Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.

Re: Re: Re: Re: Re: Fortsätter fylla på listan...

haskell; sa:
Bussman; sa:
Hävdar å det starkaste att för moderata behov så har det knappast någon betydelse i praktiken vilken enkel sockerart man väljer.
Har du testat att byta ut glukos och socker mot fruktos någon gång?
Om du inte gjort det så kan jag rekommendera ett sådant experiment. Det kan vara ganska lärorikt... ;)

Faktiskt ja. Det ska ju vara lite "långsammare". Det jag lärde mig av det var att mag-tarm-regionen inte alls gillade det ;)

Har du några andra erfarenheter? I vilket fall så kan man bli kass i kistan av det, vilket är relativt vanligt har jag förstått när jag läst efteråt.

Re: Re: Re: Tankar om hur kakan skall fungera.

Kung Stalle; sa:
Varför skall jag skippa fettet? Om man kollar på de vanligaste enerigkakorna så innehåller de rätt mycket fett. Runekakor innehåller åxå mycket fett.
Ur _energisynpunkt_ så ger det i princip ingenting som du kan utnyttja "direkt" om du idrottar ett par timmar. Fett används inte heller som bränsle under högintensiv träning. Vidare gör fettet att kolhydraterna tas upp långsammare. Däremot kan det finnas andra anledningar, t.ex. smak och konsistens, att ha med fett. Dessutom så behöver ju kroppen faktiskt fett, speciellt vissa fettsyror, men som jag uppfattat det tänkta syftet (för din del) så behövs det inte.
Rune brukar hålla på rätt länge så för hans del och hans kakor har jag inga invändningar... ;)

Kung Stalles Maktkakor!

Tog och kokade ihop en laddning igår. Smak och konsistens är mycket bra. Återstår test under fysisk övning (får se hur det blir ikväll, troligen 75km cyklel varav 18km MTB).

Mål 1:
att få med ett brett spectra av olika snabbt "verkande" produkter. Jag tog lite avstamp i från ett GI-index där Dextropur har högst GI och Jordnötssmör (har jag för mig det var, eller var det hasselnötterna? Nåja...) har lägst och de övriga produkterna ligger utspritt där emellan

Mål 2:
Det skall vara relativt lättuggat (så man inte får total andnöd när man skall smälla i sig en kaka och inte förlora kontakten med klungan), ingen kola med andra ord.

Mål 3:
De skall vara goda.

Mål 4:
De skall vara effektiva.

Mål 5:
De skall följa tidigare uppställd lista på fördeling av de olika enerigkällorna:
Snabbt socker (40%)
Långsammare socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Så här gjorde jag Kung Stalles Maktkakor:

Smält försiktigt på låg värme och i tjockbottnad kastrull men lite vatten i. I den ställer du en stor glasskål (vattenbad). Lägg följande fyra ingredienser i glasskålen (du smälter alltså inte grejjerna i vattnet), sätt plattan på trean och ha tålamod. Rör och vänta tills det har smält till en smet:
1 dl fast honung
½ dl sirap
½ dl jordnötssmör (med salt)
200 gr ljus blockchoklad

Rör ner så att det smälter, höj inte värmen. Det tar tid...
½ dl Dextropur
1 dl strösocker

Håll glasskålen fortfarande i vattenbadet när du rör ner följande.
Rör ner och kladda ihop:
½ dl hackade dadlar
½ dl russin
½ dl torkade aprikoser
½ dl riven hasselnöt
½ dl hackade solrosfrön
3 dl havregryn
2 dl lätt krossade Branflakes (motsvarar 4 dl okrossade)

När du rört ihop så kladda ut klumpen på bakplåtspapper och lägg sedan ett till bakplåtspapper ovanpå och kavla ut. När du kavlat ut det så ställ det och kylas ner ordentligt. Skär upp i lagoma bitar och slå in i bakplåtspapper.

Om målen:
Mål 1, 2 och 3 torde vara uppfyllda. Mål 4 återstår en utvärdering och mål 5 har jag nog missat lite. Det ser nog snarare ut såhär:
Snabbt socker (25%)
Långsammare socker (25%)
Kolhydrater (35%)
Fett (15%)

Vi får se hur det funkar. Tack för all hjälp och prova gärna Kung Stalles Maktkakor!

