Naturligtvis anlägger jag inga moraliska synpunkter på företagens prissättning -- jag köper eller låter bli. Hilleberg agerar dock i konkurrens med andra företag, t ex Vaude och Terra Nova.
Jag köpte mitt Alto år 2000, och det var det som fick fart på tältandet på mina vandringar, mer fjäll men också mer tält på turerna i Sydeuropa.
Det är robust, vilket jag kunnat konstatera ett par nätter med hård vind. Vid ett av dessa tillfällen hade jag ställt tältet så att det kom att få sidvind när det började blåsa, men bågen klarade den påfrestningen.
Jag gjorde en tur i Skottland 2009, 11 dagar, samtidigt som the TGO Challenge pågick, och märkte att Akto då fortfarande dominerade. Men jag träffade Challengers som vandrade med Laser Comp och därtill varit med om mycket bistert väder några dagar före min ankomst. Och det hade tältet klarat bra.
Senare kunde jag läsa i facktidningar att Laser Comp var på väg att slå ut Akto bland Challengers. Och 2015 lanserades Enan.
Att jag skaffade ett Laser Comp 2013 beror på att jag med tilltagande ålder, begynnande knäproblem, dålig rygg (jag fyllde 69 den sommaren) ville banta min
packning ännu ett snäpp. Det kan ha förlängt mitt vandrarliv några år, vem vet? (Jag gjorde min sista någotsånär långa vandring 2016 (Sydalperna, 19 dagar) , och min sista alpvandring 2019, vid 75 års ålder).
När blixtlåset på mitt LC krånglade mot slutet av mitt vandrarliv blev jag påmind förstås om Hillebergs överlägsna service. För att få ordning på mitt LC skickade jag det till England och fick det tillbaka med ett fel så allvarligt att tältet var oanvändbart. Jag avböjde Terra Novas erbjudande att hämta det med kurir och rätta felet och anlitade i stället en lokal skräddare som är känd för sin förmåga att arbeta med nästan vilka material som helst.