Hemmagjorda brännare.

Snyggt bygge O.R. !

Jag antar att allt utom vindskyddet går ner i grytan? Har du även limmat fast kanalerna för grytstöden av någon tunn alu-plåt/folie?

Man skulle kunna förbättra stabiliteten för hela köket om man lät grytstöden gå genom hål i botten, och sedan bockas 90° utåt. Dom kommer visserligen då inte gå att ta bort från fisk-burken för att packas ihop, men man kan vrida dom åt sidan 90° så dom inte sticker utanför fisk-burken (man får kröka benen lite så dom följer burkens rundning).

Vill man prompt kunna ta ur stödbenen ur burken kan man ev. låta kastrullstöden bara sticka rakt upp, utan att bockas horisontellt. Det blir inte så halkigt då, men hur blir det då med stabiliteten...
 
Bra idé

Jo hela kittet får rum i kastrullen utom vindskyddet. Kastrullstödet är ju då förstås mindre än kastrullen men det känns ändå stabilt eftersom tyngdpunkten blir relativt låg.
pi.r:s ide om att om att förbättra stabilitet ytterligare är inte alls dum, har inte tänkt på det förut.
Kanalerna (cykelekrarna) är ihopbundna med väggen från en cola burk som jag klippte till breda remsor från. Sedan är dom bara snurrade runt två tre varv.

Vikten på kittet med skeden ca. 270g.

En detaljbild på kastrullstödet (som kan bli modifierat med utfällbara stöd under till)
 

Bilagor

  • DSC09544.jpg
    DSC09544.jpg
    33.6 KB · Visningar: 921
Jo hela kittet får rum i kastrullen utom vindskyddet. Kastrullstödet är ju då förstås mindre än kastrullen men det känns ändå stabilt eftersom tyngdpunkten blir relativt låg.
pi.r:s ide om att om att förbättra stabilitet ytterligare är inte alls dum, har inte tänkt på det förut.
Kanalerna (cykelekrarna) är ihopbundna med väggen från en cola burk som jag klippte till breda remsor från. Sedan är dom bara snurrade runt två tre varv.

Vikten på kittet med skeden ca. 270g.

En detaljbild på kastrullstödet (som kan bli modifierat med utfällbara stöd under till)

Som sagt, väldigt snyggt bygge, lätt också, du får vara stolt över dig själv.
Mitt eget projekt närmar sig slutfasen, nu går jag bara och lurar på om jag ska fästa vindskyddet lättast möjligt eller snyggt. ;-)
Trade off blir inte många gram, men måste köpa material för att få det snygga valet, så jag lutar mest åt lätt.. När jag vet att det funkar och vindskyddet behöver bytas kan man ju gå all in och göra det snyggt också.
 
Aha..! Ekrarna sitter ihop i en triangel i botten.

Jag fick av någon anledning för mej att hylsorna satt fast i buken, och att ekrarna bara stack rakt ner till botten på burken. Kanske för att man då lätt skulle kunna ta loss stödbenen för hop-packning. Men så var det ju inte...

I så fall får dom utfällbara fotstöden gå in som en tredje tråd i hylsan. Funkar ju åxå...

Jag tror att LightDan var inne på samma spår som jag, när har tidigare nämnde att han inte gillade att fotstödet var smalare än grytan. Så menade han egentligen att det är stödytan mot marken som är för smal (rätta mej om jag har fel här LightDan). Något som i alla fall jag inte heller gillar. Därav min kommentar om utfällbara stödben, som jag nog inte skulle vilja vara utan.


Tidigare idag fick jag ett infall till en galen idé: Att göra ett "Trangia Plastic" av 2 lagom stora kak-burkar av plast som jag fick syn på. Typ såna dom säljer pepparkakor i, fast inte lika höga.

Plast har ju en stor fördel av att inte skrynklas sönder när man gör det tunt och lätt. En nackdel kan ju vara att det smälter så lätt...
Kunde inte släppa idén utan funderade på lite lösningar för att hantera värmen och att montera en brännare. Det skulle kanske kunna gå... Gryt-stödet är nog den knepigaste biten. Kanske att vikten skulle kunna landa under 150g utan gryta. Med en Trangia mini 1-L gryta på 88g, som passar perfekt, skulle hela kalaset gå på ca 250 g med tamoj.

Svårt att motstå ett försök. återkommer...
 
Aha..! Ekrarna sitter ihop i en triangel i botten.

Jag fick av någon anledning för mej att hylsorna satt fast i buken, och att ekrarna bara stack rakt ner till botten på burken. Kanske för att man då lätt skulle kunna ta loss stödbenen för hop-packning. Men så var det ju inte...

I så fall får dom utfällbara fotstöden gå in som en tredje tråd i hylsan. Funkar ju åxå...

Jag tror att LightDan var inne på samma spår som jag, när har tidigare nämnde att han inte gillade att fotstödet var smalare än grytan. Så menade han egentligen att det är stödytan mot marken som är för smal (rätta mej om jag har fel här LightDan). Något som i alla fall jag inte heller gillar. Därav min kommentar om utfällbara stödben, som jag nog inte skulle vilja vara utan.


Tidigare idag fick jag ett infall till en galen idé: Att göra ett "Trangia Plastic" av 2 lagom stora kak-burkar av plast som jag fick syn på. Typ såna dom säljer pepparkakor i, fast inte lika höga.

Plast har ju en stor fördel av att inte skrynklas sönder när man gör det tunt och lätt. En nackdel kan ju vara att det smälter så lätt...
Kunde inte släppa idén utan funderade på lite lösningar för att hantera värmen och att montera en brännare. Det skulle kanske kunna gå... Gryt-stödet är nog den knepigaste biten. Kanske att vikten skulle kunna landa under 150g utan gryta. Med en Trangia mini 1-L gryta på 88g, som passar perfekt, skulle hela kalaset gå på ca 250 g med tamoj.

Svårt att motstå ett försök. återkommer...

Stämmer bra Pierre, jag vill ju int e bygga ett torn upp och ned när jag lagar mat, bred bas och smalt i toppen är vad jag siktar på, många lätta alternativ, både kommersiella och hemmabyggen är ju smalast i botten och grytan är bredast. Mer än en gång har jag vält ett sådant kök, vill ju minska den risken betydligt med mitt projekt. :)

Lycka till med plasttrangian, det blir spännande att se om du klarar att leda bort värmen tillräckligt effektivt!
 
Spännande idé med plast, jag är mer fundersam på plastens benägenhet att spricka, speciellt i kyligt väder, snarare än risken för smältning!

/Andreas

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 
Spännande idé med plast, jag är mer fundersam på plastens benägenhet att spricka, speciellt i kyligt väder, snarare än risken för smältning!
;-)
/Andreas

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Fara både med värme och kyla.. spännande.
Kanske vore en ide att göra den i kartong, men då dör den av väta!
 
Det blir nog en hårfin balansgång...

Dom burkar jag siktar på just nu är av polypropylen (PP) som tål högre temperaturer bättre än tex polyeten (PE-LD) . Eftersom sommar-bruk är det vanligaste och smältrisken känns överhängande tror jag PP är ett bra val initialt. Men PP blir sprött mellan -10 till -20 °C, så på vintern i norr är valet tveksamt ur hanteringssynpunkt. PE däremot är utmärkt i kyla, och kan klara temperaturer ner mot -50°C. Så för en vinterversion borde helt klart testa PE.

Allra bäst vore nog polykarbonat (PC makrolon, lexan mm) om man skulle kunna hitta några lämpliga burkar i det. PC tål både kyla och värme bra.
Visst - teflon och några andra exotiska plaster är ju bättre. Men sånt lär man inte få tag i...

Jag tror jag får fixa ett nytt högtemperatur-skrivarhuvud till en polares 3D-skrivare. Det lär gå att skriva med PC, men det kräver högre temp än med den vanliga ABS-plasten.
Det vore inte lite cool att bara skriva ut sej ett nytt kök... :cool:
 
Vad har du tänkt för brännare?
Alkohol blir ju inte speciellt varm, det blir ju bara drygt 90 grader i själva brännaren, då kokar alkoholen.
Gasol, fastbränsle och multifuel blir ju varmare, med för- och nackdelar för resp bränsle.
 
I första hand tänker jag mej fastbränsle eller sprit, eftersom det är lättast att göra, och att det är lättare att bära på kortare turer.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av fastbrännsle ännu. Blir så mycket varmare än sprit?

Jag tror nu inte brännarens temperatur kommer att bli kritisk. Det borde bli värmen från flamman under grytan som blir svårast att klara. Det skulle inte förvåna om gasol går lika bra som sprit (eller dåligt...). Däremot får man nog avvakta med fotogen o bensin...

Just nu lutar jag åt att ställa brännaren i en matjesill-burk som " bärare" mot plast-vindskyddet. Samma burk kan då bilda fundament för gryt-stödet av lite stål-tråd - eller nåt... vi får se...
 
I första hand tänker jag mej fastbränsle eller sprit, eftersom det är lättast att göra, och att det är lättare att bära på kortare turer.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av fastbrännsle ännu. Blir så mycket varmare än sprit?

Jag tror nu inte brännarens temperatur kommer att bli kritisk. Det borde bli värmen från flamman under grytan som blir svårast att klara. Det skulle inte förvåna om gasol går lika bra som sprit (eller dåligt...). Däremot får man nog avvakta med fotogen o bensin...

Just nu lutar jag åt att ställa brännaren i en matjesill-burk som " bärare" mot plast-vindskyddet. Samma burk kan då bilda fundament för gryt-stödet av lite stål-tråd - eller nåt... vi får se...

Spännande projekt som sagt.
Jag vet inte exakta temperaturer på de andra bränslena, men brännaren med sorit når kokpunkten på spriten, ca 91 grader.
Fastbränsle typ Esbit vet jag inte tempen när den förgasas.
Med gasol är ju förgasningen redan klar, kanske någon annan vet vilken temp brännarhuvudet kan nå, men jag tror den blir varmare än spritbrännare i alla fall.

Nu är mitt kök klart, det ska bara stå på tork idag, bilder kommer, eventuellt redan i kväll! :)
 
Nya köket, bilder.

Nu är det klart!
Bild 1: köket hoppackat.
Bild 2: hoppackat med öppnat lock.
Bild 3: delarna.
Bild 4: monterat, vikten blev också låg, 100 g precis, bara 9 g tyngre än det gamla köket, tack vare väldigt lätt brännare.
 

Bilagor

  • 20140116_203313.jpg
    20140116_203313.jpg
    17.9 KB · Visningar: 741
  • 20140116_203254.jpg
    20140116_203254.jpg
    16.5 KB · Visningar: 838
  • 20140116_203148.jpg
    20140116_203148.jpg
    22.1 KB · Visningar: 892
  • 20140116_202749.jpg
    20140116_202749.jpg
    21.7 KB · Visningar: 878
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg