Hilleberg hindrar fri handel

Ett Hilleberg Kaitum 3GT som kostar 925 usd (6022 sek) får man betala ca 8840 sek för (+ca 100 sek speditionsavgift) om man räknar på 12% tull samt 50 usd frakt (samt givetvis 25% moms). På det tätet sparar man alltså ca 800 sek (rek pris 9700 sek).

Mycket snö men ingen ficklampa!

800 spänn för extra strul, osäker leveranstid och jäkligt mycket mer arbete för att fixa garantiärenden. Jag lägger hellre min tid och energi på annat och betalar 800 spänn för en investering jag räknar med ska hålla minst 20 år.

Jag är rätt säker på att trådskaparen inte jämför rättvist. Om man t.ex. helt räknar bort momsen så blir det ju en suprbra affär och visst kan man ha tur med frakten alternativt handla på plats i utlandet och smuggla genom tullen. Att tycka att Hilleberg tar ockerpriser hemma känns inte helt fair i så fall men vi får avvakta länk och pris innan jag ropar hej.

Att tycka att Hilleberg tar ockerpriser hemma känns inte helt fair i så fall men vi får avvakta länk och pris innan jag ropar hej.

Det beror ju till sist på dollarkursen. 6,50 idag, 6,00 för ett par veckor sedan och runt tian för några år sedan. Då var det dyrt att köpa HB från USA istället.

I internationell handel är det kotym att försöka stödja och skydda sina àterförsáljare pà varje marknad, och undvika parallell-import fràn länder samma produkt av nâgon anledning är billigare ( idetta fall opga làg USD-kurs).

Om trâdskaparen tánker in sig i en situation där han blir generalagent för ett varumärke i Sverige. Han lägger ned tid och pengar pà att sälja in detta märke hos svenska butiker och köper in ett större varulager produkter för att börja leverara till de kunder han lyckats skaffa.

Samtidigt finns samma produkter även tillgángliga i USA, vars valuta har en tendens att svinga ganska kraftigt, vilket gör att varumárkets produkter ibland kan köpas mycket billigare därifràn om man räknar om kursen i kronor.

Vad skulle tràdskaparen anse om ledningen för det varumárke han är generalagent för i Sverige om de i det fall svenska konsumenter istállet för att köpa hos hans svenska kunder började bestálla hos butiker i USA:

a: tillätt detta beteende (och trâdskaparens tid och pengar bortkastade, varulager osâlt)

b: hindrade detta beteende, pà det att tràdskapen finge lön för medlagd möda, pengar och riskt-tagande.

Mvh, Masse

Ett i mitt tycke intressantare "handelshinder" är att viss i USA tillverkad friluftsutrustning inte kan näthandlas till Europa på grund av kravet på CE-märkning.

Va? CE-märkning krävs bara om du tänker SÄLJA något inom EU. Att köpa något (för eget bruk) från utlandet ska inte påverkas av reglerna om CE-märkning.

Samtidigt finns samma produkter även tillgángliga i USA, vars valuta har en tendens att svinga ganska kraftigt, vilket gör att varumárkets produkter ibland kan köpas mycket billigare därifràn om man räknar om kursen i kronor.

Men dollarns svängningar påverkar väl också hur mycket Hilleberg får betalt för tälten när de säljer dem till återförsäljaren i USA?

Så om Hilleberg sålde tälten för samma pris till alla marknader så skulle det bara vara återförsäljarnas marginaler som styrde deras vinst. Och då skulle inga återförsäljare kunna sätta överpriser tack vare nån "monopolsituation".

Det är inte utan anledning som det finns konkurrenslagstiftning. Tyvärr fungerar den (ännu inte) internationellt, däremot fungerar den ju i alla fall inom EU numera.

Det är inte utan anledning som det finns konkurrenslagstiftning. Tyvärr fungerar den (ännu inte) internationellt, däremot fungerar den ju i alla fall inom EU numera.

Förutsatt att man är ansluten till Euron så att man konkurrerar på lika villkor (nej, jag ville inte väcka en Eurdebatt - det var bara ett konstaterande)

Men dollarns svängningar påverkar väl också hur mycket Hilleberg får betalt för tälten när de säljer dem till återförsäljaren i USA?

