pal2; sa:Gyllengahm; sa:Hej!
Är väldigt tacksam för alla givande svar!
Tänkte fråga varför alla är så förtjusta i höga skor (är inte sarkastisk eller något motsvarande). Alltså, det är väl bekvämare (mindre motstånd) med korta skor, och lättare också? Känns lite sisådär att bara traska rakt över en bäck/jåkk med så fina nya skor (jag vet.. de kommer sooner or later ändå bli nerskitade men.....). Tänkte lösa problemet genom att köpa ett par gummistövlar för 250kr. Låter det vettigt?
Mvh
Christopher
Nja, det där sista låter inte vettigt. Att ta med sig ett par gummistövlar för att kunna vada över en jokk är väl att ta till. Då skulle ett par sandaler eller ett par mooseboots/vadarstövlar vara ett lättare alternativ. I och med att du är inne på gummistövlar så föreslår jag att du köper ett par ordentliga gummistövlar i stället för kängorna du hittat. Tretorn Sarek är klassiska fotdon för fjällvandringen. Det finns säkert många andra alternativ. Det är billigare än kängor och mer användbart hemmavid för svampplockning eller regnpromenader.
Själv har jag halvhöga kängor för jag har dels rätt rejäl fotsvett, dels fick jag problem med smalbenen/vaderna med höga kängor, och dels har jag fått för mig att kängor ger lite mer stabilitet och styrsel än gummistövlar, något som jag idag tror är en ren myt.
I mina ögon (fötter? ) är bland det värsta som finns att gå i grässluttningar som man skall skråa över. Varje fotnedsättning blir en snedbelastning för foten och efter ett par tusen fotnedsättningar med packning på ryggen så känns vristen som gummi. Med ett par låga skor skulle mina fötter ge upp där, troligtvis med en förslitning eller vrickning. Med ett skaft som styr upp vristen räddas foten. Jag tycker det är väldigt påtagligt när "gummivristen" börjar ge sig till känna, och man tar ett litet felsteg, att det är kängan som räddar foten för foten själv har inte mycket kraft kvar att styra upp foten med.
Lycka till med inhandlandet och ha en trevlig tur.
Peter P.
Hej och tack för ditt trevliga inlägg!
Det sista meningarna du skrev fick mig att inse grunden (nåväl, en av dem i vart fall) till varför man gärna vill ha höga kängor. Det låter så mycket mer logiskt nu. Tror jag precis som du kommer satsa på något halvaktigt. Inte sånadär högstövlar som tjejer har, o inte mockasiner. Något där emellan