Kollade själv på bla Eka, Sawvivor och att göra egen av trä. Tycker nämligen Laplandern blir seg när det ska sågas lite mer och grövre. När jag vägt samman allt vad heter recensioner, teoretisk prestanda, pris och vikt så blev det en Silky Topgun 240. Har inte haft tillfälle att prova den ännu, glömde den typiskt nog hemma i helgen. Men med 240mm blad, betydligt grövre tänder än Laplandern och en vikt på 220 g (40 g mer än Laplandern men 70 mm mer blad att såga med) så verkar den lovande...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Handsåg
- Trådstartare jonasvalter
- Start datum
Den går ju dessutom att använda som tändved.Härligt peter, en sån ska jag göra själv vartefter, den
har ju verkligen "sågkänsla"....och "hon" är vacker att se på, tre känslor i ett !
Kollade själv på bla Eka, Sawvivor och att göra egen av trä. Tycker nämligen Laplandern blir seg när det ska sågas lite mer och grövre. När jag vägt samman allt vad heter recensioner, teoretisk prestanda, pris och vikt så blev det en Silky Topgun 240. Har inte haft tillfälle att prova den ännu, glömde den typiskt nog hemma i helgen. Men med 240mm blad, betydligt grövre tänder än Laplandern och en vikt på 220 g (40 g mer än Laplandern men 70 mm mer blad att såga med) så verkar den lovande...
Grattis till Topgun! Återkom med en recension när du hunnit testa den.
/Niklas
Hallå kära sågvänner,
Nu är det nästan fyra år sedan jag drog igång denna sågtråd. Kul att ämnet fortfarande är hett och tråden vid liv!
Det ursprungliga sågtestet jag gjorde är uppdaterat samt nu även tillgängligt på engelska: http://www.knivestoolsandart.com/2013/03/testing-four-different-folding-saws_24.html
Mycket nöje!
Vänligen
Nu är det nästan fyra år sedan jag drog igång denna sågtråd. Kul att ämnet fortfarande är hett och tråden vid liv!
Det ursprungliga sågtestet jag gjorde är uppdaterat samt nu även tillgängligt på engelska: http://www.knivestoolsandart.com/2013/03/testing-four-different-folding-saws_24.html
Mycket nöje!
Vänligen
Grattis till Topgun! Återkom med en recension när du hunnit testa den.
/Niklas
Den är grymt lätt, bekväm och effektiv! Går blixtsnabbt genom 10 cm torrgran. Byggkvaliteten verkar också mycket god. Good bye Bahco Laplander!
Den är grymt lätt, bekväm och effektiv! Går blixtsnabbt genom 10 cm torrgran. Byggkvaliteten verkar också mycket god. Good bye Bahco Laplander!
Jo, Silky är Silky!
/Niklas
Jo, Silky is the shit! Använder fyra olika modeller i jobbet. Har använt Felcos också förr, men det går inte att jämföra. Och "billigare hemträdgårdsmärken" är bara att glömma, enligt min mening.
Silky Super Accel, är nog den jag använder mest och som är mest "allround", av de jag har.
Silky Super Accel, är nog den jag använder mest och som är mest "allround", av de jag har.
Jo, Silky is the shit! Använder fyra olika modeller i jobbet. Har använt Felcos också förr, men det går inte att jämföra. Och "billigare hemträdgårdsmärken" är bara att glömma, enligt min mening.
Kul du också gillar dem! Jag har Topgun i 20 och 24 cm. Valde den modellen pga den låga vikten och det kraftiga bladet. 24:an är favoriten. Har även fiskars Xtract och Bahco, men de är inte i samma klass avverkningsmässigt, men av god kvalitet de med!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm | Utrustning allmänt | 17 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg