Hemmagjorda brännare.

mera gas...

Glömde att jag moddat ett MSR Windpro med en integrerad piezotändare, och kapat ner gryt-stöden lite för att passa mindre grytor till solo-turer.




Piezotändaren kommer från ett tillbehör till någon Primus topp-brännare som jag plockade isär och försåg med en skarvsladd.
 
Och till den fixade jag en hållare för vätske-matning för 100g tuber av en gammal 1-liters flaska för T-sprit eller nåt... Uppvärmd med varluft-pistol och påträngd på gas-tuben. Det var inte alls så lätt som jag tänkt mej... men det gick.



Det hela funkar lite sådär... Slangen är alldeles för styv, så köket välter lätt om inte en gryta med vatten står på det. Det står bara på 2 ben på bilden, och bättre än så blir det inte...
 
Titta på länken till soda can stove i trådstarten, det ser ut som min och Pierres brännare båda är varianter av dubbelväggiga brännare, dvs de fungerar likadant som Trangias spritbrännare. Enkelt och det behövs ingen komplicerad förbränning/priming, den förvärms automatiskt.
Häll i spriten, tänd på i centrumhålet och när lågorna slår ut ur hålen på kanten är brännaren varm.

Rätta mig gärna om jag har fel Pierre, jag är inte 100% säker utifrån dina bilder. :)

Helt rätt uppfattat.

Men man kanske skulle prova med att ställa grytan direkt på Cola-burk-brännaren. Har inte testat någon sådan variant. Då kanske effekten reduceras till rimlig nivå. Det känns dock lite väl vingligt när man är ute i det fria.
 
Nix... det funkade inte alls med gryta direkt på min Cola-burk-brännare.

Precis som jag misstänkte blir brännaren för mycket nerkyld av grytan, och den slocknar direkt. Även om den fått bli ordentligt uppvärmd innan grytan sätts på.

Det krävs någon annan design...
 
Nix... det funkade inte alls med gryta direkt på min Cola-burk-brännare.

Precis som jag misstänkte blir brännaren för mycket nerkyld av grytan, och den slocknar direkt. Även om den fått bli ordentligt uppvärmd innan grytan sätts på.

Det krävs någon annan design...
De dubbelväggiga spritbrännare jag har byggt av läskburkar har fungerat på det sättet och har inte slocknat när jag har ställt på en Trangiagryta full med kallt vatten. Det kanske beror på hur många hål man har i brännaren.
 
Jag misstänker att jet-hålen behöver sitta längre ner från toppen av brännaren, för att lågorna ska hinna värma väggen och därmed få ner värme till att förånga spriten. Fler eller större hål hjälper nog åxå.
 
Fiskbulle-burkarna i aluminium gör verkligen hela köket extremt lätt, på gränsen till för lätt. Man får känslan av att hela köket lätt kan blåsa bort - även med grytan fylld... Största nackdelen är annars att 400g-burkarna egentligen är för små för att bli ett praktiskt kök. Jag har letat en hel del efter större alu-burkar - tyvärr utan framgång.

Lätt är rätt, men det hade ju varit helt suveränt med ca 600-800 ml burkar. Som sagt, som kök att ha med för säkerhets skull är det ju dock helt suveränt. :)
 
Nix... det funkade inte alls med gryta direkt på min Cola-burk-brännare.

Precis som jag misstänkte blir brännaren för mycket nerkyld av grytan, och den slocknar direkt. Även om den fått bli ordentligt uppvärmd innan grytan sätts på.

Det krävs någon annan design...

Hålen ligger ju för nära grytan, de får göras på sidan av burken ca 2 cm under kanten. Då brinner det fint, men jag tycker det blir alldeles för ostabilt med bara burken som grytställ.
 
De köken som man "lägger lock på" brinner vad jag förstått med högre effekt (eftersom spritångorna trycks ut med högre tryck), och det är ofta inte optimalt ur bränsleekonomisk synvinkel.

Jag gick själv på det där när jag började experimentera lite med hemmabyggda kök: Byggde de varianter som angavs koka upp vatten snabbast, för de verkade ju häftigast.

Sen började jag istället titta på vilka som gjorde av med minst bränsle, och just den där "Pepsi stove"-designen (som är ungefär som en trangia-brännare fast i aluminium) är en av de bättre. Det finns brännare med bättre verkningsgrad, men de är mycket svårare att bygga och dessutom är de känsligare för variationer (i omgivningstemperatur och vind).
 
Brännare med högre effekt är attraktiva då dom kokar snabbt, men dom blir samtidigt ineffektiva då en massa värme "blåser förbi" grytan. Men för mej har även läsk-burk-brännarna jag gjorde alldeles för hög effekt. Lågorna gick högt över min lilla "gryta". Dessutom behövde jag en plattare design får att få plats under grytan i vindskyddet.

En trycksatt brännare behöver inte alls vara sämre om bara effekten hålls nere på en vettig nivå (färre/mindre jet-hål) och att flammorna riktas uppåt mot grytan (inte ut åt sidorna). Dessutom måste förstås diametern på lågorna anpassas till grytan.

Ett gamalt fint sprit-eldat Optimus pump-kök (typ fotogen) har inte dålig verkningsgrad, snarare tvärt om.
 
De köken som man "lägger lock på" brinner vad jag förstått med högre effekt (eftersom spritångorna trycks ut med högre tryck), och det är ofta inte optimalt ur bränsleekonomisk synvinkel.

Jag gick själv på det där när jag började experimentera lite med hemmabyggda kök: Byggde de varianter som angavs koka upp vatten snabbast, för de verkade ju häftigast.

Sen började jag istället titta på vilka som gjorde av med minst bränsle, och just den där "Pepsi stove"-designen (som är ungefär som en trangia-brännare fast i aluminium) är en av de bättre. Det finns brännare med bättre verkningsgrad, men de är mycket svårare att bygga och dessutom är de känsligare för variationer (i omgivningstemperatur och vind).

Koktid har ju fått en väldigt överdriven roll i bedömningen av friluftskök oavsett typ!
Klart det kan vara väldigt viktigt om du löper ultramaraton i fjällmiljö, typ FEM och BAMM, men annars spelar det väldigt liten roll om koktiden är 2 eller 8 minuter vid vattenkok, och en långsammare uppvärmning kan ju ge fördelar som mindre risk att bränna maten vid matlagning.

Bränsleförbruk är ju en betydligt viktigare praktisk hänsyn med tanke på både vikt och kostnader.
Pepsistove är ju en väldigt bra kompromiss mellan enkel tillverkning och bra bränsleekonomi, den klart bästa jag hittat.
 
När jag testat brännare har jag fått betydligt högre bränsleåtgång med en penny-stove än med pepsi-stove, men även kortare koktid.
För mig är koktiden på just över 5 minuter med penny-stove gentemot ca 7 minuter med pepsi-stove definitivt inte värt en ca dubbelt så stor bränslemängd! (Mätt med 1/2 liter vatten.)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg