Jag har ett Hilleberg Akto och skaffade i år ett begagnat Helsport Ringstind Light. Väven är tunnare än Aktot men grövre än Superlight.
Jag instämmer i att känslan är att det är mindre kvalitet på duken som känns väldigt tunn, trots att detta inte är Superlight. Den är rätt genomskinlig och är bra mycket prassligare än Aktots duk. I synnerhet det sistnämnda är i mitt tycke en negativ egenskap. Men att kvaliteten för det skulle vara sämre är ju mer en känsla.
Jag upplever att Helsporttältduken är mer töjbar än Hillebergduken och har fått eftersträcka när den blivit blöt. Har dock bara haft tillfälle att testa en regnnatt, så jag ska inte svära på att den faktiskt töjde sig och slackade pga regnet.
Den stora kvalitetsskillnaden mellan Hillebergtältet och Helsporttältet sitter i mitt tycke snarast i konstruktionen. Hillebergtältet har minimalistiska, "perfekta" lösningar. De är så oerhört smarta och spot on i jämförelse! Helsporttältet har mer "pill", på gott och ont. Det är ju t ex bra att kunna göra fler justeringar på ojämnt underlag (men bara om dessa är smarta).
Jag hade vid en vandring i somras tillfälle att slå upp de båda bredvid varandra. Hillebergtältet stod upp, perfekt sträckt, utan minsta krångel eller eftersträckning, på typ 2 minuter. Man kör ner två pinnar, in med bågen, nästa två pinnar, sedan linorna som justeras och tjoff, klart. På Helsporttältet däremot är det så många olika sorters linor som ska fästas, alla på olika sätt. Tältet är ju inte symmetriskt. Vid golvdukspinnarna kan sträckningen justeras, innertältets fästen i yttertältet kan justeras. Det måste förstås inte göras, men efter att ha satt upp alla dessa olika linor blir det lättare än med Hillebergtältet att något är snett. Det tog mig den gången en halvtimme och en hel del svordomar innan det var uppe.
Andra detaljer som känns smartare på Hillebergtältet är att linorna sträcks genom att dra neråt, på Helsporttältet dras de uppåt och man måste liksom lossa linan från fästet och hjälpa till att dra linan med handen för att kunna spänna. Och så tältpinnarna. Har inte en som är rak till Helsporttältet. De är verkligen kassa och ska bytas!
I sommar har jag varit ute med en 1,5-åring vars sport är att göra tältuppsättningen besvärlig. T ex kan man klättra upp på tältet, använda det som hoppborg, kasta saker på det, försöka hacka ner tältpinnar i det. Med fasa har jag ett antal gånger inte hunnit fram när hon kastat sig upp på den uppspända, dyra tältduken iförd grovsulade kängor. Jag har hittat ett millimeterstort hål, vilket dock sitter på den vertikala väggen vid bågen, och kan mycket väl redan ha funnits där. Jag skulle säga att med tanke på de stresstester som dottern utsatt denna tunna tältduk för, står sig dess rivstyrka mycket bra.
Visst är det ett kvalitetstält. Och det är väl bra att "jättarna" profilerar sig olika. Helsport gör lätta tält trots fler detaljer, Hillebergs är minimalistiskt smarta, Fjällräven kompromissar inte... Så kan man välja olika tält för olika bruk.