Kung Stalle

PS. Om ni inte redan märkt det så bildar alla dessa igredienser en drog som gör er helt viljelösa så att jag, Kung Stalle, enkelt kan ta över världen ;-) DS.

Konsistens

Den blev som sagt rätt lättuggat. Som en snickers ungefär. Den blev inte lika bra som de nya energikakorna från Maxim men bra mycket bättre än de kolaliknande som jag har provat från tex PowerBar.

BranFlakesen och havregrynen höll sig hyffsat krispiga så sjävla kakan är hyffsat krispig och krunchar lite lagom när man tuggar.

Så seg är den inte men den är fortfarande lite kladdig på ytan så den skall förpackas portionsvis och man får lite kladd på fingrarn/handskarna när man har hanterat en. Dock inget som stör mer än vanlig skit.

Stalle

avslutad210712

Gäst
Re: Runekakor

Allsport; sa:
avslutad210712; sa:
Därmed inte sagt att inte jag också bär med mig godis i olika former och just nu är runekakan en (kladdig) favorit.

Runekakor rockar fett och rekomenderas! Recept finns här på utsidan. Att täcka dem med ett tunt lager blockchoklad gör dem okladdiga, godare och ger dem även ett proffsigt utseende. De följer med på långa träningspass, vandringar mm.

Har testat med blockchoklad utanpå och de blev (om möjligt) ännu godare *L*. Skall bara se hur det blir med kladdigheten men jag får packa dem en och en i smörpapper så löser det sig nog.

TÄNK PÅ MILJÖN

Följer fascinerat alla olika utvecklingar av recept på Runekakor och Kung-Stalle-kakor. Jag tycker det verkar smartare att förpacka kakorna med blockchoklad istället för bakplåtspapper. (Jag vill inte se bakplåtspapperbitar med turbokladd på i diket!)

Såg ett tips om att man kan rulla kakorna i sesamfrön, då blir de inte alls klibbiga, de blir som såna där sesam-bars. Man kan ha flera i en påse.

Ett antikladdmedel jag testade med i senaste satsen Runekakor (av mitt sällskap numera omdöpta till "lembas") var att sila kakao över dem med en tesil. Funkade finfint.

Min variant av Utsidans runekakor innehåller
5 dl musli
1 dl druvsocker
2 dl jordnötter
2 dl russin
5 msk kakao

Det var nog den godaste satsen hittils.

Nu har jag moddat receptet ännu en gång och så här ser det ut nu:

Smält försiktigt på låg värme (max trean) och i tjockbottnad kastrull men lite vatten i. I den ställer du en stor glasskål (vattenbad). Lägg följande fyra ingredienser i glasskålen (du smälter alltså inte grejjerna i vattnet), sätt plattan på trean och ha tålamod. Rör och vänta tills det har smält till en smet:
1 dl fast honung
½ dl sirap
½ dl jordnötssmör (med salt)
200 gr ljus blockchoklad

Rör ner så att det smälter, höj inte värmen. Det tar tid...
½ dl Dextropur
1 dl strösocker

Håll glasskålen fortfarande i vattenbadet när du rör ner följande.
Rör ner och kladda ihop:
½ dl russin
½ dl torkade aprikoser
½ dl riven hasselnöt
½ dl hackade solrosfrön
3 dl havregryn
2 dl lätt krossade Branflakes (motsvarar 4 dl okrossade)

När du rört ihop så kladda ut klumpen på bakplåtspapper och lägg sedan ett till bakplåtspapper ovanpå och kavla ut. När du kavlat ut det så ställ det och kylas ner ordentligt. Skär upp i lagoma bitar och slå in i bakplåtspapper.

De är ju rätt ok. Jag tar och lägger upp receptet i receptbanken.

Hej på er!

Stalle

Fint recept! Toblerone är en väldigt bra chokladingrediens i hemmagjorda kakor. Blir så bra smak o dessutom ger den en grymt fin o hållbar kaka. Något visst med Toblerone:) L

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Z Energikakor Friluftsmat 9
fredrikw energikakor Friluftsmat 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg