• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Jag håller på att föra över vandringsbilder från negativ till cd. På ett foto från Vindelfjällen syns på datorn en "gubbe" som knappt syns på papperskopian. Men vad är det??????

Fotot:
cpic42360170ef42e.jpg


Förstorat
cpic4236023e9f46f.jpg


Förstorat ytterligare (mer går knappt att förstora för mig, utan att det blir totalgrynigt)
cpic42360290d2c76.jpg



Jag var osäker på om jag skulle välja Fjällvandring, Fritt forum, Vilda djur eller kanske min gamla tråd
"Legender, skrönor, sanningar, vättar och annat oknytt" :)
( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20073 , som av någon anledning ligger i allmänt (annat om utrustning), borde kanske ligga i Fritt forum). Det blev Fritt forum.

Jag har bara Windows vanliga fotoprogram, och är amatör på detta, men skickar gärna fotot till någon som kanske kan förstora upp det bättre, så man ser vad det är. En tecknad UFO-gubbe med packsele är mitt intryck....;-)

Raskesven
 
Jadu, det var en knepig filur. Men mitt tips är nog en av bananerna i pyjamas, med en röd bärmes. Men var är B2???
 
Har ingen aning om vad du fångat på bilden. Det ser onekligen märkligt ut! :) Maila gärna bilden! david@djb.se

mvh
David
 
Jag interpolerade upp bilden något och fram kom en bekant nuna! Kan det verkligen stämma? Vindelfjällen sa du!?

cpic42362572e1f39.jpg
 
Synnerligen intressant. Om du fortfarande inte kommit på vad det är så maila gärna bilden så kan jag prova på och se vad jag kan få ut av den.

me[at]andreasblomquist[punkt]se
 
Raskesven; sa:
Jag har bara Windows vanliga fotoprogram, och är amatör på detta, men skickar gärna fotot till någon som kanske kan förstora upp det bättre, så man ser vad det är. En tecknad UFO-gubbe med packsele är mitt intryck....;-)

Har du sett CSI på TV? Inte jag heller men delar av ett avsnitt och där hade de ngt tufft dator program där de kunde zooma i bilder från övervakningskameror och liknande och hur mycket de än zoomade så försvann bara pixlarna och bilden var kristallklar..... Något sådant skulle du ha...

/A
 
Raskesven; sa:
Jag har bara Windows vanliga fotoprogram, och är amatör på detta, men skickar gärna fotot till någon som kanske kan förstora upp det bättre, så man ser vad det är.

I förstoringen förefaller det som om bilden har viss JPEG-distorsion. "Ritprogrammet" Paint har en otrevlig bieffekt om man sparar i JPEG, om jag inte missminner mig sparas det med 90-95% kvalitet (utan möjlighet att påverka valet).
Eller är det möjligen en digitalbild med komprimerade bilder på minneskortet? Om bilden är inscannad så kan förmodligen JPEG-kvaliteten specificeras vid scanning. En löjligt hög DPI kanske gör bilden skarpare vid förstoring?
 
Jag tror (mig veta) att det är Mailindo som varit i Sverige inkognito. Han kommer snart att ge sig till känna.

Jag ser f ö att han har Lundhagskängor.
 
Det skulle kunna vara en så kallad... vandrare!

Eh... skojar ni?
Jag tycker att det är hur tydligt som helst att det är ryggen på en vandrare med stor rygga (med något fastspänt mitt på ryggan) som man ser. Fötterna syns inte eftersom han är på andra sidan av ett mindre krön.
Gissar jag fel när jag tror att stigen som av en händelse gick precis där figuren går?

Tittar man på den mellersta bilden tycker jag att det är solklart. Ryggan är troligen en Lundhags Motion.

Men det kanske är lite tråkigt när den troligaste förklaringen inte alls är särskilt spännande, så jag brasklappar med att det är ett spöke/en tomte/en utomjording/en jesus.

Det är en grej jag har funderat över - hur kan folk som säger sig ha sett ett spöke veta att det inte är en utomjording, och hur kan folk som har mött Jesus veta att det inte är ett spöke, och hur kan folk som har sett en tomte veta att det inte är Jesus?
Hur kan folk vara så tvärsäkra när de upplever onaturliga ting? Hur vet man om man ska kalla på UFO Sverige eller på Malin Berghagen?