Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor

Re: view-master

Buda; sa:
Kopiera över kartorna på en rund pappskiva i view-master form. Med lite plaststrippning väger lösningen knappt 240 g packat och klart. Helt utan batterier också. Plats för 12 kartblad! Kanske en idé?

vm_3m.jpg

Det är ju genialt!!! När kommer kikaren med inbyggd gps, karta och kompass. Kräver ju batterier tillskillnad från view-master lösningen, men ändå...

Re: Re: view-master

Anders.Appelqvist; sa:
Buda; sa:
Kopiera över kartorna på en rund pappskiva i view-master form. Med lite plaststrippning väger lösningen knappt 240 g packat och klart. Helt utan batterier också. Plats för 12 kartblad! Kanske en idé?

vm_3m.jpg

Det är ju genialt!!! När kommer kikaren med inbyggd gps, karta och kompass. Kräver ju batterier tillskillnad från view-master lösningen, men ändå...

Hej!
Ja, det är strålande, vilken ide´!

Mvh Lars

Re: Hela Kungsleden...

norpan16; sa:
Hej!
Jag och dottern vandrade från Abisko till Nikkoloukta i augusti. Då jag har som mål att gå hela Kunsleden köpte jag ett "kart-häfte" om hela Kungsleden. Samma skala som vanliga kartor. Spiral-inbunden, bra format, rullbar... Köpte den i kartbutiken mitt emot Centralen i Stockholm. (Wasa gatan) Mkt smidig!
//Carina

Hej, Carina och Tack för ett bra tips!
Jag letade fram att "kartbutiken" du nämnde heter KartCentrum, tog kontakt med dem och beställde 1 ex av "kart-häftet" (endast 186 kr inkl. frakt)! Häftet visade sig väga endast 70g! Helt suveränt! För skoj skull en liten jämförelse:
En inplastad BD8-karta väger 130g! "Kart-häftet" täcker motsvarande 3 st kartor, vilket ger en vikt-besparing på 320g! Dessutom kostar en inplastad fjällkarta ca 225kr/st, vilket då även ger en ekonomisk fördel på 489kr!
De pengarna kan jag köpa lite gott för istället!

Mvh Lars Östlin

Karta är alltid värd sin vikt!

Jag är medveten om att det här inlägget kommer lite sent med tanke på när tråden startades, men jag måste ändå få fråga: varför vandra (om än en led stor som Kungsleden) utan karta? Och varför rekomendera någon annan att lämna kartorna hemma? Är det verkligen värt den vikt som "sparas"? Vi planerar att vandra hela Kungsleden i sommar - med alla fjällkartor som behövs för sträckan! Karta och kompass bör inte bortprioriteras..

Re: Karta är alltid värd sin vikt!

linneahansson; sa:
Jag är medveten om att det här inlägget kommer lite sent med tanke på när tråden startades, men jag måste ändå få fråga: varför vandra (om än en led stor som Kungsleden) utan karta? Och varför rekomendera någon annan att lämna kartorna hemma? Är det verkligen värt den vikt som "sparas"? Vi planerar att vandra hela Kungsleden i sommar - med alla fjällkartor som behövs för sträckan! Karta och kompass bör inte bortprioriteras..

Helt rätt Linnea!

Mvh Bert

Re: Karta är alltid värd sin vikt!

linneahansson; sa:

Jo, men diskussionen berör, som även Nermander påpekat ovan, "hur mycket karta" man bör ta med sig. Jag förmodar till exempel att du inte plockar med dig fastighetskartan 19J7G Vällingberget och Bonniers Världsatlas då du traskar från Hemavan.

Kartor är nytta och nöje

Var och en får prioritera själv. Kartor är utmärkt kvällslektyr i fjällsammnhang som kan spara in vikten av en pocketbok eller liknande.

Skall absolut kolla in det där häftet vid nästa kartbustiksbesök. För mycket kartor i lagret hemma det kan man inte ha.

Om man vill gå hela Kungsleden i ett svep kan man ju skicka paket till ett par stugor/stationer med postgång utmed vägen. Att kunna byta till fräscha strumpor underkläder och kartor etc vore kanske inte fel?

Thure

Kartlösningen - sista ordet

Tråden var aktuell för ett år sedan och jag upptäckte till min förvåning att jag då skrev ett par inlägg i den. Nu, äntligen, har jag besvarat mina egna funderingar och hoppas att det kan komma andra till gagn.

Jag har kopierat delar av fjällkartorna Z6 och BD6, klistrat bitarna rygg mot rygg och laminerat dem. Det kostade 50 respektive 30 kronor och blir slitstarkt, vattentätt, och man får exakt det utsnitt man vill ha. (1 A4-kopia i färg kostar 6 kronor, lamineringen någon tjuga max.)

Angående lagar etc så vet jag inte exakt vad som gäller, men ingen har iaf protesterat när jag velat kopiera. Det är ju även för högst personligt bruk (så länge jag ensamvandrar).

För mig är det hädanefter helt obegripligt hur man kan låta bli att göra som jag.. ;) Alltså: LAMINERA!

obegripligt...

...hur man kan köpa gore-tex jackor, lättvikts lull-lull och det nyaste huxflux för massor av pengar, men jävlar i min låda ska det sparas ynka kronor på kartor som är säkerhet.
Nä, era snåla jävlar, skärp er och kom in i matchen!

Skaffa lite perspektiv på era fjällvanor och säkerhetstänkande...
En ny gore-tex jacka räddar dig inte om du går vilse.

Klipp er och skaffa er riktigt fjällvett.
Nä, självklart gäller detta inlägg inte alla, men det är till er alla som ens funderar på att spara pengar på kartor.
Låt lantmäteriet leva! :)

Jag har förstås själv alltid fler kartor "än jag behöver"
eftersom behovet inte kan förutses. Att slaviskt följa en rutt är inte min stil. En gång blev jag
tillochmed tvungen att
ändra *startpunkten* för en tur därför att en viss busslinje ännu inte börjat gå. Sen fanns en punkt
där jag måste besluta om turen skulle fortsätta
norrut eller söderut. Jag kan klippa bort stora skogspartier, till priset att kartorna blir
sladdriga och svårhanterliga.

På min senaste kontinentala tur (31 dagar) hade jag 8 eller 9 hg kartor (inklusive relativt vattentätt emballage)
och då hade jag på en punkt skippat en karta helt och
lagt med en liten skiss ur en bok - då vill det till att landskapet är lättorienterat! På en norsk fjälltur
(10-13 dagar kan det vara) kan det handla om 3 till 5 hg kartor, alltefter behovet
av 50 000-kartor och jag använder inte alla.
I Trollheimen senast, med flit en kort tur,
hade jag en enda karta, 1:50 000,
med tryck på bägge sidor.

Jag har aldrig plastat in kartor - så
mycket jobb för några veckors aktivitet?

I kartfodralet
har jag dagens karta
och kanske nästa. Regnar det stoppar jag in fodralet innanför regnjackan. Passiva kartor ligger
i hyfsat vattentät påse i en speciell
ficka i ryggsäcken.

Vissat försöker jag spara vikt, jag börjar kanske med
15 hg innan jag tänkt igenom behovet. Sen finns
att annat att knapra på.
Jag bär aldrig mer än 16 kg.

Iden att låsa sig vid en rutt för flera
veckor framåt är mig totalt främmande.
Vad är det roliga med det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg