(...) Jag har provat och sett flera tält ur serien och alla dukarna signalerar låg kvalitet i förhållande till priset. Behövs nog inte mycket för att riva upp duken. En kotte, kvist eller sten under duken är nog tillräckligt för att kassera tälten. De verkar mer var gjorda för inomhusbruk eller välansade gräsmattor på campingplatser. (...)
Vore ju mer givande om du kunde vara mer konkret om hur exakt du "provat och sett" tälten (antal nätter du använt dem IRL, vad som blev skadat och hur, vindstyrkor/regnmängder/underlag de ev. inte tålde...).
Att dukarna (för dig) "signalerar" låg kvalitet, att (du tror att) en kotte "nog" är tillräckligt för att kassera ett tält och de "verkar" gjorda för inomhusbruk tillför ju ingen information utom om dina subjektiva känslor och antaganden.
Jag har själv använt min Ringsting Superlight under 2-3 flerveckorsturer varje år sen 2011, inkl. mycket sent på säsongen, på nordiska kalfjället och höga höjder i andra berg, på snö, grus och granitklippor, i dygnslånga ösregn och vindstyrkor kring 23 m/s. Tältet har klarat sig fint, hållit mig torr och ser i princip nytt ut.
Det är inte fritt från funktionella småmissar, vilket jag m fl skriver om
här, och de stänger det såldes med t o m 2011 var av ojämn/dålig kvalitet, men Helsport bytte snabbt ut dem till dagens dugliga DAC-stänger (själv fick jag dem skickade gratis så fort jag mailat och frågat om de gick att uppgradera).
Men det har som sagt hållit hur bra som helst för tresäsongsanvändning på kalfjället.