Hjälp med val av tält.

Varför skulle man inte kunna lita på sitt tält bara för att man sätter budgeten på 1500? De kanske inte är silnylon, men nog kan man få ett helt dugligt tält för den summan.

Varför skulle man inte kunna lita på sitt tält bara för att man sätter budgeten på 1500? De kanske inte är silnylon, men nog kan man få ett helt dugligt tält för den summan.

Om du läser vad jag skriver och inte vad du vill att jag ska skriva så blir dina inlägg mer begripliga och relevanta...

[...]men det är inte roligt att vakna mitt i natten för att tältet läcker - med det inte sagt att nämnda tält skulle göra det utan att man inte ska behöva acceptera att inte kunna lita på tältet bara för att det inte används ofta.

Om du "kakan" har någon erfarenhet av de två tält som TS refererar till får du, för att tillföra tråden något relevant, gärna beskriva vad du tycker om dem. Du får också gärna komma med andra förslag på tält precis som TS önskar och som jag gjorde i mitt förra inlägg. Hittills har dina två inlägg i den här tråden gått ut på att ha synpunkter på vad jag skrivit - försök att tillföra något eget istället...

Jag är ofta överens med vad Joanna skriver här på sidan och vad hon skrivit i inlägget här ovanför sammanfattar mycket väl även min åsikt i frågan. Jag har föreslagit en alternativ lösning som håller sig inom budget och dessutom är både lättare och mer flexibel då myggdomen även kan användas utan regnskydd och regnskyddet kan användas utan myggdomen. Då jag uppfattar att TS inte har för avsikt att övernatta på kalfjället eller andra utsatta platser ser jag inget problem med en tarplösning.

Lugn Patrik,

Du skriver:
"Inte så länge det bara används i låglänt terräng under varma sommarmånader, men det är inte roligt att vakna mitt i natten för att tältet läcker - med det inte sagt att nämnda tält skulle göra det utan att man inte ska behöva acceptera att inte kunna lita på tältet bara för att det inte används ofta."

Jag tolkar det som att du antyder att man inte skulle kunna lita på ett tält för 1500, och där håller jag inte med dig. Jag skulle utan tvekan fjällvandra med lämpligt tält i den prisklassen.

Min poäng är att inte varje frilufsare har samma tältkrav och behov som du har, och att dessas önskemål och prisgränser också kan respekteras.

Lugn Patrik,

Du skriver:
"Inte så länge det bara används i låglänt terräng under varma sommarmånader, men det är inte roligt att vakna mitt i natten för att tältet läcker - med det inte sagt att nämnda tält skulle göra det utan att man inte ska behöva acceptera att inte kunna lita på tältet bara för att det inte används ofta."

Jag tolkar det som att du antyder att man inte skulle kunna lita på ett tält för 1500[...]

Nej, jag antyder inte att man inte kan lita på ett tält för 1500:-. Jag skriver i klartext att "man inte ska behöva acceptera att inte kunna lita på tältet bara för att det inte används ofta". TS inledde med att skriva "Jag vandrar mycket i naturen men sover sällan över så tältet kommer kanske användas ett fåtal gånger per år och då främst under sommaren" och i mitt första inlägg i tråden svarar jag "Jag tror att du gör ett misstag om du tar hänsyn till hur många nätter per år du kommer att tälta". Sedan kom påhoppen...

Kan du istället ta och skriva något som hjälper TS i sitt val av övernattningslösning istället nu? Jag har föreslagit Tarp och myggnät - vad föreslår du? Kan du garantera att de tält TS tittar på är bra? Det skulle i så fall tillföra diskussionen något...

För att återgå till topic... Om ett tält är vad som föredras framför en tarp/muggnätslösning skulle jag, trots att jag inte har någon personlig erfarenhet av Bergans, överväga det här istället. Det är ett Bergans Compact 2 för 1436:- (istf 2395:) på rea just nu. Dock skulle jag inte köpa det osett...

http://www.outnorth.se/bergans/compact-2-pers-tent.php?group=prod_prod_grp-s1/761

Någon kan kanske kommentera det tältet istället för att förvränga allt jag skriver...

12290_5916f1f72cd084e53de096844c517971.jpg

Om du inte är en dvärg skulle jag välja ett tält med högre sitthöjd.

Bägge de av TS föreslagna tälten har en innerhöjd på 90 cm - det tält jag föreslagit har en innerhöjd på 90 cm. Kan du föreslå något bättre till ett pris på max 1500:-? Kan vi inte börja svara på TS fråga istället för att bara gnälla på de förslag som ges? Jag trodde att utsidans medlemmar höll högre standard än så... Snälla - kom med konkreta förslag istället och motivera gärna varför dessa skulle vara bäst med förutsättningen att det får kosta högst (cirka) 1500:-...

Förvisso är det en konkret synpunkt du kommer med, men ge ett motförslag! Om vi ska ha ett lätt, stort, vattentätt, vindtåligt vintertält som funkar för en jätte som vill vandra på fjället kommer inte 1500:- att räcka och då kommer vi i slutändan bara att bli överens om att det är Hilleberg som gäller...

Fjällmark Arctic 2P är nog att föredra framför Fjällmark Jeke 2. Det är nog för övrigt samma tält som True North Arctic 2 men med ett annat namn. Helt ok tält för det priset och ytter- och innertält reses ihop.

Fast själv köper jag inte något tält som inte har två ingångar så att man kan få tvärdrag igenom det på varma sommarmorgnar. Ligger solen på blir det snabbt olidligt varmt i ett tält med endast en ingång.

I lågprisklassen är Vango ett märke att ta i beaktande. Vi har ett vango banshee, och är supernöjda även om vi hade önskat en större abside. Men ett bra tält för pengen är det verkligen!

Via tapatalk

Köp av tält och tarp klart.

Hej alla!

Jag tänkte bara meddela att köpet är klart. Det blev ett Fjällmark Jeke2 samt ett tarp Viscent
Priserna är 1195:- resp 695:-
Tältet tycker jag verkar hålla en bra kvalitet och vikten på det är 1.96 kg exakt så deras viktangivelse stämde trots allt ganska bra.
Så här efter provmonteringen kan jag kanske tycka att tarmen kunde jag kostat på lite mera men den verkar ändå hålla måttet. Blir jag biten av lite övernattnigar framöver så får jag helt enkelt byta upp mig och något andrahandsvärde kanske det är på grejorna.

Monteringen av tältet gick mycket bra och det var inga svårigheter allt som jag kanske hade väntat mig, det gick galant och vikten är jag mycket glad över.
Övernattningarna kommer ske i ganska skyddat terräng och låglänta platser så jag tror mig kunna använda detta ett tag. (Absiden var något större en angivet, så även om den är liten så är det ok för två ryggsäckar)

Tack för era synpunkter och hoppas ni har det bra därute!

//Thomas

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,425
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg