Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs?

Inte bara för toppbestigningar tycker jag. Jag ser ner på de som även tar helikoptern in i fjällvärlden tex för att sen vandra tillbaka. Många som gör så till Padjelanta. Mycket störande och borde förbjudas.

Vi är nog ganska många som du ser ner på, men det tar jag med ro. Att flygskamma Keb-wannabes som tar helikoptern upp med sina barn till toppen är det lätt att sympatisera med, men när det gäller Padjelanta känns det helt malplacerat.

Det är tvärtom önskvärt att tillgängliggöra Padjelanta så att fler väljer att gå där än i de hårt marknadsförda (och belastade) fjällederna. Att gå hela Padjelantaleden är ett stort åtagande, inte minst tidsmässigt, medan en vandring från Staloluokta till Änonjalmme är idealiskt för många som inte är inbitna fjällrävar.
 
Nu känns det som tråden kantrat i ett väl svartvitt moraliserande Off Topic, och jag tycker det är lite extra obehagligt att det sker i grupp. Det enda viktiga är väl att som vuxen vara totalt lyhörd och utgå från barnets egna drömmar, motivation och fysiska/mentala förutsättningar - både vid planering och när man väl är på väg.

Och vi har ju ingen aning om vad som gäller i detta fall. Är det den/de vuxnas mål att "pricka av" Keb-toppen, om det så sker med helikopter och/eller med noll sikt, så känns det såklart bara fel gentemot barnet (skulle ju kännas helt meningslöst för mig som vuxen också, men det är upp till var och en).

Nej, det har inte kantrat eller är "off tropic", det är heller inte "extra otäckt" utan ett sundhetstecken.

Trådstarten benämnde Kebenekaise och ev "toppbestigning" med hjälp av Helikopter.

Ja står för att om man inte ids/orkar gå upp för ett visst berg har man heller inget där att göra utan bör välja något lättare mål i stället för Helikopter och jag är nog långt i från ensam bland naturintresserade att tycka, möjligen undantaget de urbaniserades skaror som förmodligen tycker man är en bakåtsträvare som önskar slippa se och höra turistbaserad motorfordonstrafik av alla de slag i fjällen.

Ovan nämnda korkade beteende kommer förr eller senare att drabba både fjällvandring och Allemansrätt negativt iom den naturpåverkan/störning den medför.

Saker och ting kan inte bli "rätt" bara för att folk har "goda intentioner" gentemot sina barn när dom tänker fel, sen får det var hur svart eller vitt det vill.
 
Senast ändrad:
Vi är nog ganska många som du ser ner på, men det tar jag med ro. Att flygskamma Keb-wannabes som tar helikoptern upp med sina barn till toppen är det lätt att sympatisera med, men när det gäller Padjelanta känns det helt malplacerat.

Det är tvärtom önskvärt att tillgängliggöra Padjelanta så att fler väljer att gå där än i de hårt marknadsförda (och belastade) fjällederna. Att gå hela Padjelantaleden är ett stort åtagande, inte minst tidsmässigt, medan en vandring från Staloluokta till Änonjalmme är idealiskt för många som inte är inbitna fjällrävar.
För vem är det önskvärt med flygturism i fjällen? För dig förstår jag, men försök inte få det till nån allmän sanning. Du talar för din sak, och jag talar för min.

Har noll med flygskam att göra. Mer med lathetssignalerna det sänder ut "man vill gärna va en som vandrar i fjällen, men orkar inte riktigt fullt ut."
 
Det är ju ett tyckande, såklart. Utan solklara svar precis som annan politik.

Jag tycker att helikoptertrafiken ska regleras kraftigt, och bara tillåtas till tex Staloluokta. Samt fiskeflyg i andra områden med få vandrare. Annars får man gå.
 
Nej, det har inte kantrat eller är "off tropic", det är heller inte "extra otäckt" utan ett sundhetstecken.

Trådstarten benämnde Kebenekaise och ev "toppbestigning" med hjälp av Helikopter.

Ja står för att om man inte ids/orkar gå upp för ett visst berg har man heller inget där att göra utan bör välja något lättare mål i stället för Helikopter och jag är nog långt i från ensam bland naturintresserade att tycka, möjligen undantaget de urbaniserades skaror som förmodligen tycker man är en bakåtsträvare som önskar slippa se och höra turistbaserad motorfordonstrafik av alla de slag i fjällen.

Ovan nämnda korkade beteende kommer förr eller senare att drabba både fjällvandring och Allemansrätt negativt iom den naturpåverkan/störning den medför.

