Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor

Re: Re: Re: Färgkopiator

nermander; sa:
De FÅR tyvärr inte göra det. DU får göra enstaka kopior för personligt bruk, men ett företag får inte kopiera åt andra utan upphovsättsinnehavarens tillstånd.

Hm.. ibland slår lagarna lite fel. Om jag själv gör kopian, får de då laminera den åt mig? Får jag själv kopiera kartan på företagets kopiatorer (de har ju självbetjäning på en del ställen)? Kan jag få en utskrift från en diskett gjord hos dem?

Jag har för mig att om man scannar en karta i 600 DPI så ser man rastret. Det borde alltså räcka bra med att scanna i 300 DPI (eller t.o.m. lägre).

Färgkopiator har nog inte många, men scanner och färgskrivare är väl inte riktigt lika sällsynt.

Färgskrivare finns, men jag vet inte hur bra utskrifterna blir. Jag har alltid tagit för givet att det inte duger för en karta, men jag minns å andra sidan mest min gamla 24-nålars skrivare från 92 eller så :) Har en HP Deskjet 980 nu, den lär vara bättre.

Det problem som jag upplevt är att få kartan att ligga platt på scannern. Kartan är ju stor så man får i princip skruva loss locket och lägga det löst ovanpå för att slippa göra en massa konstiga veck. Vet inte om "repro"-fotografering med digitalkamera är enklare (min kamera har för dålig upplösning).

Man kan väl ta något annat som lock, t ex en stor tung bok? Problemet är väl, misstänker jag, att man måste vika kartan för att den inte ska hindras av locket, men om man har locket uppfällt och använder en bok istället så räcker det ju med att vika kartan 90 grader istället för 180. Men jag kanske har missförstått dig.

Östgötaleden

Måhända lite utanför spåret, men Östgötaleden finns publicerat i en mycket bra "kompilerad" form på tre dubbelsidiga kartor där varje karta (dubbelsidiga) rymmer 3-5 "delkartor". Kräver lite hjärngympa för att pussla ihop längre rutter, men det är ett effektivt och billigt sätt att få fler kartor. Även Roslagsleden finns publicerad på ett utsnitt, ännu bättre där eftersom leden går på diagonalen över flera kartor! Kanske kan vi lobba för dylika produkter även i fjällvärlden?

GPS och friluftskarta är ju också ett alternativ, men jag har förstått att kvaliteten på det kartmaterialet inte är så imponerande...

Re: Re: Re: Re: Färgkopiator

millimeter; sa:
Hm.. ibland slår lagarna lite fel. Om jag själv gör kopian, får de då laminera den åt mig? Får jag själv kopiera kartan på företagets kopiatorer (de har ju självbetjäning på en del ställen)? Kan jag få en utskrift från en diskett gjord hos dem?
Jo, det blir lite konstigt det där med lagarna.

Laminera den får de nog göra, eftersom det inte handlar om framställning av nya exemplar. Och du borde få kopiera på självbetjäning.

Utskrift från diskett är lite tveksamt, det blir ju framställning av nytt exemplar...

Färgskrivare finns, men jag vet inte hur bra utskrifterna blir. Jag har alltid tagit för givet att det inte duger för en karta, men jag minns å andra sidan mest min gamla 24-nålars skrivare från 92 eller så :) Har en HP Deskjet 980 nu, den lär vara bättre.

Dagens färgskrivare duger utmärkt (en färgkopiator fungerar ju i princip som en kombinerad scanner+färgskrivare).

Man kan väl ta något annat som lock, t ex en stor tung bok? Problemet är väl, misstänker jag, att man måste vika kartan för att den inte ska hindras av locket, men om man har locket uppfällt och använder en bok istället så räcker det ju med att vika kartan 90 grader istället för 180. Men jag kanske har missförstått dig.

Nej, du har förstått rätt. Just för att slippa den där 90-graders-vikningen som jag vill skruva bort locket. Eftersom kartan hänger ner på sidorna är det bökigt att hålla på med den där vikningen. Helst skulle man ha scannern nersänkt i ett bord... (hmm, nu ska jag hem och bygga tillsats till pingisbordet i källaren:).

Moderna färkopiatorer har ju skydd så att det inte går att kopiera sedlar i dem (det gäller också flera programvaror tex Adobe Photoshop). Det vore väl något för lanmäteriet om även kartor ingick i det skyddet!

Om vikten är så störande är det bara att köpa den karta du behöver längs rutten och lämna den gamla.
Det var ju Kungleden du skulle gå så det blir nog inga problem.

Själv skulle jag inte se detta som ett problem att fokusera på inför denna uppgift.

Jag gillar som Bert också att sitta och titta på kartan och se vad som finns i omgivningarna runtomkring.

Mvh

Hej!

nermander; sa:
mad as ice; sa:
Ärligt om man måste ha med karta ta med kartan vad den än väger.

Grejen är väl att man ofta inte behöver HELA kartorna, utan kanske bara nåt hörn på en och ett hörn på en annan. Att då släpa med hela blir onödigt tungt. Att klippa sönder dem och bara ta med de aktuella delarna blir onödigt dyrt. Alltså söker man efter tips om hur man kan hålla nere både vikt och kostnad.
Du har förstått vad jag menade, Tack för det!

