Jag vandrar sommar- och höstfjäll. För många år sedan hade jag det som du. Ett vanligt liggunderlag som var stort som ett as, utanpå säcken, och jag ville få ner den löjliga volymen och in med den i säcken. Jag skaffade Thermarests tunnaste underlag (2,5 cm) och 2/3-längd, dvs det gick till nedanför knäna. Det var verkligen inte stort i packningen, runt 3 liter. Idag skulle jag ha valt fullängd istället, eftersom det blev lite opraktiskt med att ha lösa regnplagg och annat under den sista biten av benen; det far omkring hit och dit när man vänder sig under sömnen. Själva liggkomforten var väl som med cellplastunderlaget.
Nyligen ville jag skaffa ett i fullängd och dessutom tjockare (man blir bekvämare med åldern) och eftersom det förra fungerat så bra valde jag samma fabrikat och typ igen. Jag valde bort de här NeoAir av olika skäl, bl.a. att de ansågs prassliga och var omständligare att fylla med luft. Nu blev det ett 5 cm tjockt, Thermarest Trail Pro Regular hette den nog. De 3 litrarna i packvolym har ökat till kanske 8, men det är ju fortfarande enkelt att ha underlaget inne i ryggsäcken.
Jag funderade mycket på om jag skulle ta en annan modell, som låg mitt emellan i tjocklek (3,8 cm) och vikt, och jag vet fortfarande inte om jag valde rätt. Den modellen var Thermarest ProLite Plus Regular. Jag tycker du ska ta en titt på dessa två.