Jag har den äldre versionen, som då hette "Superlight 1-2".
(...) Ställer man tältet med låga kortsidan mot vinden så bågnar tältduken på taket mot högdelen. Det verkar bli lite för stort tygstycke som exponeras och det kanske bidra till läckaget i kombination med vind. Kanske kan man ställa det med högdelen mot vinden istället? Har inte provat det. Det pallade vinden väldigt bra iaf tyckte jag.
Meningen är just att man ställer "högdelen"/huvudänden mot vinden, det är ju kortare och bättre utspända fria tygfält på den sidan. Det är också därför "högdelen" är kraftigare utstagad, medan däremot tilluftsventilen sitter skyddat i lä i "lågdelens"/fotändens gavel, så det inte blåser rakt in på den sovandes fötter.
Men jodå, det är ett vindtåligt tält även om du har "fel" gavel mot vinden
Till TS:
Jag har själv en äldre version, som då hette "Superlight 1-2". Recension
här. Det tältet är i princip lika stort som den nuvarande tvåmannaversionen, men har bara en dörr och tre insydda kolfiberpinnar i stället för den lilla extrabågen i fotänden. Det är, troligen mest av de skälen, också betydligt lättare: ca 900 g. Men det kan också vara någon skillnad på de ingående tygkvaliteterna. Helsport är uppköpt och under någon sorts omstöpning, och det är svårare än förr att läsa sig till all info; t ex anges inga vattenpelare på golv- eller ytterduk. VP för mitt gamla är 3000 resp. 2000 mm, och tältet hat aldrig någonsin läckt. Faktiskt inte heller genom sömmarna utom någon enstaka droppe, främst genom blixtlåset - och det utan att jag brytt mig om att sömtäta. Helsport skröt med någon speciell sömteknik som skulle ge extra täthet. Man får hoppas att de inte sparat ner på detta i de nya versionerna, men det låter ju på
Sarta att det blivit sämre med den saken. I så fall är det bara att sömtäta, vilket ju egentligen är meningen. är det samma höga kvalitet på själva tygen, så kan man lita på både vattentätheten och rivstyrkan. Så såg det ut för mitt tält mittersta raden är yttertyget, sista raden är golvet). Du kan ju höra med Helsport om det fortfarande stämmer:
Jag har nu använt tältet i 13+ år i alla sorters (kal)fjäll och berg, inkl. heldygns ösregn och vindar upp till 22 m/s. Har fortfarande inget att klaga på, utom de små förtretligheter typ dörrupphängning, som jag skriver om i recensionen. De flesta är enkla att modda själv, men de kanske ser annorlunda ut ändå i den nya versionen.
Det hala golvet är enkelt att fixa: dutta små droppar outspädd silikon på underisdan av ditt liggunderlag och låt torka. Man kan dutta på golvet också, om man är mer rädd om madrassen, nackdelen är att det då fastnar lite mer skräp där.
Att jag kanske ändå skulle tveka om jag stod inför ett tältköp nu, beror dels på att tältet har blivit så pass mycket tyngre utan att jag kan se någon god anledning till det (även enmansversionen är tyngre, fast mindre, än min spaciösa 1-2:a), och dels på detta lite oroväckande som verkar hända med Helsport som märke. Deras kundsupport, reservdelslager, information på websidorna etc har varit otroligt bra, men verkar sämre och rörigare nu. Det går inte längre att vid behov köpa enstaka stångsektioner, utan man måste köpa hela bågen. Deras fina reparationsverkstad verkar nedlagd.
Det kanske ordnar upp sig så småningom efter ägarbytet, men känns onekligen lite darrigt just nu.
Välkommen till Utsidan, förresten