Mvh Lars Ö

Hej!

nidob49; sa:
nermander; sa:
6 kartor att hålla reda på är ganska otympligt när man ska byta karta, hålla reda på vilken karta man ska byta till osv. Särskilt om det är blåsigt och regnar...

Hej!

Kartbladen "överlappar" i viss mån varandra. Du kommer sällan att behöva titta på två kartor under en och samma dagsetapp.

Jag, som är mycket nyfiken av mig, skulle aldrig begränsa en karta, genom att klippa sönder, eller kopiera vissa delar osv. Jag älskar att sitta framför kartan, både hemma och ute i fjällen. Man kan ju alltid hitta något intressant utanför den tänkta rutten. Om inte annat för nästa års vandring. :)

Jag roade mig med att väga 6 av mina fjällkartor. De vägde 59 - 81 g per styck. Tillsammans blev det ca 4,2 hg kartor. Delat på två, eller flera vandrare, blir det inte så mycket att "bråka" om.

Vet inte om man i stugorna efter leden kan köpa kartor.(Där kan man ju ibland köpa en hel del onödigt, coca-cola, t.ex.) Det vore annars en lösning. Då har ni ju bara en karta att "släpa" på de första etapperna.

Mvh Bert
'

Nu var det så att jag planerar att gå hela sträckan Abisko-Hemavan utan sällskap. Att dela vikt med någon är uteslutet. Sedan är det också så att kartor man tar med i fält bör/ska vara inplastade om de ska duga! Då väger de också mer, ca 900-1000g, totalt alla 6 kartorna! Det är inte så att jag inte orkar bära med mig mina kartor, utan jag är bara nyfiken på om det finns smarta lättvikts-lösningar på "problemet"! Varför bära mer vikt än man behöver?

MVH Lars

Re: Hej!

Bulingen; sa:
Nu var det så att jag planerar att gå hela sträckan Abisko-Hemavan utan sällskap. Att dela vikt med någon är uteslutet. Sedan är det också så att kartor man tar med i fält bör/ska vara inplastade om de ska duga! MVH Lars

Hej!

Då blir bedömningsgrunden förstås en helt annan. Då har jag ingen lösning på problemet. Ett kartblad som täcker hela leden och med användbar skala, skulle ju väga i princip lika mycket. Om man inte begränsar den på bredden förstås.

Sen kan jag väl också tycka att det där med inplastning är en smaksak. Jag har, under mina snart 53 år i fjällen, varav 40 med "egen karta", aldrig haft den inplastad. Har inte behövts. Viker man tillbaka kartan i ursprunglig form efter varje titt, och stoppar den i benfickan, så håller den säkert för 4-5 vandringar. Sen bör man väl köpa ny karta - de är ju "färskvara" i viss mån. Broar, leder, stugor försvinner och kommer till.

Mvh Bert

Re: Re: Hej!

nidob49; sa:
Viker man tillbaka kartan i ursprunglig form efter varje titt, och stoppar den i benfickan, så håller den säkert för 4-5 vandringar.

Även om det blåser och regnar?

Det beror såklart lite på hur ofta man plockar fram kartan, jag brukar vilja ha kartan framme hela tiden (även om jag följer en led) för att hålla reda på var jag är om ledmarkeringen helt plötsligt försvinner etc. Detta gör att en icke inplastad karta slits ganska hårt när jag använder den.

Men det är väl det man har kartan till, att använda den? Ska man bara ha den med sig utan att använda den kan den ju lika gärna vara kvar hemma? :)

view-master

Kopiera över kartorna på en rund pappskiva i view-master form. Med lite plaststrippning väger lösningen knappt 240 g packat och klart. Helt utan batterier också. Plats för 12 kartblad! Kanske en idé?

vm_3m.jpg

Re: Re: Re: Hej!

nermander; sa:
Men det är väl det man har kartan till, att använda den? Ska man bara ha den med sig utan att använda den kan den ju lika gärna vara kvar hemma? :)

Hej Peter!

Helt rätt. Men jag kanske är lite "vinklad". Många vandringar har ju gjort att man rätt ofta redan känner till den sträckning man befinner sig på. Då använder man inte kartan på samma sätt, förstås. Jag kollar kartan vid varje vilopaus, dvs. ca 1 gång i timmen.

Går man Kungsleden klarar man sig ju i princip helt utan karta. Att gå vilse där, måste vara en prestation!:)

Men förstå mig rätt - Karta och kompass skall alltid finnas med i grundutrustningen. Om inte annat av säkerhetsskäl. Det är t.ex. bra att kunna ange en position, om något händer, eller om något rapporteringsvärt inträffat under vägen.

Mvh Bert

Re: view-master

Buda; sa:
Kopiera över kartorna på en rund pappskiva i view-master form. Med lite plaststrippning väger lösningen knappt 240 g packat och klart. Helt utan batterier också. Plats för 12 kartblad! Kanske en idé?

vm_3m.jpg

Haha. Kanske man kan integrera sin kikare i den också!?

//Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg