Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor

karta

jag gick delar av leden med gröna kartan och den är fortfarande hel detta var 2:a veckan i september helt underbart väder med strålande sol.så köp vanlig grön karta och vik som vanligt fram aktuell del

vänliga hälsningar

kenneth malmer

Re: karta

backpack; sa:
jag gick delar av leden med gröna kartan och den är fortfarande hel detta var 2:a veckan i september helt underbart väder med strålande sol.så köp vanlig grön karta och vik som vanligt fram aktuell del

vänliga hälsningar

kenneth malmer
Gröna kartan, eller terrängkartan i skala 1:50000, finns ju bara i en fjällversion för södra fjällen.

Den versionen håller förresten på att bytas till Fjällkartan i skala 1:50000:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=913

Mitt stora kartfodral där jag har de kartor som för tillfället inte används väger 66 gram, det lilla kartfodralet som används för aktuell karta väger 36 gram. Krävs inte så många laminerade kartor för att man ska tjäna viktmässigt på vattentäta kartfodral. Enkelt också. Kartor är trevligt, nyttigt och användbart. Jag brukar komplettera med även vegetationskartan, men det kanske inte vikten är värd om man ska gå led.

Raskesven

Re: Re: karta

Raskesven; sa:
Jag brukar komplettera med även vegetationskartan, men det kanske inte vikten är värd om man ska gå led.

Hm, vad är vegetationskartan egentligen? Jag läser på Lantmät. hemsida men blir inte klok. Finns den att köpa i vanlig butik? Det låter intressant, men kanske är överkurs egentligen.

Läste att den bara finns över några landskap. Varför är det så?

MVH

"Svårframkomligt pga vegetation" är ju markerat på vanliga kartor, så ja, vegetionskartan är överkurs om man inte är speciellt intresserad av vegetation.

Eller tycker att det är kul med kartor och kanske får ett specialintresse för att vegetationskartan fick en att börja fundera...

Re: Re: Re: karta

millimeter; sa:
Hm, vad är vegetationskartan egentligen? Jag läser på Lantmät. hemsida men blir inte klok. Finns den att köpa i vanlig butik? Det låter intressant, men kanske är överkurs egentligen.

Läste att den bara finns över några landskap. Varför är det så?

MVH
Med vegetationskartan underlättar det att se till så men får fina lägerplatser, och vandrar på fina marker. Bara att välja mellan frisk rished (om jag måste), torr rished (ok), skarp rished (gärna), lågörtängar som övergår i gräshed (hemskt gärna)osv. Stenblocksterräng är utmärkt på vegetationskartan, videt mer detaljerat än på fjällkartan, snölegor som aldrig smälter undan, typ av skog, massa info om växtlighet, sunkmark, terräng över huvud taget.

Den ser lite simpel ut vid första anblicken, men kartan är användbar, trevlig och roligt komplement till fjällkartan, och fiskekartan naturligtvis:)

Kartan finns för hela sträckan norr om Grövelsjön i ett smalt band längs norgegränsen upp till treriksröset. Mycket info på baksidan av kartan om de olika vegatationsförhållandena inom just det området.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg