Inte utan att man blir imponerad över hur pass många fyrkantiga ”En man som heter Ove” som figurerar bland dina svar. Och att det finns människor här i forumet som frivilligt (hypotetiskt) ”vill” slå ihjäl djur bara för att de kan… känns verkligen sissådär.
Men, på din fråga så finns det säkert någon…, det vore osannolikt om lagen aldrig utnyttjats.
Jag antar att du har en hund och du är lite villrådig ”om den kan följa med” trots lagar och förordningar.
Men på din fråga mellan raderna, det du troligen undrar över… skulle jag gissa att det är lättare att vinna på lotto än att bli straffad.
Om det sedan trots allt lämpligt trots allt beror mer på om hundägaren har omdöme och är lämplig (lagen har ju trots allt tillkommit av någon anledning, och det beror inte på ägarens hund).
Jag har två exempel…
Alt 1
Min rätt stora svarta hanhund är sedan 5 år med mig nästan jämt närapå överallt, även på jobbet (kontorslandskap). Han är ”alltid” utan koppel vilket är långt ifrån samma sak som utan koppel.
Jag har ”inte uppsikt” på honom, varför då? hans uppgift är att ha sten koll på sin ledare.
Lös går han lämpligt långt ifrån och kommandot fritt är längre bort och han vet distansen och skillnaden. Möter vi någon vet han att det är vänster sida bredvid mig som gäller (utan inkallning). Sen finns kommando bakom, höger eller vänstersida (högersida är svårare, men vi jobbar på det)
Att äta utan tillåtelse finns inte i hans värld, det är helt otänkbart, oavsett inne eller ute.
Att gå fram till någon är inte ok utan mitt medgivande och varför ska han det? han är nöjd med sin flock.
Han kan också bajsa på kommando (lätt att lära ut).
Han är bara kopplad med koppel vid fara för honom t.ex. trafik, givetvis kort koppel (vi äger såklart inget annat). I koppel går vi från punkt A till B utan att t.ex. lukta, kissa etc.
Han är hyfsat bra tränad, men jag är absolut långt ifrån perfekt, så vår hund respekterar regler bättre än vad jag gör.
Beter han sig lika med resten av min familj? Ja nästan, han försöker med de är inte lika tydliga och då kan det vara svårt för honom att veta vad som gäller.
Får han få följa till det lagstadgade naturreservatet, ”o-kopplad”?
Han är där jag är, vi jobbar så.
Sen hanteras de ev. Ove som dyker upp på fjällstigen eller någonannanstans vid behov.
Alt 2.
Tyvärr har merparten av de hundar vi möter har alla möjliga koppel sträckta som pianotrådar… en hund i ena och en sk. hundägare!? i andra änden…
Hunden är överallt och trots kopplet har den ingen aning om var hundägaren är. Vem som går med vem är definitivt diffust, ledaren är given - den har fyra ben.
Många av hundarna och speciellt de fjolliga mindre hundarna ”skäller” konstant när vi passerar. Om någon av dessa hundägare har hunden lös skulle jag gissa att det till 80-90% är mer ett lotteri om hunden kommer vid inkallning, en löptik 100%.
Jag är skittrött på dessa okunniga ointresserade djurägare som dessutom tror att deras hund är kopplad bara för den sitter fast i ett snöre. (hundarna f.ö. är nog helt ok om de hade bättre handledning).
För dessa anser jag att vistelse inte bör ske vare sig med eller utan koppel i de flesta miljöer oavsett om de är lagstiftade eller inte.
Så är du den här typen så är det väl mindre lämpligt.
(i övrigt går jag också ibland mot röd gubbe, men de verkar jag vara ensam om i det här forumet)