Hillebaner!

Vist är Hilleberg ett kanon märke.
Vist har dom modeller som passar de flesta behov.

*Men tycker alla att dom kan avsätta så mycket pengar på ett vind och regnskydd?
*Använder folk prylarna fullt ut?
*Kanske billigare alternativ borde få ett större utrymme.
*Eller ska forumet få en egen hillesida?

Men för att vara felfritt tar hille ett stort utrymme.
Det gränsar till fanatism.

Och jo , jag har haft ett flertal hilletält som var dyra men inget annat änn ett bra regn,snö och vindskydd, så få inte folk att tro att det behövs tält för över femtusen för att gå på sommarfjäll eller kajaka runt i STH skärgård.
 
Nej just det!

...varför inte bara ta med sig några gamla plastsäckar, lite snöre och några krafitga pinnar när man är ute på fjället vintertid!?

Vips... där har du ditt vind-, snö och regnskydd.

:)

MVH
Jmlove

PS. Stolt Nammjat III ägare; vinter som sommar!
 
Hilleberg dyrt?

Var i Blåhammaren STF stugan alltså och de skulle ha 270 spänn för en golvplats och typ 400 spänn för en sängplats på påsken.

Årets priser är tex 375 spänn per natt på påsken i flerbäddsrum (STF medlem är du ej medlem kan ett 4-bäddrum kosta 490kr), .

Är man 3 pers så blir det 3*375*6= 6750 spänn = ett hillebergtält!
 
Ego; sa:
Men för att vara felfritt tar hille ett stort utrymme.
Det gränsar till fanatism.
Och jo , jag har haft ett flertal hilletält som var dyra men inget annat änn ett bra regn,snö och vindskydd, så få inte folk att tro att det behövs tält för över femtusen för att gå på sommarfjäll eller kajaka runt i STH skärgård.
Jag använde ett "campingtält" typ ryggås i Sarek i tre år men under en stormnatt på Pileavalta bestämde jag mig för att skaffa ett nytt tält. Jag kollade alla tält som fanns på marknaden 1990-93. Det fanns kupoltält och tunneltält. Kraven var ett rött - snabbrest - 2 mans som klarar alla väder. Det tog mig två år att bestämma mig.
Alla tält där man reser innertältet först föll bort och eftersom bara Hilleberg hade röda tält i sin produktionslinje föll valet på en Namatj. I dag har tältet kostat mig 125 kr/natt. Fanatism.. nej bara ett val.
På fjället behövs ordenltiga tält men man kanske kan köpa ett billigare om man bara sommarvandrar. Gick jag i Skuleskogen eller kajakade runt i skärgården skulle jag sy mig en tarp av spinnackerväv och sova under bar himmel vid uppehållsväder.
Men en Hillbergs sida i dett forum skulle kanske inte vara så dumt :-D Allt för fanatikerna! Eller en databas där man kan söka tält och jämföra priser men det kostar för mycket att administrera. // Roland
 
He.he.

Har jag missat något men är det bara hille som har funkis tält?
Är alla andra idioter eller galningar som inte har hille?
Mitt genomsnitt i alla år säger att det är en liten del av alla så kallade seriösa utanför Svedala som har den gudabenådade vävboningen från hille.

Min kritik ligger inte i jämförelse mot stugturer.
Tror ni hille skulle sluta pressa priser och fortsätta utveckla om deras grejor var på toppen av mänsklig tekniskförmåga?
Men det är ju klart Bo.H kanske fick lösningen via ärkeängeln Gabriel? ..Hille al aschbar..

Min tanke var att vi som är bitna/tältmisbrukare skrämmer bort dom som vill prova med våra högt ställda krav..
 
Hilleberg gör bra tält, vad är det som är så konstigt med det? Jag förstår varken Hillebergfanatiker eller Hillebergmotståndare.

Men om jag gör en lista över funktioner jag vill att mitt vandringstält ska ha - hur kommer det sig att det nästan bara är just Hilleberg som uppfyller de kraven?

Hilleberg gör bra tält för nordiska förhållanden, och jag ser det som ett bra betyg att internationella tälttilverkare tar efter dem, så att vi slipper strula med separata regnskydd (något som nordiska tälttillverkare släppte på 70-talet).

Inse att vi i lilla Sverige faktiskt kan göra världens bästa produkter inom flera områden. Varför skulle friluftsbranschen vara annorlunda?

Om det är någon tältmarknad som är inskränkt så är det den amerikanska, där en och samma konstruktör ligger bakom de flesta modellerna.
 
Re: He.he.

Ego; sa:
Har jag missat något men är det bara hille som har funkis tält?
Är alla andra idioter eller galningar som inte har hille?
Mitt genomsnitt i alla år säger att det är en liten del av alla så kallade seriösa utanför Svedala som har den gudabenådade vävboningen från hille.

Min kritik ligger inte i jämförelse mot stugturer.
Tror ni hille skulle sluta pressa priser och fortsätta utveckla om deras grejor var på toppen av mänsklig tekniskförmåga?
Men det är ju klart Bo.H kanske fick lösningen via ärkeängeln Gabriel? ..Hille al aschbar..

Min tanke var att vi som är bitna/tältmisbrukare skrämmer bort dom som vill prova med våra högt ställda krav..

Ni ska inga andra tält hava utom Hilleberg!

Det är synd att känna begär till sin nästas Hilleberg!

Det är nog mer relevant att ställa de olika "skolorna" mot varandra ("nordisk" resp "amerikansk").
Personligen föredrar jag den nordiska, och Hilleberg är förmodligen den främsta representanten. Inte så att de nödvändigtvis alltid har högre/högst kvalitet på material. Men de är absolut de mest innovativa och gör de handhavandemässigt enklaste(="bästa"?) tälten.

Att det sedan ibland överdrivs är väl ingen ovanlighet. Det går utmärkt att köpa ett tält på postorder och fjällvandra med i begränsad (men kanske tillräcklig) utsträckning. Hilleberg har ett mycket bredare användningsregister. Där emellan finns det ett antal andra tillverkare, med skiftande pris och kvalitet. Frågan är vad man vill ha och hur mycket man vill betala för det?

/mats
 
Apropå tält...

... inte för att det passar in i den här diskussionen, men svaret torde vara enkelt för en Hilleberg-ägare.

Funderar på om jag har råd med ett tält, tänker då främst på Hilleberg eftersom man hör mycket gott om dom.

Nu till frågan : tältstängerna som håller uppe tältet är ju mellan 2-3 meter långa, hur har de löst komprimeringen?

Är de vikbara/ihopfällbara/infällbara eller hur funkar det?
 
Re: Apropå tält...

mightyrasta; sa:
... inte för att det passar in i den här diskussionen, men svaret torde vara enkelt för en Hilleberg-ägare.

Funderar på om jag har råd med ett tält, tänker då främst på Hilleberg eftersom man hör mycket gott om dom.

Nu till frågan : tältstängerna som håller uppe tältet är ju mellan 2-3 meter långa, hur har de löst komprimeringen?

Är de vikbara/ihopfällbara/infällbara eller hur funkar det?

Det finns ett talesätt som lyder "Buy once, cry once".

Men har man inte råd så har man inte, då går det faktiskt att välja något som är mer anpassat efter börsen.

Svaret på frågan har du givit själv. Du kan iofs bygga en modell med sugrör och elastiskt snöre. Passa ihop sugrören och trä snöret igenom samtliga (x antal). Spänn snöret så det precis trycker ihop sugrören och slå knut i båda ändar. Nu ska du kunna dra isär sugrören och vika ihop dem till en packe (annars har du spänt snöret för hårt.

Detta inlägg sponsras av McDonalds ;-)

/mats
 
Nordesjo; sa:
Men om jag gör en lista över funktioner jag vill att mitt vandringstält ska ha - hur kommer det sig att det nästan bara är just Hilleberg som uppfyller de kraven?

Finns väl två möjliga svar på den frågan:

1. Alla andra tillverkare är dumma i huvet som inte kollar vad marknaden vill ha.

2. Hilleberg är jävligt bra på marknadsföring och lyfter fram sina unika finesser som något man MÅSTE ha.
 
Nordesjo; sa:
Om det är någon tältmarknad som är inskränkt så är det den amerikanska, där en och samma konstruktör ligger bakom de flesta modellerna.

Vem är det? Har personligen lite svårt att se de uppenbara likheterna mellan ett Bibler/ID och ett VE-25.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avsl12 Hillebaner hitåt! Bo och sova 11

Liknande trådar