Hjälp med att starta ett flerbränslekök

Många kataloger har haft sina rena felaktigheter, Bra katalogförfattare och kunnig i ämnet är inte alltid med likhetstecken mellan.

Beklagar!

Om du hade sökt på forumet innan hade du inte köpt köket. Det är felkonstruerat och förvärmer inte bränslet tillräckligt. Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den.

Med tanke på att köket är kontaminerat med etanol, så faller nog reklamationsalternativet. Istället kan du satsa på att böja till förvärmningsslingan, så får du nog ett bra kök.
/Niklas

Böja till förvärmningsslingan ?!?! Kan någon förklara...

Jag har gjort 2 försök med mitt MF och k'änner mig inte helt trygg all info om hur man gör önskas

Test 1 http://goo.gl/0RmOS
Test 2 http://goo.gl/NCYCy

EDIT Hittade detta
"Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den"

Mitt ser idag ut enligt nedan

5149406615_2e1b876c97_z.jpg

5149403859_83a7fc9bc9_z.jpg

Senast ändrad:
salgo60:

av filmsnuttarna verkar inte ditt kök vara speciellt kry - det brinner på flera ställen även efter förvärmningen vilket indikerar läcka i någon skruvförband mm. kontrolldra dessa och om du har plockat isär tidigare så se till att ev. packningar sitter där dom skall. (att dra till så menar jag vad som rimligen går att göra med medföljande service-vertyget - inte med rörtången med en meters skaft)

Det skall bara brinna på ett ställe (brännaren) och med blå låga när förvärmningen brunnit ut och får du inte det tätt trots att du har dragit till allt enligt 'boken' så är det läge för reklamation - är tätytorna i kopplingarna redan skadade från fabrik så blir dom inte tätare bara för att man drar åt lite till...

Om du inte öppnat köket innan så brukar det sitta så hårt redan från början att du inte kan dra till hårdare med servicevertyget med handkraft och brinner det runt kopplingarna trots detta så är det definivt läge för reklamation. om du har bytt munstycke så se till att de är rimligt åtdragna i sina hållare.

Tack Torbjörn skall kolla detta

Kan någon förklara detta med olika nippelstorlekar vad händer om man har fel dimension

Munstycket skall släppa ut rätt brännslemängd för en god blandning så att just det bränslet brinner optimalt. Har du för litet hål kan du inte få full fart på köket och har du för stort hål kommer bränslet att kyla ner mer än brinna optimalt.
Till ditt kök har primus tre munstycken. Använd rätt till rätt bränsle. Det är obra att leka med munstycken till andra kök även om fästgängan stämmer. Munstycksnumret står instansat på munstycket.
På dina filmer läckte någon förskruvning det skall bara brinna i brännaren. Blå väsande lågor.

Man kan alltid prova med olika munstyckstorlek och se om det brinner lagom med använd bränsle - det exploderar inte om man gör fel utan konsekvensen är om hålet är för litet så brinner lågan magert och vill nästan lyfta ifrån brännaren och slocknar/blåser ut lätt vid vindpust, medans man får en låga med gula toppar och brinner fett om hålet är för stort med för mycket bränsle. Munstycket med största hålet används för gas och munstycket med minsta hålet används för fotogen/diesel - dock brukar det inte vara någon katastrof om man kör bensin med gasolmunstycket sittande kvar i köket, medans har man gasmunstycket kvar vid fotogen så kan det brinna lite väl gult och avgaserna lukta mycket flygplats...

man skall heller inte förvänta sig att samma munstycke fungerar bra för samma bränsle både vid havsnivå och på hög höjd över 4000 meter - tvärt om är risken att det brinner för fett på hög höjd pga. den tunnare luften och den mindre syremängden per volym luft och det kan fungera att gå ett steg med munstycke med smalare hål.

Personligen tycker jag att gasolmunstycket fungerar bättre på bensin än med gasol när det gäller omnifuel vid havsnivå men behöver inte alls vara så på 2000 meters höjd.

Tack

Plockade isär och drog åt munstycket löste problemet med läckage. Stort tack...

Fråga om lågan tycker mitt 0,28mm munstycke ger lite väl gul låga
http://goo.gl/vXeTV

Vad menas med "brinner fett"?

Rockar fett har jag hört tidigare....

Senast ändrad:
Brinner fett eller brinner rikligt innebär att det är mer bränsle i gas/luftblandning än det finns syre och det kan inte brinna fullständigt.

Det ger ofta lysande låga, sot och luktande avgaser i avgasplymen - och också hög andel kolmonoxid.

En cigarettändarlåga är en låga som brinner 'fett' då den är lysande i huvudelen av lågan pga. syrebrist i lågkroppen - dock hinner det i det här fallet precis som stearinljus bränna upp sotet av luften som omspolar precis invid lågan och det brinner relativt sotfritt.

Det beror också på bränslet och bränsle med långa kolkedjor behöver tid för att bryta ned kolkedjorna i mindre bitar och det hinns inte med vilket man ser på typiska utomhusmashaller som brinner ofta med sotande låga

Mager låga är när bränslegaserna är så utspädda i luften att de nästan inte vill brinna och brinner blått när de brinner.

När det är perfekt blandat med luft så att efter förbränningen bara är vattenånga och CO2 av bränslet och ingen syre kvar så kallas det för stökeometrisk blandning - och ger också den hetaste lågan samt brinner blått

---

det jag såg på din video är att det brinner med färgning av lågplymen men blått precis vid brännaren - när du drog på extra så blev det stänk av klargult för att förgasaröret inte var tillräkligt varmt ännu för den pådraget du nu gjorde och det kom droppar av flytande bränsle som gjorde blandningen för fett i korta pulser och som avtog kvickt. (regeln är att när du drar på så gör det lite långsamt så att lågan som växer till sig hinner värma mer på förgasarröret - speciellt om det är nyligen startad kök.)

Det är dom här klargula lågtopparna som skall undvikas så mycket som möjligt då det är dom som innehåller både avgaslukt och hög halt av kolmonoxid (någon enstaka gul slinga då och då vid fotogen/dieseleldning kan dock inte undvikas pga. bränslets natur med långa kolkedjor) . - Obs för att klargöra så menas 'gula toppar' samma typ av lysande lågtoppar som man ser på en tänd ciggarettändare - inget annat.

färgningen som du ser innan du drog på är förmodligen från föroreningar från förgasarröret och hatten på din brännare - är dom gjorda i rostfritt stål så har dom tendens till att färga lågan en smula med lite rödgul ton i elden när dom börja bli glödvarma och detta är helt normalt (min gasbrännare i trangia gör likadant) - är det blått vid starten efter att förvärmningen brunnit ut och det blir svagt rödgulton i lågan när hatt/förgasarör börja glöda så smått så är det inget att bry sig om utan elda på vidare bara.

Har du kokat över och det kommit mat eller vatten på brännarhuvudet/slingan så kan det brinna knallgult ett tag av natriumet i koksaltet som fanns i vätskan - det försvinner efter ett tag och skall inte förväxlas med för fet bränsleblandning.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
041102 Starta Optimus Hunter Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg