• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig i mitt storhetsvansinne!

Jag associerade till denna tråd som naturlig följd (?) av förtjusande spörsmål om "katt på vandring".
Hur går det majjen? Några goda nyheter?

Senast ändrad:
Njaaa.... det kan jag väl inte påstå. Under vintersäsongen är det väl knappast någon kö vid fallet. Jag har fått en del tips - mer eller mindre genomförbara - som jag kanske realiserar när det närmar sig vandringssäsong. Jag är givetvis fortfarande mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Vadet är inte förlorat - eller vunnet för den delen - förrän en ny version av BD 6:an är tryckt, med eller utan texten "Frippes fall".

Just nu är mitt fokus inriktat mot tälttur i Jämtland strax före påsk. Sen får vi se.

Tack för att du bumpade tråden ;-)

Frippe

Nu har även jag lyckats ta mig in i Frippes-fall-klubben den 5 juli. Håller med om att det är en fantastiskt fin tältplats. Fegade dock ur på att ta en dusch av anledning som jag hoppas framgår av den andra bilden som är tagen tvärs över Kårsavagge från toppen 1150 ett par dagar tidigare (frippes fall längst upp till vänster). Jag föredrog varmare vatten nere på Abisko fjst dagen efter. Sista bilden visar utsikten med Kåtotjåkka i bakgrunden.

Vad jag kunde se så verkar detta dessutom vara en gammal sommar-boplats eftersom det finns spår av flera, delvis övervuxna, kåta-ringar i marken varav en är mycket tydlig. Även 'vadet' precis ovanför fallet känns lite konstgjort och är säkert ditlagt av någon som ville passera torrskodd ofta.

Kan också meddela att stenen och tältpinnen från OBD's inlägg ligger kvar båda två.

Bilagor

• frippes1.jpg
    frippes1.jpg
    78.5 KB · Visningar: 552
  • frippes2.jpg
    frippes2.jpg
    46.7 KB · Visningar: 553
  • frippes3.jpg
    frippes3.jpg
    38.2 KB · Visningar: 548
Undrade just om det skulle hända något i den här tråden denna sommar. Har varit i Arjeplog och fiskat (nåja...) och kom hem igår. Idag beger vi oss upp till Sulitelma. Efter hemkomst därifrån ska jag fixa diplom. Än så länge är det 2 för i år.
Tack för intressant info om platsen!

HåkanF

Jag undrar just vem som blir först med besök (fotobevis, föstås) vid Frippes fall vintertid?
Det lär ju vara dags för en ny version av BD 6:an snart, så ett sista (?), desperat försök att göra reklam för "mitt" fall kommer väl inför nästa barmarkssäsong.

Frippe

Såvitt jag kan tolka det - ungefärligt läge för Frippes fall:
WGS84: 68°20'52.6"N 18°33'45.6"E
WGS84 decimalt: 68.347942, 18.562678
RT90: 7586604, 1613577
SWEREF99 TM: 7585896, 646629

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg