Hillebaner!

Hilleberg old?

Boosse; sa:
Hilleberg är outstanding och det kostar en gång på 15 år att skaffa ett top of the line när det gäller tält ,så varför tveka? /Nammatj 15.Bosse
Eftersom detta har blivit en tråd för oss Hillebaner så vill jag höra hur länge ett tält håller. Både i antalet utenätter och år i förrådet.
Hilleberg Namatj röd
Inköpt: 1992
Förråd: 10 år
Ant utenätter: ca 30
Pris natt : 116 kr
Reparationer: En sektion i bågen brast, hemma under torkning. Fick två nya.
Kostnad: O kr
// Roland
 
bortskämda matrealare

Som ung hade jag ett Ellos tält, ryggsäck, kök och regnkläder och gick i skogarna och även en gång i fjällen det gick bra.
Men vartefter jag fick pengar så köpte jag bensin kök namatj klättermusen.
Nu när jag har den bästa utrustningen vandrar jag minst. Sorgligt men sant.
Jag är en bortskämd matrealare. Man anpassar utrustning efter plånbok och vi svenskar har mera pengar än vet.
Dock
Huvudsaken är att man är utan på bekostning av andra är lycklig.
Och det är jag när jag slår upp mitt tält eller fäller upp min struthuva. skulle bara önska att man fick arsle ur vagnen lite oftare och använd utrustnig mera på det sättet den var tänkt för typ högfjäll.
Om ni nu har kommit ända hit i texten så hoppas jag att ni inser att vi bortskämda människor oftas inte bidrar med så mycke och du verkar ha för mycke tid att ta död på. Gå ut i natturen istället.
 
Hmm?

Förstår inte riktigt denna tråd. Det finns väl ingen människa som någonsin har sagt att man måste ha ett visst märke på tältet?

Snarare brukar trådarna om tält handla om att man ska undvika biltema-tält och motsvarande (av goda skäl).

Själv är jag nöjd med HB, jag betalar gärna några kronor extra för vävkvaliten och hanterbarheten. Utslaget på åren blir det mycket låg kostnad eftersom jag använder tälten ca 40-50 nätter/år (jaaaa, pluralis!! Jag är en mycket indoktrinerad person) :).

Mvh,

J
 
Re: Hilleberg old?

walk_alone; sa:
Hilleberg Namatj röd
Inköpt: 1992
Förråd: 10 år
Ant utenätter: ca 30
Pris natt : 116 kr
Reparationer: En sektion i bågen brast, hemma under torkning. Fick två nya.
Kostnad: O kr
// Roland

Visserligen inget hilleberg, men...

Märke okänt, grönt
Inköpt: 1997
Ant utenätter: ca 25
Pris: 150 kr
Pris natt : 6 kr
Reparationer: inga
Kostnad: O kr

*asgarv*

//Anders
 
Re: Re: Hilleberg old?

andersmossing; sa:
Visserligen inget hilleberg, men...

Märke okänt, grönt
Inköpt: 1997
Ant utenätter: ca 25
Pris: 150 kr
Pris natt : 6 kr
Reparationer: inga
Kostnad: O kr

*asgarv*

//Anders
Försvarets knäppetält, grönt

Inköpt: nope, lånat av försvaret
Ant utenätter: ca 30
Pris: 0 kr
Pris natt : 0 kr
Reparationer: gratis utbytt vid skada eller förlust
(Skattebetalarna går i taket.. ;) )
Kostnad: O kr

*mega-asgarv* :)

/Erik
 
Re: Hmm?

joru; sa:
Snarare brukar trådarna om tält handla om att man ska undvika biltema-tält och motsvarande (av goda skäl).

Egentligen har du rätt. Hilleberg är säkert ett förträffligt tält och har man råd kanske man ska välja det. Men det finns en liten fara i att rapa upp Hilleberg som svar på första bästa fråga, som ofta sker här på Utsidan. Kanske är det det frågeställaren vänder sig mot?

Det är någon slags proffesionalisering på gång. Ska man idka friluftliv måste man ha Mega-booster-high-tech-rubbercoated-boots och hurricane-proof-extreme-fabric-cottage.(som man förr skulle kalla stövlar och tält) när man knallar upp till fiskesjön annars är man så gott som förlorad. Detta fokus vid svindyra top-of-the-line prylar kan verka negativt för vissa. Kanske särskilt för nybörjare som ser 20 000 kronor investeringen som ett hinder inför första fjällveckan.

Tror jag.

Anders

*faan va trist med måndag morgon*
[Ändrat av andersmossing 2002-11-18 kl 08:31]
 
Re: Hillebergare

Boosse; sa:
Hilleberg är outstanding och det kostar en gång på 15 år att skaffa ett top of the line när det gäller tält ,så varför tveka?

För att man vill ut i skogen NU, och inte behöva spara i 5 år?

(Jaja, nu kommer alla att kommentera att man kan låna eller hyra, men snälla nån, tråden handlar ju om vilket tält man skall KÖPA.)
 
Låt oss snacka funktion istället för varumärke

Vem är mest lurad:

A. Den som köper prylar från små nordiska företag, konstruerade för nordiska förhållanden, bara för att alla andra nordbor gör det?

eller

B. Den som köper prylar från stora multinationella företag, konstruerade för internationella förhållanden, bara för att alla i "riktiga" länder gör det?

Ska jag byta knäckebrödet mot pop-tarts bara för att jag är inskränkt annars?
Nej - jag äter det jag tycker är gott och nyttigt i olika situationer.
Därför har jag brittisk rygga, svenskt tält (inte H-berg), tyska kängor (utan GTX eftersom jag är en inskränkt svensk), amerikanskt liggunderlag, svenskt kök osv.

Så släpp det trötta varumärkes- och ryktestjatet och diskutera funktion och pris istället. Jag skulle aldrig köpa ett TNF-tält eftersom jag tycker att de är fula, tunga och absidlösa (precis som vissa Hillebergtält), inte för att jag inte gillar TNF.
[Ändrat av Nordesjo 2002-11-18 kl 15:14]
 
tnf_twometer_inner.gif

Vad är det för fel på denna skönhet? Och vem var nu den där amerikanen som ritar alla deras tält?
[Ändrat av SWE3171 2002-11-18 kl 16:10]
 
Re: Re: Re: Hilleberg old?

mightyrasta; sa:
Försvarets knäppetält, grönt
Inköpt: nope, lånat av försvaret
Ant utenätter: ca 30
Pris: 0 kr
Pris natt : 0 kr
Reparationer: gratis utbytt vid skada eller förlust
(Skattebetalarna går i taket.. ;) )
Kostnad: O kr
*mega-asgarv* :)
/Erik
Det är givet att vissa är helt utan stil ute i markerna liggande under något plastskynke som en jävla beväring. Säket med försvarets övriga klädesplagg. Eller ännu värre med mancheterbyxor och gummistövlar! Skärp er för fan under en gran kan vem som helst sova. Skall man ligga med stil så får man åtminstone kosta på sig en vinge.
http://www.msrcorp.com/tents/images/heptawing_bottom.jpg
Jag har inte skaffat mig en Hille för att ha ett bra tält, bara för att få bättre credit så att jag kan visa mig ute på fjället två nätter per år. // Roland
 
Felet på 2 meter dome...

Det största felet på 2 meter dome är väl priset... ;)
Sedan går det inte att komma ifrån att jag tycker att flysheetlösningen på de flesta amerikanska tält suger en smula i svenskt standardfjällväder, dvs. regn... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avsl12 Hillebaner hitåt! Bo och sova 11

Liknande trådar