Så om Hilleberg sålde tälten för samma pris till alla marknader så skulle det bara vara återförsäljarnas marginaler som styrde deras vinst. Och då skulle inga återförsäljare kunna sätta överpriser tack vare nån "monopolsituation".

Sâ länge Hilleberg inte är världens enda tälttillverkare tror jag knappast vi kan tala om en monopolsituation. Jag tror knappast heller att Hilleberg har en sà pass stark stállning internationellt inom tältbranschen att de missbrukar sin ställning till att bediva monopol-liknande metoder. Vad de gör, och det gör som sagt de flesta, är att de försöker hàlla en nâgorlunda jämn prisbild världen över och pà sà undvika parallell-import vilket som sagt är negativt för deras àterförsäljare i de länder som för tillfállet har hög valuta.

Motsvarande situation ràdde för ett tiotal âr sedan när USD var högre án Euron och europeiska webshoppar (läs Barrabes) översvämmade den amerikanska marknaden med "billiga" produkter. Efter pàtryckningar frân t.ex La Sportiva USA, som plötsligt inte sâlde en sko i USA, tvingades Barrabes att sluta sälja just detta märke (och andra) pà postorder till USA.

Inom Euro-zonen har vi inte lángre detta problem, utan eventuella mindre prisskillnader beror snarare pâ olika lánders olika skatte- och allmänna konstnadsnivàer. Inom EU brukar ej heller företagen försöka stoppa webhandel mellan länder. Ett undtatag är att man kanske försöker undvika mer oseriösa webshoppar som jobbar utan lager etc., och pà sà vis kan pressa `priserna till alltför làga nivàer, vilket ju sker pà bekostnad av seriösa âterförsáljare med personal, lager etc. som omöjligen kan komma ned pà dessa nivàer utan att förlora pengar.

"Överpriser" existerar sällan hos de mer seriösa och hantverksmássiga varumárkena, utan priserna ligger pà den nivâ de bör för att företagen ska kunna fortsätta att utveckla och tillverka sina produkter, samt butikerna tjána en slant som gör det lönsamt att riskera att bestálla in stora varulager varje âr utan att veta om de kommer att kunna sálja det eller inte.

Lokal skatt betalas inte om varan skickas utanför delstaten (och företaget inte har någon butik i delstaten det skickas till).

För övrigt så, som någon redan påpekat, kan det ju vara så att Hilleberg vill skydda sina återförsäljare i Sverige (Europa).

Jag har aldrig fått den lokala skatten avdragen när jag köpt nåt per postorder från USA till Sverige. Man får betala både den lokala "momsen" och den svenska. Däremot har jag aldrig fått nåt tullpåslag utöver moms och expedtiionsavgift, mer än möjligen på 2 %.

Allt jag skickat efter, utom böcker, har tullats in korrekt så att jag fått betala moms osv för att kunna hämta ut paketet. (Eller möjligen per faktura i efterskott?)

Sâ länge Hilleberg inte är världens enda tälttillverkare tror jag knappast vi kan tala om en monopolsituation. Jag tror knappast heller att Hilleberg har en sà pass stark stállning internationellt inom tältbranschen att de missbrukar sin ställning till att bediva monopol-liknande metoder.

Det fanns kanske en anledning till att jag satte "monopolsituation" inom citationstecken? Sen var det ju inte Hilleberg jag syftade på utan återförsäljarna.

Om det inte finns nån som säljer Hillebergs tält till annat än listpris så är det inte fri konkurrens. En återförsäljare ska kunna sälja en produkt till inköpspris eller t.o.m. under inköpspris. Det ska inte tillverkaren kunna protestera mot.

Inom EU brukar ej heller företagen försöka stoppa webhandel mellan länder.
Det beror på att de inte får det, det är olagligt.

Inom EU har jag flera gånger blivit hänvisad från t ex tysk eller dansk återförsäljare till den svenska, p g a tillverkaren (Belgien) inte tillåter att de olika ÅF säljer på varandra nationsmarknader.

Vad gör man åt det, egentligen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg