Vad tänker du dej för brännare i första hand? Sprit, ved, gasol - eller "alla"..?
Lätt med stor basyta är en svår kombination om man bygger i plåt. Jag skulle nog satsa på att försöka få till någon listig ståltråds-konstruktion som går att vika ihop. Helst med fler än 3 ben för stabiliteten, annars måste benen bli långa och gå långt isär, vilket kan bli svårare att vika ihop. Man vill ju att det ska passa i grytan.
Vindskyddet får då bli separat, vilket inte är optimalt, men ska det vara lätt måste något offras.
Jag har just nu lite planer och experiment på att göra en lätt-variant av den här typen som jag tycker värkar sympatisk, Bara den inte väger 200g...
(Bilden är från
Outnorth så brännaren på bilden är inte min...)
Planen var att ta en tunn men styv plast-skiva i stil med sån transparent förpacknings-plast för diverse små-prylar, och sedan täcka ena sidan med 50mm breda remsor aluminium-tejp. Även "gångjärnen" mellan plattorna får göras av alu-tejpen med förstärkning av vanlig 20-25mm bred "klar" tejp över skarven på baksidan.
Ett första experiment kom till av en slump när jag skulle kasta en tom Alladin-ask efter jul, och fick dom där 2 arken med någon slags wellpapp i handen. Av någon anledning fick jag för mej att dom var av plast och tänkte just slänga dom i plast-återvinningen när jag kom på att dom skulle gå att göra vindskydd av. Men dom är av papper, så även om vindskyddet blev bra tål det ju inte regn... Men det väger bara 19g.
Så tills vidare är jag ännu på jakt efter ett lämpligt plast-material...