Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu..

Köp då hellre solstickans "kuber" av spån och vax. Eller ta ett rejält ark näver från första bästa björklåga och stoppa i jackfickan.
...........
...........
Efter en stund visar det sig att dessa människor har friluftsat under flera decennier, men de har aldrig gjort en brasa med annat än kluven björkved.
Är det i dagens samhälle en förlorad konst att göra upp eld?

Jag tror inte det, på Utsidans forum finns alltid massor med människor som talar om att de alltid kan göra eld.

Själv skulle jag säga att det är olika lätt att göra eld, beroende på var man befinner sig, men även beroende på vilken hänsyn man tar vid inhämtandet av brännbara skogsprodukter.

Men det kan bero på att jag bara eldat i skogen i 45 år.

Det som tänds ska också slockna--eller släckas. Att det ändå inte finns att köpa någon naturegen produkt för den uppgiften. Besvikelse.

Jodå, det finns. Eller rättare sagt, det finns om du vill.
Jag kan sälja lite kiss, eller en hel del om herrn skulle vilja detta. Jag kan även utvinna kiss med en aning "frostskyddsmedel" i. Denna kostar lite mer då den kostar mer att producera. :)

Jag tror inte det, på Utsidans forum finns alltid massor med människor som talar om att de alltid kan göra eld.

Själv skulle jag säga att det är olika lätt att göra eld, beroende på var man befinner sig, men även beroende på vilken hänsyn man tar vid inhämtandet av brännbara skogsprodukter.

Jag brukar säga att det inte är frågan om det går att tända elden, utan hur mycket jobb man får lägga ned. Jag kan inte minnas att jag hittills efter fyrtio års eldande misslyckats någon enda gång med att tända en eld, men det är klart att ibland har det varit motigt och krävt lite slit...

Jag brukar säga att det inte är frågan om det går att tända elden, utan hur mycket jobb man får lägga ned. Jag kan inte minnas att jag hittills efter fyrtio års eldande misslyckats någon enda gång med att tända en eld, men det är klart att ibland har det varit motigt och krävt lite slit...

Mm, det har funnits tillfällen då man är glad att maken trots mina protester tog med tändvätska... Även om man kan visa att det räcker med en matsked och att hela flaskan inte behövs för en eld.

Toapapper lindat runt en värmeljuskropp eller en stearinljusstump. Brinner med stor låga i minst 10 minuter, om man inte har fått eld på sitt ris eller sina pinnar efter det så är det lika bra att ge upp.

Jag vet inte om utsidans medlemmar är speciellt representativa =)

Det jag menar är att dessa produkter oftast marknadsförs som mirakelmedel. Ta en sticka och vips - du har en stockbrasa!

Det kan gå att misslyckas även om det är surt att erkänna och jag tycker att man aldrig misslyckas. Har hänt en gång att jag/vi gav upp. Ett par år sen och det var snö till midjan och bringan om man tog av sig skidorna. Allt brännbart var omgivet av ett tjockt islager. På lägre höjd dagen efter gick det att krypa under de få granar som fanns för att hitta torra grenar. Var inget akutläge direkt men en brasa hade suttit bra som vanligt.

Som redan nämnts kan det vara olika svårt att få fyr. Jag minns inte att jag misslyckats, men jag vet ju att jag ibland har gått ganska långt i regn för att jag tyckt att det varit fel skog att rasta och elda i. Och ibland har man säkert samlat tändved och ved i 20 minuter, och sen ändå fått leta mer att tända i. Jag har aldrig haft med nåt annat än möjligen lite näver från nån tidigare tur som legat i botten av ryggsäcken - men jag inser ju att det ibland vore en bra idé. Att jag skulle köpa utländsk ved från en affär eller webshop låter ju onödigt komplicerat, men att folk tar med sig nånting för att underlätta för sig känns verkligen inte som nånting jag behöver hetsa upp mig för.

Enda anledningen till att jag inte misslyckats göra eld är ju förstås att jag inte försökt under tillräckligt svåra förhållanden...

Ursäkta.. Men en "friluftsmänniska" som köper "ved" från sydamerika för att kunna tända en eld är ju det dummaste jag någonsin hört. Ungefär som att köpa is från antarktis.

Köp solstickans braständare eller lär er göra upp eld på riktigt istället.
Och det är inte många i Sverige som i ärlighetens namn behöver en eld för att överleva, så en natt utan eld brukar inte vara en katastrof.

Det är väl massor av grejer som skulle kunna ha tillverkats i Sverige, som idag tillverkas i Kina. Jag tror allvarligt talat att det är ytterst få som försöker göra ett val för att undvika detta.
Det kan ju vara knepigt för den som till äventyrs köper fryst fisk också, eftersom den kanske fiskats i vår del av världen, men sen har den skickats fram och tillbaka till asien för att rensas. Jag vet inte om detta måste anges på förpackningen?

Självklart kan man undvika att köpa träpinnar från Sydamerika, men vill man också vara konsekvent i sitt övriga konsumerande, då har man en ganska dryg uppgift framför sig.

Ursäkta.. Men en "friluftsmänniska" som köper "ved" från sydamerika för att kunna tända en eld är ju det dummaste jag någonsin hört. Ungefär som att köpa is från antarktis.

Köp solstickans braständare eller lär er göra upp eld på riktigt istället.
Och det är inte många i Sverige som i ärlighetens namn behöver en eld för att överleva, så en natt utan eld brukar inte vara en katastrof.

Blir det inte lite dålig stämning när du går in och dumförklarar människor och väljer en argumentationsteknik som grundar sig på utanförskap där man inte är duktig nog att vara med i din grupp om man inte kan göra upp eld?
Vore det inte bättre med en ödmjuk ton? :)

1. Att vara en friluftsmänniska betyder inte automatiskt att man är duktig på att göra upp eld.
Nog kan man få kalla sig friluftsmänniska ändå?

2. Det var aldrig frågan om att "veden" var vital för att kunna göra upp eld utan snarare att den kunde underlätta.

3. Att göra upp eld "på riktigt". Ja det var väl bara ett olyckligt sätt att uttrycka sig? :)

Även om jag kan göra upp eld "på riktigt" så är jag alltid nyfiken på tips och tricks som kan underlätta.
De här pinnarna tyckte jag lät som en kul grej att ta fram nästa gång jag vandrar med kompisarna t ex.

Tändrulle

Toapapper lindat runt en värmeljuskropp eller en stearinljusstump. Brinner med stor låga i minst 10 minuter, om man inte har fått eld på sitt ris eller sina pinnar efter det så är det lika bra att ge upp.

Som scout gjorde vi tidningspapper i rullar, 3cm dia 1 cm med en snörstump som vi doppade i stearin. Var alltid bra att ha med som start när det var tjurigt. Eller tävling.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
Underlig Hök Hillebergtält som gått ur tiden Utrustning allmänt 13
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg