Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu..

Ja, i normala fall är det en förutsättning ja..
Och björkar finns ju som bekant långt ifrån överallt.

Kan väl i övrig hålla med om att outdoorbranschen gör vad de kan för att vara en förutsättning för uteliv. När jag fiskar (typ 5-40 timmar) så ser jag till att ha nåt att äta med mig, kaffepanna, mugg, tändstickor och kniv. I övrigt lite fiskegrejer, men i princip inget annat från outdoorbutiken. Det funkar bra, och jag kommer knappast ändra mig. Förresten, jag har faktiskt nu ofta en teleskopisk grillpinne i matsäckspåsen - eftersom den faktiskt är bättre än en träpinne på flera sätt. Men glömmer jag den hemma så är det inget man funderar på.

Vid (riktig) övernattning så tillkommer dock ganska mycket, och då även lite prylar. Jag kommer aldrig att köpa träpinnar att ha med mig, men att det kan vara rätt bra att ha tändved med sig ibland går inte att bortse ifrån även om jag då varken köper den eller särskilt ofta behöver nåt annat än det som finns där man ska elda.

Efter att ha tänt brasor i kakelugnar hemma några tusen gånger, så har jag dock blivit lite lat och använder då och då olika tändmedel man köper i en burk på Jula eller liknande. Trästickor är det bästa, tidningar kan funka, men är man lat så underlättar en liten paraffinerad träfiberkloss eller en liten cellofanpåse med vita kemikalier.

Men det går liksom inte att reta upp sig på alla hyfsat onödiga saker man kan köpa, då skulle man väl riimligen konstant ha nåt att reta sig på. Jag tycker träpinnarna man kan köpa är ganska sådär mitt i spannet av onödiga grejer.Att köpa på sig en hel garderob för enstaka halvdagsturer under året är väl rätt normalt och kan ju framstå som väldigt onödigt med tanke på vad friluftskläder kan kosta, och med tanke på hur ofta det funkar med vanliga kläder.

De där pinnarna brinner nåt så inåta*******
En tesked spån från dem räcker att tända en eld med.
Det händer att jag har 1 st i ryggsäcken, som trygghet. Men har hittills inte behövt nyttja den. Bomull i vaselin är smidigare och mer vikteffektivt att tända med.

miljöaspekten

Om man betänker hur mycket flyg- eller fartygsbränsle som gått för att transportera denna produkt halva jorden runt så kan man jämföra brasans storlek om man antänt denna bränslemängd istället!

Ibland frestas jag tro att transporter är för billigt för jordens bästa!

/Patrik, som eldar svenska skogspinnar i svenska skogar, kanske inledningsvis assissterat av en svensk läst närproducerad dagstidning

Klipp remsor av mjölk eller filmjölkspaket och lägg i en plastpåse.
Det är utmärkta tändremsor.

Och björkar finns ju som bekant långt ifrån överallt.

Kan väl i övrig hålla med om att outdoorbranschen gör vad de kan för att vara en förutsättning för uteliv. När jag fiskar (typ 5-40 timmar) så ser jag till att ha nåt att äta med mig, kaffepanna, mugg, tändstickor och kniv. I övrigt lite fiskegrejer, men i princip inget annat från outdoorbutiken. Det funkar bra, och jag kommer knappast ändra mig. Förresten, jag har faktiskt nu ofta en teleskopisk grillpinne i matsäckspåsen - eftersom den faktiskt är bättre än en träpinne på flera sätt. Men glömmer jag den hemma så är det inget man funderar på.

Vid (riktig) övernattning så tillkommer dock ganska mycket, och då även lite prylar. Jag kommer aldrig att köpa träpinnar att ha med mig, men att det kan vara rätt bra att ha tändved med sig ibland går inte att bortse ifrån även om jag då varken köper den eller särskilt ofta behöver nåt annat än det som finns där man ska elda.

Efter att ha tänt brasor i kakelugnar hemma några tusen gånger, så har jag dock blivit lite lat och använder då och då olika tändmedel man köper i en burk på Jula eller liknande. Trästickor är det bästa, tidningar kan funka, men är man lat så underlättar en liten paraffinerad träfiberkloss eller en liten cellofanpåse med vita kemikalier.

Men det går liksom inte att reta upp sig på alla hyfsat onödiga saker man kan köpa, då skulle man väl riimligen konstant ha nåt att reta sig på. Jag tycker träpinnarna man kan köpa är ganska sådär mitt i spannet av onödiga grejer.Att köpa på sig en hel garderob för enstaka halvdagsturer under året är väl rätt normalt och kan ju framstå som väldigt onödigt med tanke på vad friluftskläder kan kosta, och med tanke på hur ofta det funkar med vanliga kläder.

Självklart finns björk lång ifrån överallt, men jag vågar nog påstå med 99,99% säkerhet att det finns torra träbitar i alla skogar i hela världen..i synnerhet i sverige, där vi dessutom har ohyggligt mycket både gran och tall, tillsammans med väldigt många fler träslag..
Björk var enbart ett exempel, om än ett väldigt lämpligt sådant..

Min poäng är inte att jag stör mig på att man säljer pinnar..utan på det faktum att man säljer helt vanliga pinnar som något revolutionerande..
Ge en man en fisk, och du föder honom en dag..lär en man att fiska och du föder honom hela livet heter det ju som bekant..

Istället för att hålla på o transportera runt pinnar till butiker med allt vad det innebär..vore det bättre att folk som går och handlar dessa, LÄR sig hur man gör upp en eld...fasen så mycket bättre för både den som gör upp elden men framförallt för att de ska finnas något att göra upp eld med i framtiden. Jag tycker att en butik, som är inriktad på friluftsliv och som förhoppningsvis värnar om miljön (ja antar att dom vill att deras kunder ska ha en skog att ta sig ut till även i framtiden), borde ta lite mer ansvar för vad dom säljer..

Inte så märkligt egentligen. Den ved jag gör stickor att tända brasan med hemma är oftast lika köpt som de här stickorna.

Självklart finns björk lång ifrån överallt, men jag vågar nog påstå med 99,99% säkerhet att det finns torra träbitar i alla skogar i hela världen..i synnerhet i sverige, där vi dessutom har ohyggligt mycket både gran och tall, tillsammans med väldigt många fler träslag..
Björk var enbart ett exempel, om än ett väldigt lämpligt sådant..

Jag kommenterade jag bara vad du skrev, inte vad du tänkte. Sen skulle jag nog säga att det ibland är ganska mödosamt att hitta bra ved att tända med om man är på fel ställe, inte vill bryta torra grenar från nån annans träd och det har regnat av och till i en vecka. Men det beror förstås mycket på vad man rör sig i för marker. I fjällen eldar jag sällan annat än bensin eller gasol.

För nån vecka sen så såg jag någon som tände brasan vid en välbesökt klätterklippa där det finns eldstad och vindskydd. Vädret var OK, men det hade regnat mycket dagen innan. De små kvistar och skräp som ligger lite överallt på marken som brukar vara bra att tända med var surt, och att riva torra små grankvistar fungerar men är väl inte så lämpligt på ett ställe där det är tiotals besökare per vecka. Den som gjorde eld för att grilla korv hade utöver tändstickor med sig en liten sådan vit påse man köper i burkar på t ex Jula. snart nog brann brasan med den ved som fanns att hitta på marken. Jag har själv aldrig med mig tändhjälp på det sättet, (har däremot till liknande ställen burit med en kasse torr brasved), men jag insåg att genom att bära med sig 20 g extra, så sparades i alla fall några minuters letande efter tändved. Kanske inte alls så korkat även om min första reaktion var att personen var urbaniserad mer än nyttigt.

Piceas anmärkning om att man köper ved om man inte har skog var ju klarsynt!
Att elda döa pinnar i skogen funkar ju oftast bra, men annars är det ju inte så många som har tillgång till egen skog.

Trevlig tråd

Jo man kan verkligen hålla med trådskaparen. Jag själv är nyfiken av mig och även om det känns mycket främmande så varför inte köpa en liten mystisk träpinne från Sydamerika som tänder den mest frusne...
Jag har varit en del därborta och det är en kolossalt stor kontinent med olika klimatzoner. När jag är med mina enkla vänner, eller för den delen de mer penningstarka så frapperas jag av en sak, typ, om man säg så, å de ä enkelheten. Mina vänner därborta skulle aldrig riktigt kunna förstå hur långt vår varu feteshism eller vad man ska säga kommit. Mina gåvor är vardagsknivar och pannlampor och liknande och sådant uppskattas. Men det är svårt för dem när jag berättar att en svensk man lever i stor ångest om denne inte har minst en elektrisk skruvdragare.

Köp då hellre solstickans "kuber" av spån och vax. Eller ta ett rejält ark näver från första bästa björklåga och stoppa i jackfickan.

Tyvärr är det så att om man inte kan göra en brasa från grunden av det som finns i skogen, då kommer man få problem att göra en brasa även med "starthjälp". Ganska ofta ser man folk som helt förgäves använder en hel flaska tändvätska för att få fart på fyra sura jätteklabbar.
Det är inget fel på "starthjälp", men för att ha någon nytta av den bör man lära sig grunderna.

På de allra flesta platser i detta land hittar man nog med material för en stadig korvbrasa inom tio meter från tåspetsarna.
Det händer att man stöter på folk vid vindskyddet som bara sitter där och ser allmänt besvikna ut.
-Hej. Vi tänkte grilla en korv, är det Ok om vi slår oss ner?
-Ja, men tyvärr finns ingen ved.
-Ja men det är ingen fara, jag går och hämtar litet.
Tre minuter senare....
-Va! Ska du elda det där?!

Efter en stund visar det sig att dessa människor har friluftsat under flera decennier, men de har aldrig gjort en brasa med annat än kluven björkved.
Är det i dagens samhälle en förlorad konst att göra upp eld?

Köp då hellre solstickans "kuber" av spån och vax. Eller ta ett rejält ark näver från första bästa björklåga och stoppa i jackfickan.

Tyvärr är det så att om man inte kan göra en brasa från grunden av det som finns i skogen, då kommer man få problem att göra en brasa även med "starthjälp". Ganska ofta ser man folk som helt förgäves använder en hel flaska tändvätska för att få fart på fyra sura jätteklabbar.
Det är inget fel på "starthjälp", men för att ha någon nytta av den bör man lära sig grunderna.

På de allra flesta platser i detta land hittar man nog med material för en stadig korvbrasa inom tio meter från tåspetsarna.
Det händer att man stöter på folk vid vindskyddet som bara sitter där och ser allmänt besvikna ut.
-Hej. Vi tänkte grilla en korv, är det Ok om vi slår oss ner?
-Ja, men tyvärr finns ingen ved.
-Ja men det är ingen fara, jag går och hämtar litet.
Tre minuter senare....
-Va! Ska du elda det där?!

Efter en stund visar det sig att dessa människor har friluftsat under flera decennier, men de har aldrig gjort en brasa med annat än kluven björkved.
Är det i dagens samhälle en förlorad konst att göra upp eld?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Jo man kan verkligen hålla med trådskaparen. Jag själv är nyfiken av mig och även om det känns mycket främmande så varför inte köpa en liten mystisk träpinne från Sydamerika som tänder den mest frusne...
Jag har varit en del därborta och det är en kolossalt stor kontinent med olika klimatzoner. När jag är med mina enkla vänner, eller för den delen de mer penningstarka så frapperas jag av en sak, typ, om man säg så, å de ä enkelheten. Mina vänner därborta skulle aldrig riktigt kunna förstå hur långt vår varu feteshism eller vad man ska säga kommit. Mina gåvor är vardagsknivar och pannlampor och liknande och sådant uppskattas. Men det är svårt för dem när jag berättar att en svensk man lever i stor ångest om denne inte har minst en elektrisk skruvdragare.

Haha, jag har fyra och använder nån av dem två ggr per år typ! Stämmer bra! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
Underlig Hök Hillebergtält som gått ur tiden Utrustning allmänt 13
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg