Hjälp mig vada!

Annat tips

Jag fick ett annat tips av stugvärden i Fältjägarstugan (Jämtland). Han hade med sig en bit plastfolie som han lindade runt skaftet på kängan och byxan ett antal varv och det höll tydligen tätt. Sedan ska det bara vara att vika ihop plasten igen och trycka ner någonstans i ryggsäcken. Jag försökte göra ett litet experiment här hemma och det kan tänkas att det skulle fungera.
 
Rep

Jag har själv ingen erfarenhet av att vada med rep, men kom att tänka på ett tips som jag läste en gång:

Om man är flera som vadar så måste naturligtvis försteman ta med sig ena änden över och sisteman knyta loss andra änden innan han går över (så att man får med sig repet). De som går däremellan kan ta hjälp av repet om det till exempel är knutet mellan två träd på var sida om vattnet. Nu till mitt tips; knyt INTE repet RAKT över ett strömmande vattendrag. När man kommer till mitten kommer repet (sett uppifrån) att få formen av ett "V". Detta är särskilt viktigt om man är kopplad till repet med en karbinhake eftersom man vid ett fall kan bli hängande i repet mitt i ån istället för att glida längs repet till ena stranden.
 
Torr och varm utan problem.

Tidigare tog jag av mig och vadade med träningsskor... kallt ochjävligt. Men så gör ju storgrabbarna när man ser bilder och läser foton mm.
Nu drar jag bara på mig ett par cowerboots, regn- byxorna och så lite silvertejp vid skarven. snustorr när jag kommit över........... inte var det kallt heller och inte behövde man vara rädd för att råka trampa lite djupare.
Brukar ibland skippa bootsen och bara dra på regnbyxorna och tejpa, speciellt när det kan befaras flera vad i rad eftersom bootsen inte håller att gå med
Nackdelen kan ju vara att kängorna blir jäkligt sura ,men det är dom väl redan innan.........
 
hej!

när jag vadar sa gar jag antingen barfota eller jag tar pa mig sandalerna. det naturliga sättet, du slipper krongel med annan materiel mm.
kalt - ja visst - men de är bara att bita ihop :)

lycka till!
 
Varför frysa om fötterna om man inte behöver

Min snälla familj köpte ett par Lundhags CoverBoots till mig innan min senaste vandring i Sarek. Dessa var en fantastisk tillgång! Dom fungerade alldeles utmärkt. Det är den låga varianten (du sparar in 400g packningsvikt mot den höga varianten). Vid dom flesta vad räckte dom till som dom var, dom räcker upp precis under knäna. Vid lite tuffare vad drog jag ner regnbyxorna över bootsen och spände remmar över smalbenen. På detta viset vadade jag i vatten nästan upp till grenen (lugnt vatten) utan att bli våt.
Bootsen var användbara på ett annat sätt också, dom var perfekta att lägga på marken i absiden och kliva på när man skulle ut och in i tältet för att slippa bli våt om fötterna.
Ta med dig dina kängor till butiken då du köper Cover Boots och prova att de verkligen passar, hellre för stora än för små.

Läs mer om min vandring och vadning i Sarek på min hemsida http://fjallen.get.to/ och min recention av Cover Boots på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1870

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47

Liknande trådar