Hemmagjorda brännare.

Kanske det finns "professionella" ugns-formar i betydligt kraftigare aluminium än dom formar man kan köpa i mataffären. För materialet i dom formar som jag använt till olika projekt, skulle inte klara många användningar i det fria med den designen, om ens någon... Jag skulle inte våga låta grytan vila på smala pinnar på så vek aluminium.

En gammal prototyp till ett ved-kök jag gjorde en gång använde sån (tunn) rullad alu som även bar grytans vikt. Men den hade "stöd-ringar" både i botten och på toppen, och konen blev därmed riktigt styv. Men hela köket var hopplöst vingligt i naturen (den är provad).

Jag tycker i princip att alla mindre UL-varianter känns läskiga i kombination med sprit-brännare. Just för att dom är så himla lätta att tippa omkull med risk för skogsbrand om man har otur. Jag börjar nog luta åt att man ska köra med fast-bränsle som villkor för såna här kök. Det blir en helt annan effekt och konsekvens vid en olyckshändelse. I fjällen är det kanske inget problem, men jag skulle inte vilja bli känd som den som tuttade på Tyresta nationalpark igen...

Kanske det finns "professionella" ugns-formar i betydligt kraftigare aluminium än dom formar man kan köpa i mataffären. För materialet i dom formar som jag använt till olika projekt, skulle inte klara många användningar i det fria med den designen, om ens någon... Jag skulle inte våga låta grytan vila på smala pinnar på så vek aluminium.

En gammal prototyp till ett ved-kök jag gjorde en gång använde sån (tunn) rullad alu som även bar grytans vikt. Men den hade "stöd-ringar" både i botten och på toppen, och konen blev därmed riktigt styv. Men hela köket var hopplöst vingligt i naturen (den är provad).

Jag tycker i princip att alla mindre UL-varianter känns läskiga i kombination med sprit-brännare. Just för att dom är så himla lätta att tippa omkull med risk för skogsbrand om man har otur. Jag börjar nog luta åt att man ska köra med fast-bränsle som villkor för såna här kök. Det blir en helt annan effekt och konsekvens vid en olyckshändelse. I fjällen är det kanske inget problem, men jag skulle inte vilja bli känd som den som tuttade på Tyresta nationalpark igen...

En av de stora anledningarna att jag vill ha ett nytt kök är just stabiliteten.
Målet är ju att komma i närheten av stabilitet motsvarande Trangia, vikten till Caldera Cone, vindskydd som endera av dem och kostnad på några få kronor.

I somliga butikslador finns engångs uppläggnings och serviringsfat i tjockare aluminium, rätt brukbart till vindskydd, etc.
Plåtslagarna isolerar kulvertrör med aluminiumplåt ytterst. Tigg en bit, änden är ju ytterst.
go tur

Så här gjorde jag!

Byggde ett eget kök för några år sedan som jag använt på ensamvandring och en del dagsturer.
Hämtade idéer och mallar på brännare från den här sidan: http://zenstoves.net/.
Förutom brännare som är gjord av två colaburkar med innervägg så har jag som "pot stand" en aluminiumkonservburk (fiskbullar). I bottens centrum på den har jag limmat dit med värmetåligt lim uppedelen på en colaburk som sedan brännare ställs i (syns ej på bild).
Med hjälp av tre tillböjda cykelekrar kan sedan kastrullen ställas på lagom avstånd från brännaren. En annan överdel från en colaburk (syns på bild) fungerar som värmebroms. Jag har lämnat kvar flärpen man öppnar med för att lättare kunna lägga på och ta av värmebromsen.
Vindskyddet är från en större aluminiumform som jag klippt till. Utan vindskydd försvinner det mesta av effekten även om det bara är lite vind. Kastrullen är en MSR 0,8L. Lägg märke till att jag vänt på handtagen så den breda delen är uppåt efter tips från denna sida: http://jasonklass.blogspot.se/. Köket är hyfsat stadigt, det är däremot rätt så glatt med kastrullen på cykelekrarna men vindskyddet gör att det ändå inte direkt kan röra sig.

Bilagor

• DSC09390.jpg
    DSC09390.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,031
  • DSC09395.jpg
    DSC09395.jpg
    24.8 KB · Visningar: 978
Gapskratt! Jaja i initalskedet så fick även ryska diplomater skulden för det här, tydligen hade
dom dumpat engångsgrillar eller nått efter nån familjeträff.

Dom hitta lite aluminum vid förmodad startpunkt!

Byggde ett eget kök för några år sedan som jag använt på ensamvandring och en del dagsturer.
Hämtade idéer och mallar på brännare från den här sidan: http://zenstoves.net/.
Förutom brännare som är gjord av två colaburkar med innervägg så har jag som "pot stand" en aluminiumkonservburk (fiskbullar). I bottens centrum på den har jag limmat dit med värmetåligt lim uppedelen på en colaburk som sedan brännare ställs i (syns ej på bild).
Med hjälp av tre tillböjda cykelekrar kan sedan kastrullen ställas på lagom avstånd från brännaren. En annan överdel från en colaburk (syns på bild) fungerar som värmebroms. Jag har lämnat kvar flärpen man öppnar med för att lättare kunna lägga på och ta av värmebromsen.
Vindskyddet är från en större aluminiumform som jag klippt till. Utan vindskydd försvinner det mesta av effekten även om det bara är lite vind. Kastrullen är en MSR 0,8L. Lägg märke till att jag vänt på handtagen så den breda delen är uppåt efter tips från denna sida: http://jasonklass.blogspot.se/. Köket är hyfsat stadigt, det är däremot rätt så glatt med kastrullen på cykelekrarna men vindskyddet gör att det ändå inte direkt kan röra sig.

Det ser proffsigt ut!
Vad hamnar vikten på?
Målet med mitt projekt är ju att få hela köket stabilare, jag gillar definitivt inte att grytstödet är mindre än grytan, del blir allt för ostabilt för mig.

Har nu börjat bygga, klippa, limma och ha mig, jag hoppades från början att vikten på det nya köket skulle öka med max 50 g när jag tänkte på materialåtgång och storlek, och det ser ut som det kan klara sig till och med på under 30 g tyngre!
Väl värda extra gram i säcken om det blir i närheten av så bra som jag hoppas!

Gapskratt! Jaja i initalskedet så fick även ryska diplomater skulden för det här, tydligen hade
dom dumpat engångsgrillar eller nått efter nån familjeträff.

Dom hitta lite aluminum vid förmodad startpunkt!

Många myter, alla har hört att... ingen vet. Jag vet bara att det inte var jag.

Jag har faktiskt inte varit i brandområdet efter branden förrän i somras. Det var en närmast chockerande upplevelse. Att man skulle se spår av branden 14 år senare var ju väntat. Men inte att att skogen skulle vara i det närmaste utplånad... på så stora ytor...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg