Hjälp mig vada!

Tack för tipsen!

Hej allesammans! Tack för alla bra tips, även om jag fortfarande inte lyckats bestämma mig... Antingen kör jag med mina gamla teva-sandaler eller så skaffar jag mig ett par coverboots. Tja, det finns ju ännu en möjlighet - är det någon som testat låga kängor + goretex-brallor vid vad? Är lite orolig för att det inte håller tätt... Appropå att frysa.
 
Tja, kanske!

Det håller nog rätt tätt i skarven om byxa och sko har några centimeter omlott och du drar åt hårt med en rem. Vad kängan i övrigt tycker om att doppas i vatten i några minuter återstår väl att se, men det är väl inte värre än att klafsa fram i ett starrkärr i någon timme.

Vilken väg tar ni i Sarek förresten? Det är ju inte alla rutter som leder till meterdjupa vad...

(Och nä, jag har inga låga kängor själv, så jag har egentligen inte en susning om hur fort de blir blöta eller hur fort de torkar.)
 
GTex + Låga kängor vid vad

Jag tycker åtsnörd GoreTex-byxa samt vattentålig känga borde räcka. Problemet är som sagt att få det tätt.

Jag har testat så smått i badkaret (utan vågmaskin..), och med välsmorda Lundhags så är inte kängan nåt problem. Däremot sipprade vattnet upp mellan byxan och kängan fast jag tyckte jag snört åt rejält med ett spännband.
Kängan är för ojämn, speciellt vid snörningen. Kanske en känga av "Meindl-modell" har en jämnare kontur och funkar bättre.

Tillsvidare blir det nog varianten med GoreTex + låg Coverboot.

Niklas
 
Vada

Nackdelen att vada med tevasandaler (det kan bli obehagligt kallt så att fötterna domnar) kan man enkelt fixa med ett par neoprensockar! Är det så kallt och djupt att bena domnar bör man nog inte vada;-)

Neoprensockar är ett par trogna följeslagare som används vid forspaddling, grottkrypning och höstcykling! Eller när det har regnat och allt är dyngsurt så blir det i alla fall varmt om fötterna!

Sen kan tevasandeler vid en strid ström vara sämre än ett par gymnastikskor, detta beror på att vatten strömmar mellan foten och själva sandalen! Prova att simma med ett par tevasandaler/gymnastikskor så förstår ni snabbt skillnaden!

Regnbyxor är bra så länge man inte ramlar, simma med vattenfyllda regnbyxor är inget roligt!

Har vadat en gång med regnbyxor när jag ramlade precis i början, rev en reva i byxan och oj va tunga ett par vattenfyllda regnbyxor kan bli!
 
vad..

Vaden blir oftast svåra pga att man kommer i obalans av hårt strömmande vatten, djupet, hur svårt underlaget är, samt sikten till botten.

Använd då åtsittande skor, typ sportskor med god balans. Vada inte över lår höjd om det inte är lungt strömmande vatten. Använd absolut vandrarstav (täljes), ditt tredje ben, som tål din + packningens vikt. Vada inte ensman. Se till att du enkelt kan krångla dig ur din packning ifall du skulle trilla, mao använd inte avbärarbältet. Undvik svåra vad genom att gå nedströms, alternativt långt upp för att hitta snöbryggor.
 
verkligen?

Vattenfyllda regnbyxor? Jag har ju verkligen tagits av älven
och drivit ett bra stycke (på rygg)
och hade då hela regnkostymen på. Jag kan inte inse
att den var till någon som helst nackdel eller gjorde något
svårare (i själva verket var jag i alla händelser chanslös
tills jag stötte mot en grusbank). Trots att jag hade praktiskt
taget hela kroppen, ett par gånger även huvudet, under vatten
blev jag aldrig kall och knappt ens blöt innanför regnkläderna.

Det enda jag ändrat i inställning efter olyckan är vilka vad som
är värda att försöka.

il C.
 
Vi brukar alltid "link together" och vada bredvid varandra. Starkaste och längsta personen uppströms med en käpp som extra stöd. Är vadet enkelt, så rör vi oss samtidigt för att slippa frysa längre än nödvändigt. På knepiga ställen flyttar vi en tentakel av 5 (2par ben och en stav) i taget, och svär fult då känseln i fötterna försvinner. Se till att hålla fötterna lågt nere nära botten där vattnet flyter litet långsammare (dessutom enklare att hålla balansen). En vettex-trasa är suverän för torkning av fötterna efteråt om dagen innehåller många vadningar. Tevas funkar för oss, skulle inte ens fundera på att bära extra skyddsstövlar!

Vi brukar inte använda rep till vadning. Kan inge falsk trygghet. Nere i Patagonien druknade en klättrare som korsade en av forsarna via ett fast rep. Han var inklippad med sele och allt, men strömmen hindrade honom från att över huvudtaget komma på fötter pånytt... Välj hellre en bättre plats eller vänta på att vattnet sjunker undan. :)

hälsn My
 
Söka vad nedströms?

Är det verkligen den generella rekommendationen? Jag har hört att man ska söka sig uppströms. Visserligen kan strömfåran dela upp sig i flera vad längre ned och då är det säkert bättre att passera dessa där, men om den inte gör det?

Olle
 
Svårt att säga generellt, men...

...båda alternativen kan funka. Oftast så är det bättre att söka sig uppströms men det bästa är att kolla på kartan om det finns t.ex. en svämkägla i närheten... :)
 

Guest

Gäst
En idé!

Jag har inte själv provat, men man skulle kunna ta en remsa cellgummi, typ neopren av måtten ca 80 x 300 x 8 mm och fästa kardborreband på något fiffigt sätt i ändarna. Om man nu tar nämnda remsa och sätter fast den runt skaftet på kängorna innan man sätter dit regnbyxor och rem, borde det bli ganska tätt, eller vad tror ni? Cellgummi finns här
/Mattias
 
Teva bäst! Tycker jag..

Personligen tycker jag att teva-sandaler fungerar utmärkt. Tycker även det är skönt att "spola av" fötterna och man får en liten paus på andra sidan vadet för att torka och lufta fötterna. Jag har dock provat med kombinationen Meindl, gore-texbyxor, mountainhardweardamasker. Jag drog runt nederdelen på byxan med en avklippt cykelinnerslang, samt rem. Det kändes tätt men det sipprade ändå in lite vatten. Jag kan även rekommendera att packa i en sopsäck i ryggsäcken, gärna en lite tjockare, typ smittorisksopsäck, för att behålla packningen torr om man skulle råka "dratta i".

MVH
David
 
Neoprensockar

Hej! Några tips om val av fotbeklädnad vid vad.
1.Neoprensockor och ullsocka i kängorna (helst ofodrade). Vid vadet tar du av dig raggsockan (alt kramar ur dem efter vadet) och vadar över i kängorna. De ger dig dessutom bra stöd vid strömtvatten. Genom att byta ut syntetsockan mot en av neopren slipper man att "klaffsa" omkring i blöta sockar.

2.Jag vill personligen VARNA för sandaler då jag under ett vad fick in en stenskärva i sandalen som jag trampa in i hälen. Resultat: fältoperation med ett rakblad och nål. Stenen hade trängt väldigt djupt in...

3. Gympaskor fungera också bra men ger inte foten något stöd i strömt vatten och på hala stenar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47

Liknande trådar