Hjälp med bygge av skogskoja!

Halloj!
Har inte varit här förut, verkar vara ett intressant ställe.
Jag klurar lite på att bygga en skogskoja nån gång under sommaren.
Har gjort en del övernattningskojor tidigare, men bara tillfälliga.
Nu tänkte jag göra en som skulle få stå kvar lite längre.
Vad bör man använda för material? Jag kommer ha tillgång till al och sälg slanor, så själva stommen är det inga problem med. Men sen då, använder man björk eller granris så faller ju barren och bladen av efter ett tag. Men det kanske går att få det tillräckligt tätt ändå?
Jag känner inte att jag vill använda en massa plast och sånt, fast det kanske man behöver.

Man kanske skulle kunna sätta vass på stommen och sen klä med mossa?
Förslag någon?
 
Tackar!
Det var något i stil med skärmskydd jag hade tänkt mig.
Vass, gräs och näver är ju ganska lättantändligt, så man kanske borde lägga ett lager tätt med slanorna först, för säkerhetens skull.
Och sen lägga vass eller gräs och låta ytterligare några slanor hålla det på plats?
 
Svaret bygger ju på hur länge den ska stå, ett tag, en längre tid eller i flera år.
Jag byggde ett lågt vindskydd av slanor. Knuttimmrade 3, 5 sidor samt la klyvna lite grövre slanor på taket första lagret med klyvsidan upp sedan täckte jag skarvarna med ett lager med kllyvsidan ner. Allt tätat med mossa samt ett tunnt jordlager på taket.
Det är 15 år sedan och det står där än.

Annars är ju tätt flätat ris klätt med mossa ett alternativ, kåtan är nog att föredra då avrinningen är bättre än skärmskyddsmoddellen
 
Tänk bara på att du behöver markägarens tillstånd för det där bygget. (Jag vet inte om du tänkt bygga på egen mark eller inte.)

Vet inte om man egentligen t.o.m. behöver bygglov för att bygga en sån där grej.. men för att ta slanorna och det behöver du ju i alla fall markägarens tillstånd.
 
Mossa tycker jag är ett riktigt dåligt alternativ, tar alldeles får lång tid innan de 'såren' läkt i naturen!

Per
 
Känner markägaren, så det är inga problem.
Det är en myt att mossa växer långsamt, titta i gräsmattan får du se.Dom flesta mossarter växter rätt fort.
Lavar däremot växer långsamt.

Det är inte nödvändigt att den ska stå i 15 år.. men kanske i 5 åtminstone.
Jag hade ju tänkt att det skulle funka bra att elda i den, det känns som att röken går lättare ut ur ett skrärmskydd, men det kanske inte spelar någon roll.
Kanske ska vara en kåta då, för avrinningen.
 
Det är en myt att mossa växer långsamt, titta i gräsmattan får du se.Dom flesta mossarter växter rätt fort.
.


Skillnaden mot din gräsmatta är att du river bort hela substratet och blottar stenen/hällen under om du river bort stora sjok med mossa i naturen - och då tar det tid innan någon växtlighet kan återetableras; det är inte bara själva mossans tillväxttakt som är grejjen. En annan skillnad är att i din gräsmatta har du förmodligen bara hakmossa som är en vanlig - och snabbväxande - mossa, medans du i naturen kan slita med dig lite av varje.

Per
 
Skillnaden mot din gräsmatta är att du river bort hela substratet och blottar stenen/hällen under om du river bort stora sjok med mossa i naturen - och då tar det tid innan någon växtlighet kan återetableras; det är inte bara själva mossans tillväxttakt som är grejjen. En annan skillnad är att i din gräsmatta har du förmodligen bara hakmossa som är en vanlig - och snabbväxande - mossa, medans du i naturen kan slita med dig lite av varje.

Per

Nu växer ju mossa inte bara på sten.. Finns ju s.k. mossar och myrar som är otroligt produktiva och har hög tillväxt.
 
Eldkoja är mest skydd-skyl i förhållande till taterial och arbetsåtgång kontrat mot väderskydd.
Hitta tre-fyra träd som står ca 3m från varandra och där marken är torr. Bygg på med horisontella slanor i sträckhöjd, res slanor mot dessa. Fläta i med tunnare slanor, ruta 30 cm. Bygg på med granris nerifrån, fiskfjäll. Gör en eldstad i mitten stensatt i botten, Gräv ett luftdike till den. Tillverka bäddar av instickt granris. Elda med makeld, Njut! 3 man bygger på en 1/2 dag.
Skaffa markägarns tillstånd först....
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
innerstadsbon Stadsbo behöver hjälp! Överlevnad 6
thureb Hjälp respektive OK Överlevnad 4
kjpil Hjälp, tips för Sarek Överlevnad 87

Liknande trådar