Hillebaner!

Re: He.he.

Ego; sa:
Har jag missat något men är det bara hille som har funkis tält?
Är alla andra idioter eller galningar som inte har hille?
Mitt genomsnitt i alla år säger att det är en liten del av alla så kallade seriösa utanför Svedala som har den gudabenådade vävboningen från hille.
Min kritik ligger inte i jämförelse mot stugturer.
Tror ni hille skulle sluta pressa priser och fortsätta utveckla om deras grejor var på toppen av mänsklig tekniskförmåga?
Men det är ju klart Bo.H kanske fick lösningen via ärkeängeln Gabriel? ..Hille al aschbar..
Min tanke var att vi som är bitna/tältmisbrukare skrämmer bort dom som vill prova med våra högt ställda krav..
Jag förstår inte vad du är ute efter. Du får väl använda vilket tält du vill. Vad jag bryr. http://everestnews.altrec.com/shop/dir/0/86/
På tal om Hillberg så var det ett "SVENSKT" företag med stora bokstäver. Sedan konkade företaget, fick in nya pengar och för att minska omkostnaderna - lönerna - flyttade man tillverkningen till Estland.
Kolla var dina dyra eller billiga friluftsprodukter är tillverkade?
Vilka priser pressar Hille? Inga, de vill hålla priserna uppe och tjäna så mycket pengar som möjligt men medge att de lyckats med att sälja en image? Men det är kvalitet och service som skapar denna image.
Kolla på http://www.hilleberg.com/ jämför USA och EUROPA versionen. Redan den visar vilken marknad hilleberg satsar på idag. Sedan finns det billigare tält, exempel finns på http://www.algonet.se/~nortstar/ny_sida_26.htm Välj!// Roland
 
Håller med om att Hilleberg är optimerat för det nordiska klimatet. Men vem kan påstå att det är värt pengarna? Det finns en skröna som säger att en svensk Everestexpedition en gång fick låna till sig ett antal VE-25 för att våra kära tält hade blåst sönder. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej. Men frågan kvarstår dock varför man bara ser The north face och Mountain Hardwear tält på de höga bergen. Och dessutom är de billigare. Mitt Mt.H trango kostade mig drygt 3000kr. Ganska bra för ett tält som man vet pallar Everest tycker jag.
 
Que?

Mig veterligt har Hilleberg aldrig gått i konkurs. Varifrån kommer det ryktet?

Angående att Hilleberg skulle gå sönder före Bamerikanska tält i hård vind så finns det ju ett antal test som visat att det är tvärtom... :)
Med rätt sökkriterier så kan man hitta mer information på forumen angående detta.

Rent krasst så finns det två "skolor" när det gäller tältkonstruktion - den nordisk-brittiska resp. den amerikanska. När man gjort konstruktionerna har man till stor del utgått ifrån det aktuella hemmaklimatet. När jag ska köpa ett tält funderar jag över hur jag ska använda det och väljer ett kvalitetstält utifrån detta.
 
Re: Que?

haskell; sa:
Rent krasst så finns det två "skolor" när det gäller tältkonstruktion - den nordisk-brittiska resp. den amerikanska. När man gjort konstruktionerna har man till stor del utgått ifrån det aktuella hemmaklimatet.

Nu har jag iofs inte varit där och kontrollerat, men är inte det amerikanska klimatet rätt varierande? Hawaii, Texas, Alaska, Florida....

//A
 
Anledningen till att man ser mest The north face och Mountain Hardwear tält på de höga bergen kan förklaras av två saker: sponsring och marknadsandelar. Hilleberg säljer (relativt dessa företag) få tält, och lägger inte like mycket pengar på sponsring. Dessutom låter ju The North Face och Mountain Hardwear mycket ballare om man är amerikan, medans Hilleberg låter som nåt skummt tyskt tält.

Vad beträffar att Hilleberg skulle ha gått i konkurs eller att ett av deras tält blåst sönder på Everest så är detta inget jag hört tidigare. Detta verkar dock högst osannolikt, med tanke på de otaliga Hillebergstält som varit involverade i expeditioner till polerna och Grönland.

Vilket tält vill man själv helst sätta upp i mycket kraftig vind, ett Hilleberg (motsvarande) med kopplade inner/yttertält, eller ett Northface (motsvarande) med löst yttertält?

Om man likt vissa personer på denna sida inte tycker om Hilleberg men ändå vill köpa ett svensktillverkat tält kan man köpa ett Haglöfs. Dessa är något billigare än Hilleberg, och har separat inner/yttertält. Vad beträffar vindstabilitet i Haglöfs tält verkar de uppfylla detta då de är "Everest tested" av den saliga Göran Kropp (kommer ej ihåg exakt modell).

Vill man dock ha riktigt billiga prylar kan man alltid besöka närmsta Statoil eller OK-mack. Som vissa här redan påpekat lämnar ryggås tält en hel del i övrigt att önska vad beträffar vindstabilitet, men skall man ut på cykelsemester lär det räcka.

Vill avslutningsvis säga att jag äger ett Hillebergs Akto (=deras lättaste 1-mans tält), som jag använt både på barmark och snö. Har alltid fungerat helt klockrent, även med 2 personer i. Vad gäller data/prestanda så slår detta tält alla konkurrenter med hästlängder.
 
biedelman; sa:
Håller med om att Hilleberg är optimerat för det nordiska klimatet. Men vem kan påstå att det är värt pengarna? Det finns en skröna som säger att en svensk Everestexpedition en gång fick låna till sig ett antal VE-25 för att våra kära tält hade blåst sönder. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej. Men frågan kvarstår dock varför man bara ser The north face och Mountain Hardwear tält på de höga bergen. Och dessutom är de billigare. Mitt Mt.H trango kostade mig drygt 3000kr. Ganska bra för ett tält som man vet pallar Everest tycker jag.

Få saker (inga?!) är överhuvudtaget "värda" pengarna, men vill man ha dem får man betala och se glad ut ändå.....

Att se fler exemplar av ett märke betyder inte att det är det enda märket. Det inte heller något mått på kvalitet. Din fråga är fullständigt fel ställd, det handlar inte om märken utan om preferens för tältmodell ,och som Martin påpekat, marknadskrafterna. Se tidigare inlägg angående "skolor".

Däremot har du rätt i en sak, det går utmärkt att köpa billigare tält som håller lika hög kvalitet (oavsett vilken skola man fördrar). Dock har bara Hilleberg vissa finesser, medan de i sin tur kan sakna detaljer andra har.

/mats
 
Här på Utsidan finns faktiskt regler för vad riktiga frilufsare har för utrustning. Regelverket är enkelt och omfattar inte alla prylarna. Dessa prylar är dock obligatoriska.

Tält : Hilleberg
Känga : Lundhag
Kök : Trangia Artic
Rygga : Norröna
Jacka : Klättermusen
Byxa : Fjällräven
Kniv : Fällkniven A1
Kompass : Silva

Har man dessa atiraljer så kan man lugnt ge sig ut i skog och mark utan att skämmas.. Skulle man dock vara så crazy att man väljer något annat så bär det av till närmaste skampåle!!

;)

[Lite enkelspårigt blir det... erkänn]
 
Bra svar Patrik :)

Håller med Patrik om detta.

I ett tidagare inlägg sa jag att det verkar som om priset ibland lockar mer än produkten. En dyr pryl måste ju vara bra :) Så tänker vi nog lite till mans, jag också, men ibland "avslöjar" jag mig själv när jag tittar i annonser och tester.

Inget ont om Hilleberg, säkert skitbra tält, men var och en måste se över sitt verkliga behov/ekonomi. Sen är jag nog ganska övertygad om att kvalite lönar sig i längden. Låter lite som en motsatts till det jag nyss skrev men jag hoppas att syftet går fram.

//Per, som lånar svärfars Helsport samt äger ett fjällräven.
 
Jupp.

Nu börjar det bli lite punk:)

De här va ju kul,, man känner sig som en regim kritiker i Bagdad.
Det är första gången det känns bra att starta en lavin.
Åker me och njuter...
 
Hillebergare

Hilleberg är outstanding och det kostar en gång på 15 år att skaffa ett top of the line när det gäller tält ,så varför tveka?
/Nammatj 15.Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avsl12 Hillebaner hitåt! Bo och sova 11

Liknande trådar