Hittat doja för Kebneresa. Duger denna?

Ang gummistövlar

Jag vandrade tills för några år sedan enbart i gummistövlar av modellen Tretorn Sarek. Har varit på kebnekaises sydtopp och vandrat i stenskravel i Sarek med dessa och klarat mig bra. Om du har dubbla sockor i ull/syntet är det nästintill omöjligt att få skavsår från gummistövlar så länge du har en passande storlek, vilken man väl får se som en grundförutsättning. Priset för ett par bra vandringsstövlar är ca 2000:- kr lägre än ett par motsvarande vandringkängor typ Lundhags Ranger eller liknande. Numer går jag uteslutande i mina Lundhags Vidda high (uppskattar att jag gått ca 50-60mil med dem) och tycker att de är suveräna. Bättre stöd, lika vatentäta men kräver mer underhåll och är betydligt dyrare. Att inte välja kängor på grund av att du inte vill blöta- eller leraner dem är enligt mig ren idioti om du ursäktar uttrycket.

Vänliga hälsningar
Björn

Gyllengahm; sa:
Eftersom jag fortfarande är lite osäker på vad som är rätt måste jag ändå säga att jag dras åt att köpa ett par riktigt bra gummistövlar. Inte så snyggt, men jag har fått intrycket att det är väldigt blött där uppe - genomgående. Att köpa ett par nya boots för 2500kr och sedan plaska ner dem i geggvatten känns inte riktigt så kul, tycker jag iaf. Jag vet att "det är detta de är till för", och jag vill inte påstå att jag är överdrivet ren av mig... utan det är mer tanken... att köpa ett par helt fräscha skor för att sedan skita ner dem. Då kanske det är bäst att köpa ett par gummiboots?

Min fråga som jag ställer är om det verkligen är möjligt att gå ca 2 mil per dag i 14 dagar i gummistövlar utan att känna att det är obekvämt eller få onödigt mycket skavsår (jämfört med vanliga boots). Någon som har erfarenhet?

Vänliga hälsningar,
Christopher

Jag förstår precis hur du tänker. När jag skitade ner min sprillans nya rygga som kostade fyratusen kronor första gången jag ställde ner den i backen på fjället tänkte jag "oj nu blir den ful". Men det där kom jag över fort. Man rengör ju sina prylar, de håller för sånt här. Mina kängor ser tex bara bättre och bättre ut ju mer jag använder dem. I alla fall om jag sköljer av dem när jag använt dem, och smörjer in dem då och då.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg