I internationell handel är det kotym att försöka stödja och skydda sina àterförsáljare pà varje marknad, och undvika parallell-import fràn länder samma produkt av nâgon anledning är billigare ( idetta fall opga làg USD-kurs).
Om trâdskaparen tánker in sig i en situation där han blir generalagent för ett varumärke i Sverige. Han lägger ned tid och pengar pà att sälja in detta märke hos svenska butiker och köper in ett större varulager produkter för att börja leverara till de kunder han lyckats skaffa.
Samtidigt finns samma produkter även tillgángliga i USA, vars valuta har en tendens att svinga ganska kraftigt, vilket gör att varumárkets produkter ibland kan köpas mycket billigare därifràn om man räknar om kursen i kronor.
Vad skulle tràdskaparen anse om ledningen för det varumárke han är generalagent för i Sverige om de i det fall svenska konsumenter istállet för att köpa hos hans svenska kunder började bestálla hos butiker i USA:
a: tillätt detta beteende (och trâdskaparens tid och pengar bortkastade, varulager osâlt)
b: hindrade detta beteende, pà det att tràdskapen finge lön för medlagd möda, pengar och riskt-tagande.
Mvh, Masse