Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs?

Små barn skall ha roligt, inte plågas av överambisiösa föräldrar, min far tog mig som 12 åring med på en fryra dagars 480 km cykeltur. Det krävdes kirurgiska ingrepp för att avlägsna fettknölar och en vecka i vilande för att det inte skulle göra ont att resa sig efter maten. Jo jag gillar ännu , 64 år senare, att cykla måttligt.
 
"Nu känns det som tråden kantrat i ett väl svartvitt moraliserande Off Topic, "

Vilket du nu gjorde mot oss som inte tycker som du....

Du har din åsikt, ditt liv och dina barn som du förhoppningsvis respekterar.

Men det finns andra föräldrar som använder sina barn som front för hur duktiga de är som föräldrar samtidigt som vi andra definitivt inte tycker att de är bra föräldrar därför att de använder sina barn för att "bevisa" hur j*vla bra de är som föräldrar.

Och jag tillhör ingen "grupp" som agerar tillsammans som Greta Thunberg och hennes anhängare.
 
Det är ju ett tyckande, såklart. Utan solklara svar precis som annan politik.

Jag tycker att helikoptertrafiken ska regleras kraftigt, och bara tillåtas till tex Staloluokta. Samt fiskeflyg i andra områden med få vandrare. Annars får man gå.
Varför ska fiskare i lågfrekventerade områden undantas och få flyga motoriserat i fjällvärlden?
Varför kan inte de bära sin utrustning precis som många här vill att andra vandrare och barn ska göra?

/Patrik
 
Det skulle verkligen behövas en Toy, om de ändå fanns kvar.

(Det är alltså DÄRFÖR forumklimatet är så hårt nu för tiden.)
Jag tycker inte att forumklimatet är särskilt hårt. Det är vettigt folk här och man måste kunna säga sin åsikt. Det är en ny form av "woke"kultur att man inte får tycka till om någonting (ens sakligt, utan personangrepp)- då blir det genast "hårt", "otrevligt", "mobbning" etc etc. Det finns riktigt otrevliga forum, kolla där och jämför. Mvh
 
Toy var inte gott särskilt länge, smaken försvann snabbare än dagens. Iaf minns jag det så. Men de stora platta paketen var fina.
1723452453999.jpeg
 
Ok, då blev det en missuppfattning från min sida där.
Jag uppfattade det som om du hakade upp dig på att jag och några till framförde vår åsikt om Helikopter som hjälpmedel under toppbestigningar i Svenska fjällen.
Det var jag som försökte fatta mig kort (vilket ändå inte gick :p) och rörde ihop fler olika frågor i samma text. Vi har nog en helt sammanfallande inställning till både helikoptrar...
Vad gäller ha med barn i fjällen så kan det nog se väldigt olika ut beroende på barnens vilja, ork och förmåga.
Så länge ingen tvingar ungarna till något dom absolut inte vill eller utsätter dom för orimliga risker så är det ok för mig, jag även förstå att (Tjuriga/trötta/vrånga/bortskämda ?) barn kan behövas manas på ibland när det tar emot lite och om man som utomstående råkar komma förbi utan att ha hela bilden så kan det nog ibland se värre ut än det är.
...och barn på fjället.
Jag har i alla fall aldrig med egna ögon sett att det går någon större nöd på ungarna i Svenska fjällen.
Det har jag. Man kan visst misstolka läget som utomstående, men det har funnits glasklara fall, när en prestationsfokuserad vuxens villkor och målsättningar fått styra. Påfallande ofta parat med ringa egen erfarenhet hos den vuxne.
Jag har svårt att hålla käften i sådana lägen IRL, men vi har ju ingen aning om några sådana risker förelegat i Trådstartarens fall. Och då kändes en del inlägg alltför kategoriska med sina "kör på" resp. "usch".
 
Senast ändrad:
Vad är det som är så obehagligt? En ärlig åsikt är inte kritik riktad mot trådstartaren, som ju var klok som frågade här.
Vad gör du i stenåkern nedanför Keb med en 7-åring om du själv stukar foten är min fundering. Och sen kommer det kanske blåst och dimma. Jag anser att det är en sådan expedition att var och en måste kunna ta reda på sig själv och även kunna hjälpa andra. För några år sedan frös en kvinna ihjäl utanför fjällstationen och under årens lopp har även flera gått vilse och ramlat där, med ödesdigra konsekvenser. Mvh
Jag håller ju helt med dig i sak. Har vandrat mycket med barn, även riktigt små, och det blir man snabbt ödmjuk av - på bägge håll, för de klarar både mycket mer och mycket mindre än man inbillar sig. Det tar tid att hitta balansen, och den blir olika för alla barn. Och man utvecklar ett säkerhetstänk med tredubbel redundans på allt, med både utrustning och flera lager alternativa nödplaner.

Jag har plockat ner folk, inkl barn, från diverse lite mer högalpina berg och min respekt för bergen är gränslös. Ändå har jag haft med rätt små barn upp i hyfsat teknisk terräng - fortfarande på deras villkor, och för att just det barnet både älskade det och hade klara fysiska och mentala förutsättningar. Hennes syster fick jag göra helt andra saker med.

Med allt detta i bagaget hag har själv moraliserat rätt grovt kring aningslösa "pressar"-föräldrar i några trådar (t ex denna), där jag känt mig säker på att den vuxnes attityd varit fel i grunden. Men det kändes lite förhastat att ösa något liknande över just denna TS, och det var det jag reagerade på. Nu visar det sig ju att frågan för länge sen varit överspelad för hans del, så min oro över att han känt sig omotiverat påhoppad var nog överdriven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
niben Helikopter från Kiruna till Keb? Fjällvandring 27
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
andyyy Regeringen rustar upp vandringsleder Fjällvandring 88
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg