Hillebaner!

Re: Re: Re: Re: Hilleberg old?

walk_alone; sa:
Det är givet att vissa är helt utan stil ute i markerna liggande under något plastskynke som en jävla beväring. Säket med försvarets övriga klädesplagg. Eller ännu värre med mancheterbyxor och gummistövlar! Skärp er för fan under en gran kan vem som helst sova. Skall man ligga med stil så får man åtminstone kosta på sig en vinge.
http://www.msrcorp.com/tents/images/heptawing_bottom.jpg
Jag har inte skaffat mig en Hille för att ha ett bra tält, bara för att få bättre credit så att jag kan visa mig ute på fjället två nätter per år. // Roland
Tja, det var menat som lite skämtsamt. F'låt.

När jag är ute 'civilt' brukar jag ha en stor presenning att sova under som ett vindskydd. Detta dels för att jag inte har något tält ännu, dels för att det kan ta ett ganska stort antal personer (i alla fall 4-5 med packning), så det kan va bra att ha om man e ute med kompisarna.

Använder för övrigt oftast vanliga jeans, dock försvarets kängor om det skulle bevisa något för dig. Jag får skylla på pengabrist för en fattig student, inte helt osant.

Dessutom har jag ännu inte behov för ett riktigt tält, då det inte blir överdrivet många nätter ute per år, då oftast när det är tillräckligt varmt för att sova utan tyg över huvudet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hilleberg old?

mightyrasta; sa:
Tja, det var menat som lite skämtsamt. F'låt.
Ja skoja ja me.. (^___^) Min första fjällvandring var med manchesterjeans och en gammal sliten Tenson jacka. På fötterna hade jag min frus Lundhagskängor som slet sönder mina fötter. Jag sov i ett ryggåstält á 450 kr och alla grejer bar jag i en ryggsäck, bägge lånade jag av min bror. De lånade regnbyxorna slets sönder i videsnåren så det blev en investing i GoreTex kläder som jag haft i 13 år. Men allt är en fråga om pengar givetivis och det är inget fel i lågbudget. Jag har tillbringat fler nätter i skogskojor och i skogen än jag gjort på fjället. Ha det bra under granarna :) // Roland
 
Nordesjo; sa:
"American-designed tents —- largely because many of them are based directly or indirectly on the designs of a single guy, a freelance tent designer in California -— tend to hew pretty closely to a poles/canopy/fly configuration..."

Kan inte undgå att reflektera till en artikel i DN om hur mycket rullatorn har gjort för gamla tanter i Sverige. I USA är det ingen som vågar importera den eftersom det här hjul på den och de är rädda för att bli stämda vid en olycka. Därför går alla tanter i USA fortfarande omkring med sina "fyrbenskäppar" som de lyfter fram.

Likaså när det gäller medicinska produkter som skall godkännas av FDA så finns det nåt som kallas 510k-processen, som bygger på att om man kan visa att ens produkt är "i allt väsentligt" likadan som en produkt som redan finns så blir den godkänd utan problem.

Slutsatsen är alltså att i USA vågar ingen tillverka eller sälja nåt "nytt".
 
Rullator

Lite off topic, men...

Läste också den där rullator-artikeln. Sen råkade jag igår se en gammal repris av Seinfelt där George stulit en motoriserad variant av en rullator och sedemera blir jagad av arga åldringar på andra likadana fordon. Så att amerikanerna inte vågar sig på nyheter är kanske lite överdrivet... :)

Tillbaka till tält:

Har efter att ha läst många långa trådar här har jag slutligen investerat i ett H-tält, tack vare den person som tipsade om Hillebergs specialprislista på utställningstält. Tjänade runt 1100 kr på detta mot ett nytt, så skillanden ner mot konkurrenternas priser var plötsligt inte lika stor.

Eftersom jag inte är en vintertältare återstår nu att vänta till våren för att se om det var ett bra köp. Mitt vardagsrum visade sig vara lite litet för ett Nallo 3 GT...
 
Re: Rullator

ehn; sa:
Eftersom jag inte är en vintertältare återstår nu att vänta till våren för att se om det var ett bra köp. Mitt vardagsrum visade sig vara lite litet för ett Nallo 3 GT...

*skratt* Känner igen mig. Jag fick möblera om en del för att testa mitt nya Mountain Hardware. Men upp skulle det! Funderade till och med på att spika i parketten... :)

//A
 
Nytt tält efter 25 år med Fjällräven Expedition

Sådärja!

För 20 minuter sedan beställde jag ett Nammatj 3 GT på Hillebergs nätsida.

Varför jag valde ett just sådant tält?

Under 80- och 90-talen vandrade jag i fjällen ca varannan sommar. Jag har dessutom tillbringat massor av nätter i tält i skogarna på hemmaplan. Jag har använt både olika billiga "biltematält" och ett dyrare Fjällräven Expedition från 70-talet. Jag har tältat i storm, regn, snö osv.

De senaste åren har jag haft uppehåll i friluftslivet pga barn, men nu skall jag nysatsa tillsammans med barnen (om dom vill).

Med den erfarenhet jag har samt ett småtrasigt Fjällräventält (det enda tält jag har som fortfarande är funktionsdugligt trots stormskador) i bagaget har jag de senaste två månaderna metodiskt och intensivt gått igenom det marknaden har att erbjuda när det gäller nytt tält. jag har varit inne på ett tjugotal hemsidor, tittat på Haglöfs, Helsport, Fjällräven, MSR, Wolfskin, RP, Vaude, Hilleberg, A-One m.m. m.m. På Utsidan har jag gått igenom diskussionsforumet och recensionsbanken. Jag har diskuterat med andra friluftspersoner.

Jag har velat fram och tillbaka ett antal gånger. Det är ju mycket som skall stämma: Form, storlek, vikt, funktion, pris, kvalitet, vindkänslighet...

Till slut återstog Hilleberg. Jag inser att det finns andra bra tält, men när man nu har råd så pekar faktist allt mot just Hilleberg. När jag var yngre fick jag nöja mig med annat. Bland annat pga att jag inte ens kände till Hilleberg för 20 år sedan. Det går alldedes utmärkt med billigare tält också, för det mesta, det vet jag, men den där stormen (Tarfala, augusti-83) sitter fortfarande i minnet. Dessutom blir man bekvämare med åren.

När det gäller priset så finns det betydligt dyrare hobbies: Golf, segling, ridning, sommarstuga, charterresor, husvagn, bilar etc.

Mitt tips är: Köp saker efterhand du har råd. Köp någon ny kvalietsgrej inför varje säsong och byt ut dina gamla, billigare eller slitna grejer.

(Mitt gamla Fjällräventält är visserligen fortfarande OK, men jag gillar inte att den inte har absid. Det får nu bli ett komplementtält)
 
Hepp. Mitt i ramadamen.

Juppillidupp.
Jag tycker ialla fall fortfarade att hille är ett dyrt men bra tält.
Och jag tycker ialla fall fortfarande att det inte passar alla .
Trots rullatorer och alla fatastiska sidospår:)

Hille tycker jag inte är något för nyblivet frälsta som inte kan motivera merpriset av en plats i eran hille himmel.

Det kanske är något man kanske kommer till efter ett antal år när man vet vad man vill ha ut av ett tält.
Men då kan även flera andra tillverkare passa .

En liten tanke är utveckling ?
Ett hille med livslängd på upp till 20 kanske 30 år.
Kan de matcha ett nytt oslitet oåldrat billigare tält efter dom åren ?
Som klättrare skulle iallafall jag vilja ha en test på väven med den ålders & slitagepåverkan.
Finns det verkligen fog att köpa tält med seriös andvändnings motivering över 10år?
Dessutom med den utvecklingen som sker i vävar och tekniska lösningar?
Andra billigare tillverkare ligger inte långt bakom!!
 
Lång livslängd

Hej igen!

Lång livslängd hänger väl ihop med styrka att utstå mycket under kort tid? Och så jädra mycket har väl inte hänt med tält de senaste tio åren?

Ulf
 
Viktigare tälta än HB!

Jag har själv HB! Ock ett antal andra märken, men viktigast är att vandra, på lågland, vid kust eller i bergen.
De med ett Intersport- eller Jytsktält tror kanske att det inte duger, men så länge som de är nöjda och har roligt duger det! Roligt nog ser jag fler Biltema- och Jytsktält som används än jag ser HB som ligger i "väntan".
Det viktigast är inte att äga utan att bruka!
Och det där med pressning eller tarp är vida lättare än HB!
Själv började jag med ett begagnat ryggåstält i bomull och märkligt nog fungerar dylika ännu, även om de inte blir lättare i svenskt normalväder. Tretorn gummistövlar och avlagda byxor och dito jacka. Konserverna och torrvarorna bars omväxlande på en gammal amerikansk surpulusbärram i al. Tungt var det och roligt hade vi annars hade vi aldrig gjort om det!
Men tack för den fina uppdateringen Patric (bara tre bockar! sic) och jag konstarerar att jag inte platsar, men har roligt ändå! (Och kanske något kilo lättare!)

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-07-30 kl 11:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avsl12 Hillebaner hitåt! Bo och sova 11

Liknande trådar