HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Hur har slangarna förvarats? Reservslangen till min mtb låg något löst i cykelväskan och fick nötningsskador i vecken pga skakning och vibrationer. Om kanterna till hålen ser nerslipade ut kan det vara orsaken.
 
Jag är läskunnig. Men skriver tips inte bara till dig utan allmänt.
Du hävdar att du är expert men verkar inte vilja läsa vad jag skriver som svar på din fråga. Varför då fråga?

Thure
Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
 
Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
Och ändå smäller slangen 🤭 (Förlåt, kunde inte låta bli).

Montaget är säkert bra, och inget vasst.
Har bakhjulet fått en smäll det senaste? Killgissar att något händer när du sätter vikt på det, fälgen kanske nyper slangen på nåt sätt?
 
Hej,

För ca 2v sen lämnade jag in min cykel (på cykelcity i Lund) för allmän genomgång samt byte av däck och slang eftersom att jag nästa vecka ska börja cykla genom Sverige. Däcken är (helt nya) Schwalbe Marathon Supreme 42-622 och slangarna var Contiental Tour 28. Jag hann inte ens cykla hem till Malmö förrän jag fick min första punktering fram. Punkteringen var på ovansidan av slangen in mot fälgen. Eftersom cykel city hade stängt när jag skulle gå tillbaka med min cykel så jag gick till en annan cykelaffär för att de skulle kolla om det var något fel med däcket. De hittade inget fel på däcket men kände däremot att fälgbandet var lite slitet och bytte det och satte på en Schwalbe slang. Dagen efter hann jag cykla kanske 300m och sen hade jag punktering bak. Också nu var det på ovansidan av slangen in mot fälgen. Fick släpa cykeln till cykel city igen för att de verkligen skulle ta reda på vad som var fel. De kände att fälgbandet var lite slitet även där bak och de bytte det till ett helt nytt och satte på en helt ny continental slang igen. De kunde inte tro att det var något annat fel än fälgbandet, däcket såg helt och fint ut. Denna gång lyckades jag cykla hem till Malmö utan punktering. Idag använde jag cykeln igen för första gången sen dess och efter ca 1 mils cykling har jag punktering på bakdäcket IGEN! Ännu en gång är det på ovansidan in mot fälgen. Jag börjar bli helt desperat, har någon en susning om vad det kan bero på?

/Johan
Håll ut och cykla!
 
fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg


Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?


Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
Är du lika säker på det?
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det
 
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg


Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?



Är du lika säker på det?
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det

På endurohojarna har jag alltid haft 3 varv med silvertejp som underfälgband och fälgband utanpå som extra skydd och för att hålla däckklämmaren på plats vid däckbyte.

På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.

Talk/potatismjöl i däcket är välbeprövat inom cross/ enduro och mountainbike sen 40 år tillbaka och det har funkat bra i alla år.
Har jag fått punktering så har det berott på genomslag i fälgen, men att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om, trots att det är många som kört så i så många år och aldrig fått punktering, annat än vid genomslag.
 
På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.
+1
Eftersom både däck och fälgar för cyklar har ändrats en hel del de senaste 5-15 åren, som en anpassning mot de högre kraven på passform och precision pga slanglöst, kan det vara en nackdel att ha mer än ett tunt, stabilt och fast lager tejp på fälgen.
Detta även om vare sig däck eller fälg är dedikerat slanglöst eftersom tillverkningskedjan numer är anpassad för det.

att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om
Det har jag heller aldrig påstått, det jag hade synpunkter på var det du skrev i #30
Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk.
Som alltså inte stämmer i verkligheten för åtminstone cyklar.
 
Jag fick en däckexplosion en gång, mitt i natten, cykeln stod i hallen. Smällde som fan utan orsak .... Ganska läskigt innan jag fattade vad som hänt.

Men annars är det alltid snakebite, eller något vasst föremål genom däcket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 44
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.