Saker och ting kan inte bli "rätt" bara för att folk har "goda intentioner" gentemot sina barn när dom tänker fel, sen får det var hur svart eller vitt det vill.
Vet inte vad du invänder mot i mitt inlägg. Vad du själv skriver om turistdriven motortrafik i fjällen är vi ju rörande överens om. Mitt inlägg handlar dock om något annat - nämligen hur man vandrar/idkar "friluftsliv" på barnens villkor. Och i ljuset av detta - det meningsfulla och/eller realistiska med att TS åttaåring hänger med upp på Kebnekaise (då självklart inte med helikopter). Och jag tycker inte att svaret är så enkelt eller entydigt som det låter på vissa i tråden, för jag vet helt enkelt för litet om både åttaåringen och hens förälder.

Min inställning till att bocka av diverse listor med högsta toppen hit eller dit, särskilt med hjälp av helikopter, torde ändå framgå av mitt inlägg, men det är inte trådens ämne.
 
PS. Inser plötsligt att frågan ställdes i februari 2019, avsåg en planerad tur i juni det året, och TS inte tittat in hit sen den 25 februari 2023.
Förhoppningsvis fick hans barn, som nu är tonåring, njuta av en fin och lagom spännande tur som väckte lusten för fler.
 
Vet inte vad du invänder mot i mitt inlägg. Vad du själv skriver om turistdriven motortrafik i fjällen är vi ju rörande överens om. Mitt inlägg handlar dock om något annat - nämligen hur man vandrar/idkar "friluftsliv" på barnens villkor. Och i ljuset av detta - det meningsfulla och/eller realistiska med att TS åttaåring hänger med upp på Kebnekaise (då självklart inte med helikopter). Och jag tycker inte att svaret är så enkelt eller entydigt som det låter på vissa i tråden, för jag vet helt enkelt för litet om både åttaåringen och hens förälder.

Min inställning till att bocka av diverse listor med högsta toppen hit eller dit, särskilt med hjälp av helikopter, torde ändå framgå av mitt inlägg, men det är inte trådens ämne.

Ok, då blev det en missuppfattning från min sida där.
Jag uppfattade det som om du hakade upp dig på att jag och några till framförde vår åsikt om Helikopter som hjälpmedel under toppbestigningar i Svenska fjällen.

Vad gäller ha med barn i fjällen så kan det nog se väldigt olika ut beroende på barnens vilja, ork och förmåga.
Så länge ingen tvingar ungarna till något dom absolut inte vill eller utsätter dom för orimliga risker så är det ok för mig, jag även förstå att (Tjuriga/trötta/vrånga/bortskämda ?) barn kan behövas manas på ibland när det tar emot lite och om man som utomstående råkar komma förbi utan att ha hela bilden så kan det nog ibland se värre ut än det är.

Jag har i alla fall aldrig med egna ögon sett att det går någon större nöd på ungarna i Svenska fjällen.
 
Senast ändrad:
Nu känns det som tråden kantrat i ett väl svartvitt moraliserande Off Topic, och jag tycker det är lite extra obehagligt att det sker i grupp. Det enda viktiga är väl att som vuxen vara totalt lyhörd och utgå från barnets egna drömmar, motivation och fysiska/mentala förutsättningar - både vid planering och när man väl
 
Nu känns det som tråden kantrat i ett väl svartvitt moraliserande Off Topic, och jag tycker det är lite extra obehagligt att det sker i grupp. Det enda viktiga är väl att som vuxen vara totalt lyhörd och utgå från barnets egna drömmar, motivation och fysiska/mentala förutsättningar - både vid planering och när man väl är på väg.


Vad är det som är så obehagligt? En ärlig åsikt är inte kritik riktad mot trådstartaren, som ju var klok som frågade här.
Vad gör du i stenåkern nedanför Keb med en 7-åring om du själv stukar foten är min fundering. Och sen kommer det kanske blåst och dimma. Jag anser att det är en sådan expedition att var och en måste kunna ta reda på sig själv och även kunna hjälpa andra. För några år sedan frös en kvinna ihjäl utanför fjällstationen och under årens lopp har även flera gått vilse och ramlat där, med ödesdigra konsekvenser. Mvh
 
Vad är det som är så obehagligt? En ärlig åsikt är inte kritik riktad mot trådstartaren, som ju var klok som frågade här.
Vad gör du i stenåkern nedanför Keb med en 7-åring om du själv stukar foten är min fundering. Och sen kommer det kanske blåst och dimma. Jag anser att det är en sådan expedition att var och en måste kunna ta reda på sig själv och även kunna hjälpa andra. För några år sedan frös en kvinna ihjäl utanför fjällstationen och under årens lopp har även flera gått vilse och ramlat där, med ödesdigra konsekvenser. Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
niben Helikopter från Kiruna till Keb? Fjällvandring 27
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
andyyy Regeringen rustar upp vandringsleder Fjällvandring 88
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg