HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Ok
Var punkan på utsidan slangen, mot däcket?
Eller på insidan, mot fälgen?
För om fälgbandet är gammalt och trött kan det spricka och slangen punkteras mot de blottade ekerhålen.
Kände du igenom däckets insida efter punkteringarna så det inte sitter en tagg, minimal glasskärva eller något annat vasst kvar genom däcksgummit?
Eller låg kvar ett löst gruskorn eller liten sten inuti däcket vid återmontering?
Kan som sagt också vara dåligt färlband eller något vasst i fälgens insida.

Var slangen punkterad på samma ställe båda gångerna?

Har du inte roterat hjulet på fälgen har du ju annars ett ungefärligt ställe att söka problemet på, såvida det är inte något löst som gruskorn eller sten?

/Patrik
 
Slangen var i båda fallen så uppfläkt men jag skulle nog kunna påstå att hålen var mer på sidan av slangen.
Hålet såg ut som när Snurre Sprätt håller pekfingret i gevärsmynningen och hela gevärspipan fläks upp av smällen.

Cykeln är 2år och fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.

Det första jag gjorde var att känna och kolla på däcket både in och utsida om det fanns något vasst, men däcket var helt rent. Annars har man punktering igen och ingen extra slang.....

Det var bakdäcket båda gångerna och på olika ställen förhållande till ventilen.
Jag tvättar våra cyklar 1ggn/vecka och då kollar jag också lufttrycket som är 4 bar, så det har inte varit något genomslag.
Vi cyklar 90% asfalt och grusvägarna är väldigt förlåtande för att min fru ska klara av det.

Till saken hör att jag har kört motocross och enduro i över 40 år, så jag har bytt ett antal däck i mitt liv och cykeldäck med slang är rena barnleken att byta jämfört med ett motocrossdäck.

Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
 
Slangen var i båda fallen så uppfläkt men jag skulle nog kunna påstå att hålen var mer på sidan av slangen.
Hålet såg ut som när Snurre Sprätt håller pekfingret i gevärsmynningen och hela gevärspipan fläks upp av smällen.

Cykeln är 2år och fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.

Det första jag gjorde var att känna och kolla på däcket både in och utsida om det fanns något vasst, men däcket var helt rent. Annars har man punktering igen och ingen extra slang.....

Det var bakdäcket båda gångerna och på olika ställen förhållande till ventilen.
Jag tvättar våra cyklar 1ggn/vecka och då kollar jag också lufttrycket som är 4 bar, så det har inte varit något genomslag.
Vi cyklar 90% asfalt och grusvägarna är väldigt förlåtande för att min fru ska klara av det.

Till saken hör att jag har kört motocross och enduro i över 40 år, så jag har bytt ett antal däck i mitt liv och cykeldäck med slang är rena barnleken att byta jämfört med ett motocrossdäck.

Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
Jag har på en gammal fälg haft en vass skarv som jag misstänkt för punktering så jag fick faktisk fila lite på insidan av fälgen (den del som inte fälgbandet täcker) och sedan försvann min amytiska punkteringa på det hjulet. Jag begriper inte hur den kunde bli vass efter hand men kanske någon liten grej kom fram och fälgen blev lite skev. Annars nästan oförklarligt.

/Patrik
 
Måndagsexemplar beträffande slangarna? Samma avstånd från ventilen?

Exploderad slang kan bero på veckad slang och slang som trycks ut under kanttråden eller ut genom ekerhål.

Byt färgband och slang föreslår jag.

Thure
 
Allt tyder på att dina slangar var felmonterade i kläm av däcket. Lita aldrig på andras däckmontage.
Fälgbandet på. Däckets ena sida i fälgbotten Slangen löspumpad ytterst inne mot däcket, Ventilmuttern bara monterad, Kräng på andra däcksidan, Pumpa halvhårt massera däcket. Pumpa till rätt tryck spänn fast ventilen. Montera hjulet och njut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 44
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.