Och björkar finns ju som bekant långt ifrån överallt.Ja, i normala fall är det en förutsättning ja..
Kan väl i övrig hålla med om att outdoorbranschen gör vad de kan för att vara en förutsättning för uteliv. När jag fiskar (typ 5-40 timmar) så ser jag till att ha nåt att äta med mig, kaffepanna, mugg, tändstickor och kniv. I övrigt lite fiskegrejer, men i princip inget annat från outdoorbutiken. Det funkar bra, och jag kommer knappast ändra mig. Förresten, jag har faktiskt nu ofta en teleskopisk grillpinne i matsäckspåsen - eftersom den faktiskt är bättre än en träpinne på flera sätt. Men glömmer jag den hemma så är det inget man funderar på.
Vid (riktig) övernattning så tillkommer dock ganska mycket, och då även lite prylar. Jag kommer aldrig att köpa träpinnar att ha med mig, men att det kan vara rätt bra att ha tändved med sig ibland går inte att bortse ifrån även om jag då varken köper den eller särskilt ofta behöver nåt annat än det som finns där man ska elda.
Efter att ha tänt brasor i kakelugnar hemma några tusen gånger, så har jag dock blivit lite lat och använder då och då olika tändmedel man köper i en burk på Jula eller liknande. Trästickor är det bästa, tidningar kan funka, men är man lat så underlättar en liten paraffinerad träfiberkloss eller en liten cellofanpåse med vita kemikalier.
Men det går liksom inte att reta upp sig på alla hyfsat onödiga saker man kan köpa, då skulle man väl riimligen konstant ha nåt att reta sig på. Jag tycker träpinnarna man kan köpa är ganska sådär mitt i spannet av onödiga grejer.Att köpa på sig en hel garderob för enstaka halvdagsturer under året är väl rätt normalt och kan ju framstå som väldigt onödigt med tanke på vad friluftskläder kan kosta, och med tanke på hur ofta det funkar med vanliga kläder.