aom vandrar streckan motsatt över helgen. Tio minuters välbehövlig paus och jag fick tips om dricksvatten i en hembygdsgård där det även var fint att tälta.

Lite högre moral och med mer energi trampar jag vidare. Trött men med ett mål och hopp. Vid 16.30-tiden nårjag det. Vilken idyll. Vindstilla och det ligger skyddat mitt ute i ingenstans. Tältet slås upp. Lite rengöring och nya kläder. Solen strålar och det är varmt. Så underbart och känslan är nära eufori. Så värt det idag med den här avslutningen. Solen skiner än och det är så gött att bara njuta. Senare blir det lite mat och efter det mys i tältet men nu ska jag njuta så länge det är så här varmt i solen. Känns som 20 lätt nära molnen håller sig helt borta.

Morgondagens bekymmer tar jag då. Nu är det fokus fågelkvitter.

Det där skulle kunna vara inledningen på en benhinneinflammation (jag har dock aldrig haft det själv så jag är inte helt hundra på hur det brukar kännas i början).

Har haft det när jag sprungit på hårt underlag tidigare bl a. Känns lite åt det hållet men här var det så specifikt var det gjorde ont men i övrigt rätt lika. Så kanske kan vara det.får försöka sträcka ut lite imorgon och "värma upp". Brukade hjälpa när jag spelade innebandy.

Att vandra Bohusleden är nog tufft i sig men att göra det "mitt i vintern" gör ju att kroppen inte hinner återhämta sig. Sover så sjukt dåligt. Visst, klarar mig ok i sovsäcken men ovan sova helt "instängd" så det påverkar ju också.

Så just nu är jag mest glad att halsen är så bra som den är. Hur fan kan det vara frostgrader nu? Tio grader och vår vore det normala om natten och då hade orken funnits om dagarna mer än nu.

Nu kan du se fram emot kraftiga uppförsbackar (som alltid går nedför igen så att du måste gå upp igen) och helt enormt vacker skog den närmsta tiden! Den där känslan som man måste komma ut en bra bit för att kunna få. En och annan utsiktschans också.. =D

Bottenstugan nådd. Blåsigt men valde att stanna istället för att chansa vidare. Solen lös fint här innan men molnen kom och förstörde allt. Lite långt hämta vatten i Ålevattnet så kommer inte slösa med det innan jag ska vidare.

Etappen annars var trevlig om än väldigt utmanande på sina ställen. Vilt så det förslår. Lite trötta ben och fötter så svårt ha fokus framåt. Blir lätt lite hängigt huvud och fokus på nästa steg bara. Endast 9.5 kilometer idag men det tar sin tid när det är backigt.

Imorgon är tanken att jag ska ta nästan hela etapp 9 och stannar när jag hittar en fin sjöplats. Vädret så smått bättre och idag var det lagom vandringsväder. Natten aer ut att hamna runt fem eller sex plus vilket är tacksamt. Bara hoppas inte blåsten förstör min sömn inatt. En härlig natts sömn vore fint.

Har inte så mycket mer att förmedla. Mest att jag gillar naturen här. Hoppas få se lite större djur imorgon. Är bara benen pigga går det ju att smyga fram lite snyggt genom skogen.

Åter träffade jag ett trevligt par som var ute och vandrade och slog följe sista biten efter att jag snurrade till det ordentligt vid ett ställe och kom helt fel och när jag åter hittade leden gick jag åt fel håll! Då kan det gå. Men allt folk ger en energi. Nu hoppas jag att jag når Dingle. Vädret borde ju bli bättre och då är det lite enklare att ta sig fram.

Roligt att följa dina eskapader. Du verkar göra rätt bra ifrån dig. Kanske dags för en vilodag på nåt fint ställe? Hur kändes benet idag förresten?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg