HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

En fundering bara. Är däcket lätt att ta av utan däckjärn? Ty om du får på revor på slangens sidor, och däcket är för lätt att kränga av, så finns det kanske anledning att ändå misstänka att däcket har töjt sig.

Själv brukar jag även byta ut däcket av försiktighetsskäl, så länge inte punkteringen uppstår på fälgbandsidan eller p.g.a. genomslag.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag fick en däckexplosion en gång, mitt i natten, cykeln stod i hallen. Smällde som fan utan orsak .... Ganska läskigt innan jag fattade vad som hänt.

Men annars är det alltid snakebite, eller något vasst föremål genom däcket.
Allmäna gaslagen gäller ju även luft i cykelslangar och jag har fått explosion av hårdpumpat däck i min cyeklbod pga höjd temperatur (tror jag i alla fall) . Pumpade däcket väldigt hårt på kvällen och sedan stod cykeln i boden är oisolerad och blir väldigt varm en solig sommardag och fick explosionspunka. Jag hittade inget skräp i däck eller slang och cykel stod ju helt stilla parkerad.

Dock är det nog inte trådskaparens problem, då det väl smällde under färd.

/Patrik
 
Allmäna gaslagen gäller ju även luft i cykelslangar och jag har fått explosion av hårdpumpat däck i min cyeklbod pga höjd temperatur (tror jag i alla fall) . Pumpade däcket väldigt hårt på kvällen och sedan stod cykeln i boden är oisolerad och blir väldigt varm en solig sommardag och fick explosionspunka.
Allmäna gaslagen skrivs pV = NRT
Att T skrivs med stor bokstav är för att den anger absoluttemperaturen (Kelvin)
Det betyder att även om temperaturen när du pumpade dina däck var 0 °C och även om den sedan steg till 50 °C steg trycket endast med mindre än 20%.
Om en såpass liten tryckförändring fick din slang att explodera berodde det troligen på ngt annat, eller åtminstone inte endast på tryckförändringen i slangen.

Dock är det nog inte trådskaparens problem, då det väl smällde under färd.
+1
 
Allmäna gaslagen skrivs pV = NRT
Att T skrivs med stor bokstav är för att den anger absoluttemperaturen (Kelvin)
Det betyder att även om temperaturen när du pumpade dina däck var 0 °C och även om den sedan steg till 50 °C steg trycket endast med mindre än 20%.
Om en såpass liten tryckförändring fick din slang att explodera berodde det troligen på ngt annat, eller åtminstone inte endast på tryckförändringen i slangen.


+1
Håller med dig om att det är cirkus 20% skillnad i tryck om tempskillnad är 50 grader men är inte det tillräckligt för slangexplosion?

/Patrik
 
Håller med dig om att det är cirkus 20% skillnad i tryck om tempskillnad är 50 grader men är inte det tillräckligt för slangexplosion?

/Patrik
Det skall väl till att däcket hoppar av fälgen för att en hel slang skall explodera?
En slang som fylls med luft i det fria kan expandera ganska mycket innan den brister.
 
Det skall väl till att däcket hoppar av fälgen för att en hel slang skall explodera?
En slang som fylls med luft i det fria kan expandera ganska mycket innan den brister.
Däcket kan väl ha lyft och hoppat tillbaka igen vid själva explosionen, minns inte säkert om däcket krängt av bestående eller inte vid den punkteringen.

/Patrik
 
Jag hade återkommande problem med exploderande slang för ett drygt decennium sedan.
Small som ett pistolskott. Många gånger hängde slangen i trasor runt ekrarna när jag gick ut till cykeln.
Inte ens cykelverkstaden hittade något uppenbart fel.

Det visade sig senare att jag hade en relativt ovanlig däcksdimension, och jag hade, slarvigt nog, köpt ett par däck som var något för stora i diameter.
Slangen kröp förmodligen in så smått under däckskanten och skavdes/försvagades tills den plötsligt brast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 44
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.