Skärtanden på kedjan skär delvis oxå, Skärtanden fungerar likt en hyvel, har jobbat mycket i skogen och vet något förhoppningsvis... den så kallade stötvinkeln på skärtanden "hugger" det var så jag menade!
jag är en enkel användare, inte en kedjeingenjör så jag sätter inte mitt liv på det här men stötvinkel är en viktig del av kedjegeometrin som man alltid tar hänsyn till när man slipar och skärper kedjan, i min värld avgör den konstruktionsdelen hur aggressiv kedjan blir, en felaktig vinkel ökar risken för kast genom att den skär för aggressivt eller tvärtom om felet är åt andra hållet.. hyvel är en bra liknelse och dom är skärande.. du får ta fram något material som stödjer ditt påstående för jag har aldrig hört något om det, låter som en klassisk myt precis som man bara ska slipa knivar åt ett håll osv. men som sagt, jag sätter inte mitt liv på det..
När du kapar rotben, tror ryttarna är för korta!?
Mvh troswe
det var inte det som var poängen, jag vet att jag kör med låga ryttare.. poängen var att det blir spån men det har du redan själv sagt när du sa att kedjan jobbar likt en hyvel, skärande..