Har nån annan den här känslan?

Jag sportar själv mycket, och jag HATAR att inte kunna välja vad jag gör.

(PS: onödigt+skola= förskräckligt)
Aha, du går i skolan? Då förstår jag frustrationen. Tyvärr är utbildning på alla nivåer lite av en paketlösning, så det är svårt att välja bort saker man inte gillar. Det bästa tipset är väl att försöka förhålla sig öppensinnad (något som, ironiskt nog, är betydligt lättare ju äldre man blir).

Hur som helst, ett par boktips till den som känner som TS: "The catcher in the rye" (Salinger) eller "Into the wild" (Krakauer) kan säkert bidra med lite relevanta tankar (finns även utgivna på svenska). Om inte annat kanske det får tågresorna att kännas lite kortare.
 
Människor lägger energi (medvetet och omedvetet) på vad andra människor gör därför att det är väldigt viktigt för oss som art. Vi är "flockdjur". Det har evolutionär grund. För det offentliga rummet finns det tydliga normer vad som av den stora massan anses som acceptabelt och oacceptabelt beteende. Detta kan man tycka vad man vill om, men så är det.

Om någon, eller nästan alla, väljer att avskärma sig med mobilen på ett tåg, eller annat valfritt transportmedel, har jag ingen moralisk invändning emot. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt/olyckligt om alla gör det, då jag tror att, med tanke på ovanstående, en del av det sociala samhällskontraktet (tilliten) bygger på att vi ser och därmed erkänner varandra även i tillfälliga/slumpmässiga möten. Det som däremot stör mig och känns egoistiskt, är beteenden som att prata högt i sin mobil, lyssna på musik, gå runt med mobilen i publik miljö utan koll, osv. Men de som gör det tycker uppenbarligen att det är ok, eller i alla fall att just de har rätt att göra så där och då. "Spelar väl ingen roll vad jag gör, varför ska någon annan lägga energi på det"!?

Eller!?
 
Senast ändrad:
Människor lägger energi (medvetet och omedvetet) på vad andra människor gör därför att det är väldigt viktigt för oss som art. Vi är "flockdjur". Det har evolutionär grund. För det offentliga rummet finns det tydliga normer vad som av den stora massan anses som acceptabelt och oacceptabelt beteende. Detta kan man tycka vad man vill om, men så är det.

Om någon, eller nästan alla, väljer att avskärma sig med mobilen på ett tåg, eller annat valfritt transportmedel, har jag ingen moralisk invändning emot. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt/olyckligt om alla gör det, då jag tror att, med tanke på ovanstående, en del av det sociala samhällskontraktet (tilliten) bygger på att vi ser och därmed erkänner varandra även i tillfälliga/slumpmässiga möten. Det som däremot stör mig och känns egoistiskt, är beteenden som att prata högt i sin mobil, lyssna på musik, gå runt med mobilen i publik miljö utan koll, osv. Men de som gör det tycker uppenbarligen att det är ok, eller i alla fall att just de har rätt att göra så där och då. "Spelar väl ingen roll vad jag gör, varför ska någon annan lägga energi på det"!?

Eller!?
Men jag har mina flockar hemma med familj/släkt, på jobbet med kollegor, på fritid med vänner och aktivitetskompisar.
Jag är inte vi/flock med de jag slumpmässigt råkar hamna på samma buss eller tåg som en enstaka gång. Är jag frekvent pendlare på samma rutt skulle jag börja säga hej till folk jag känner igen. Jag cykelpendlar normalt till jobbet och har börjat säga hej till en handfull cyklister jag möter varje morgon och eftermiddag då det pendlar samma tider men åt motsatt håll. Jag vet inte vad de heter eller var de jobbar men jag har sett dem hundratals gånger längs samma cykelväg. Men vi stannar inte och pratar. Skulle säga hej men itne mer om jag kände igen samma person på stan.

Så funkar jag, flockdjur ja, men inte med exakt alla av samma art.

/Patrik
 
Människor lägger energi (medvetet och omedvetet) på vad andra människor gör därför att det är väldigt viktigt för oss som art. Vi är "flockdjur". Det har evolutionär grund. För det offentliga rummet finns det tydliga normer vad som av den stora massan anses som acceptabelt och oacceptabelt beteende. Detta kan man tycka vad man vill om, men så är det.

Om någon, eller nästan alla, väljer att avskärma sig med mobilen på ett tåg, eller annat valfritt transportmedel, har jag ingen moralisk invändning emot. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt/olyckligt om alla gör det, då jag tror att, med tanke på ovanstående, en del av det sociala samhällskontraktet (tilliten) bygger på att vi ser och därmed erkänner varandra även i tillfälliga/slumpmässiga möten. Det som däremot stör mig och känns egoistiskt, är beteenden som att prata högt i sin mobil, lyssna på musik, gå runt med mobilen i publik miljö utan koll, osv. Men de som gör det tycker uppenbarligen att det är ok, eller i alla fall att just de har rätt att göra så där och då. "Spelar väl ingen roll vad jag gör, varför ska någon annan lägga energi på det"!?

Eller!?
För i alla fall mig handlar diskussionen om att kritisera vad andra gör på området där det bara handlar om vanlig val. Ofta antar man också en hel del om varför folk gör det de gör.

Tycker folk i praktiken uppför sig på samma sätt på ett tog eller buss idag som man gjorde för 40 år sen.
 
Hur många vågar lämna mobilen hemma, eller träningsklockan för den delen, och bara gå ut på en timme i skogen? Promenaden blir ju inte loggad?
I dagens prestationssamhälle ska vi logga, spara och dela med oss av våra prestationen. Jag är slav under loggningen och Strava är min kompis.
 
I dagens prestationssamhälle ska vi logga, spara och dela med oss av våra prestationen. Jag är slav under loggningen och Strava är min kompis.
Jag loggar för att senare kunna se vad jag har gjort.

Har ingen med att dela med mig av mina prestationer eller att jag är slav av något (förutom då att jag vet att jag senare tycker det är roligt att kunna se trackloggen).

Tvivlar på att jag är den ända som tänker så eller att flertalet av de som loggar på strava och liknande gör det för att visa upp sig eller visa prestationerna.
 
Vilken spännande och tänkvärd tråd med brokiga inspel.

Känslan, ja, den känner jag igen, och jag är lika mycket betraktare som jag är den där mobilstirrande typen (som spelar spel, läser tidningen eller tittar på dumma filmklipp).

Men hur hanterar jag det? Längtan efter naturen och det inre och yttre lugnet?
Jag drömmer mig bort till nästa inbokade eller bara löst planerade äventyr.
Om ett mindre inspirerande möte är på väg att söva mig börjar jag på en packlista för nästa aktivitet (ett löp- eller skidlopp, eller en långtur om flera månader), med ett halvt öra följer jag föredraget (mycket mer alert än när jag nyss var på väg att nicka till).

Och vart är vi på väg? När ingen människa vill tumma på levnadsstandarden trots att den kollektivt är ohållbar? Jag gör det lilla jag kan, offrar lite tid för att buss- istället för bilpendla, röstar i "rätt" riktning, väljer resmål längs marken. Och tänker att det duger. Och är tacksam att jag kan välja olika låtar på hemvägen med bussen, att jag inte är begränsad till samma gamla blandband i freestylen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg