Betänkt att "bättre" faktiskt delvis kan innebära lättare för vissa. Har du lösningen på hur man ska tillverka lättviktstält utan att kompromissa någonstans jämfört med deras tyngre motsvarigheter borde du naturligtvis tillverka tält, eller sälja den kunskapen dyrt.
Ja ok? det är ingen heller som tagit bort dem den rätten att tycka att deras "lätta" tält är bra, men det ändrar inte min uppfattning om tälten.
Vad du åter missar är lättheten/svagare kvaliten i relation till priset. Tror ingen är emot lättare tält, men helsport och andra tillverkare mer eller mindre mörkar att de säljer svagare och sämre tält till ett dyrare pris, men väljer att kalla de för superlight/ultralight eller nåt annat säljande. Helsports "superlight" är för sladdrig och ohanterlig i minsta vind och risken att sabba den i fladdret blir större. Gäller ju all silnylon (speciellt tarpar) men helsports är värre i det avseendet än andra jag testat.
Terra Novas competition tarp är hemsk men ändå inte värre än helsports dukar i sladdrighet. Hade competition tarp kostat tusenlappar hade jag returnerat den. Den var prisvärd iom en rea, helsport inte. Mrs ger jag inte mycket för heller men de är ändå mer prisvärda.