Bergans Compact Light 3 går ju verkligen att få tag på till mycket bra priser, men så är det väl inte riktigt i samma klass som Hilleberg heller.
Däremot kan det mycket väl uppfylla våra behov nu, särskilt om man ska vara lite kritisk till att jag valde bara rätt så dyra tält från början.
Och med tanke på att vi faktiskt räknar med att bränna ytterligare närmare 20 000kr på annan utrustning inför sommarn, utöver tältet, så kan ju dom slantarna göra viss skillnad..
Men då tänker jag mig att det skulle kunna vara till fördel att istället välja ett Bergans Compact Winter 3, framför Compact Light 3.
Köper jag det hos Skövde natur så kommer jag med deras bidrag (1500kr) ner ungefär i prisnivå med vad Compact Light 3 kostar.
Men det kanske är rent av onödigt? Vad tror ni om skillnaderna mellan dessa två?
Bergans - Compact Winter 3 Pers Tent
Bergans - Compact Light 3
Jag skulle inte komma på tanken att köpa Bergans Compact Winter 3 över Compact light 3 för vandringar och turer vår-sommar-höst. Onödig vikt, volym och ganska högt pris. Jag vet att Compact light 3 väger 3,3kg komplett (då jag själv ägt ett sådant), varför jag tvivlar på viktangivelsen på 3,3 kg för "Winter" varianten med dess extra stormmattor.
Bergans Compact light 3 är ett rktigt bra tält för kring 3600kr som du kan hitta det för på ex Northstar.se eller XXL. Skall du betala kring 5000kr eller över hade jag gått på Nallo eller Nammatj.
Arctic Alpine Design WBT3 är ett annat tält i samma prisklass som Bergans Compact light 3 som fått bra omdömmen av dem som testat det.