• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Handla på nätet

Hur viktigt tycker ni att det är för trovärdigheten att det är valstavat på en webbutik? Jag själv beställer ingenting från sidor som är överröst med särskrivningar, stavfel mm.
Hur gör ni?

Här är ett sorgligt exempel: http://www.outlife4u.se/
 
Om jag

har en oberoende referens till att en produkt är bra kan jag överse med missar i stavning. Men jag skulle inte fundera på en för mig okänd produkt från en sådan site.

Thure
 
Otroligt löjlig frågeställning

Hur viktigt tycker ni att det är för trovärdigheten att det är valstavat på en webbutik? Jag själv beställer ingenting från sidor som är överröst med särskrivningar, stavfel mm.
Hur gör ni?

Här är ett sorgligt exempel: http://www.outlife4u.se/

Verkligt löjlig fråga tycker jag.Känner du dig duktig när du rackar ner på andra?

Detta när du själv är oförmögen att stava ordet välstavat rätt.Din trovärdighet har härmed
rasat drastiskt och du uppfattas nu inte längre som trovärdig.

Hur agerar du om du ser att det är en "färgad eller invandrare" som kassör/kassörska där du handlar mat,väljer du en annan kassa då?
Jag menar denne person kanske inte har perfekt uttal eller meningsbyggnad,känner du då att din handling med påföljande middag skulle bli helt spolierad?.
Du kanske väljer att fortsättningsvis handla i en annan butik där de anställda är av nordisk härkomst istället så att du känner dig trygg.

Att starta en tråd ang detta visar endast på att DU är ett sorligt exempel...
Verkligen ironiskt att du själv inte kunde stava rätt till ett enkelt ord men ändå måste hävda dig mot andra som kanske har det jobbigt med stavning,vilket jag tycker är en bagatell när personerna uppenbarligen driver ett företag med allt det innebär...
Detta för att kunna erbjuda intessanta produkter för dig,mig och alla andra...
Du har tydligen en tämligen begränsad verklighetsuppfattning.
 
Verkligt löjlig fråga tycker jag.Känner du dig duktig när du rackar ner på andra?

Detta när du själv är oförmögen att stava ordet välstavat rätt.Din trovärdighet har härmed
rasat drastiskt och du uppfattas nu inte längre som trovärdig.

Hur agerar du om du ser att det är en "färgad eller invandrare" som kassör/kassörska där du handlar mat,väljer du en annan kassa då?
Jag menar denne person kanske inte har perfekt uttal eller meningsbyggnad,känner du då att din handling med påföljande middag skulle bli helt spolierad?.
Du kanske väljer att fortsättningsvis handla i en annan butik där de anställda är av nordisk härkomst istället så att du känner dig trygg.

Att starta en tråd ang detta visar endast på att DU är ett sorligt exempel...
Verkligen ironiskt att du själv inte kunde stava rätt till ett enkelt ord men ändå måste hävda dig mot andra som kanske har det jobbigt med stavning,vilket jag tycker är en bagatell när personerna uppenbarligen driver ett företag med allt det innebär...
Detta för att kunna erbjuda intessanta produkter för dig,mig och alla andra...
Du har tydligen en tämligen begränsad verklighetsuppfattning.

Jag tycker att det finns all anledning att ställa frågor som TS gör. Det är ju inte direkt ovanligt förekommande med bluffbutiker som har som enda syfte att lura av dig dina pengar. Och även om det inte är ett rent blufföretag så har man all rätt att ifrågasätta seriositeten om företagets hemsida är hafsig och full av stavfel.

Jag handlar en del på nätet, såväl fotoprylar som friluftsprylar och självklart gör jag ju lite research innan jag betalar in pengar till ett företag som jag inte känner till sedan tidigare. Ofta räcker ju en googling, men ibland kan det vara idé att fråga på forum också. Det behöver ju inte röra sig om ett rent scam-försök utan helt enkelt handla om att man är intresserad av företagets förmåga att t ex leverera varor man beställt eller hur de hanterar returer.

http://www.idg.se/2.1085/1.83578
http://www.idg.se/2.1085/1.202411/10-knep--sa-avslojar-du-bluffbutikerna-pa-natet
 
Det är möjligt att vissa anser mig löjlig, men det bjuder jag i så fall på. Ett enstaka stavfel får mig inte att tappa förtroendet för t ex en nätbutik, men om stavfel, syftningsfel osv är vanliga signalerar det för mig brist på seriositet.

Det är sällan man har så bråttom med att publicera en text att man inte, om man verkligen vill, hinner låta någon korrekturläsa.

Jag vet inte hur vanliga vi löjliga människor är, men vi finns och det kan vara bra för den som har t ex en nätbutik att känna till. Sen är det upp till den som har nätbutiken att bedöma om vi är tillräckligt många för att det ska vara lönt att anstränga sig.
 
Jag klickar också vidare om jag hamnar hos en nätbutik som verkar vara skapad av en tioåring.
Den utpekade butiken var långt ifrån det värsta jag sett.
Om man inte bemödar sig om att ha en välgjord sida utan uppenbara stavfel och andra brister, så får jag känslan av att butiken inte värdesätter mig som kund, mer än att snabbt få in mina pengar i kassan.
En undran över hur till exempel kundmottagandet vid problem är infinner sig genast.

Samma sak med Blocket, Tradera osv. Kan man inte stava till det man vill sälja så får det vara för min del.

Och kom inte dragande med dyslektiker och invandrare. Jag är invandrare själv, faktiskt i två länder och ska jag skriva något som jag vill att en inföding ska förstå så använder jag ordbehandlare, ordbok och snor friskt från andra liknande texter.
 
Samma sak med Blocket, Tradera osv. Kan man inte stava till det man vill sälja så får det vara för min del.
Vad gäller köp av beggade prylar, så är jag nog av motsatt åsikt. Jag handlar en del på tyska ebay och när någon är så dåligt insatt i vad han säljer, att han inte kan stava till eländet, så kan man fynda... Bara ingen annan också tänker samma sak ;)
 
Förstår inte varför det är konstigt och sorgligt om jag tycker att ett företag som ska sälja saker, i all kommunikation till sina kunder genom vilka kanaler som helst, ser till att allt är korrekt och välformulerat? Om jag inte vet någonting om företaget och för första gången går in på sidan så är ju första intrycket nätbutikens webbsida ger mig jätteviktigt. Inte kan väl det vara något konstigt och tycker någon att det är löjligt så kan jag tycka de missat något i grundläggande kvalitetstänk.

För övrigt tyckte jag webbsidan som nämns i första inlägget inte var något speciellt uppseendeväckande dåligt. Blev mera sugen på att kolla vad de har för olika roliga grejer som jag behöver :) Tack för länken, sparat i bokmärken.
 
Jag tycker att det finns all anledning att ställa frågor som TS gör. Det är ju inte direkt ovanligt förekommande med bluffbutiker som har som enda syfte att lura av dig dina pengar. Och även om det inte är ett rent blufföretag så har man all rätt att ifrågasätta seriositeten om företagets hemsida är hafsig och full av stavfel.

Jag handlar en del på nätet, såväl fotoprylar som friluftsprylar och självklart gör jag ju lite research innan jag betalar in pengar till ett företag som jag inte känner till sedan tidigare. Ofta räcker ju en googling, men ibland kan det vara idé att fråga på forum också. Det behöver ju inte röra sig om ett rent scam-försök utan helt enkelt handla om att man är intresserad av företagets förmåga att t ex leverera varor man beställt eller hur de hanterar returer.

http://www.idg.se/2.1085/1.83578
http://www.idg.se/2.1085/1.202411/10-knep--sa-avslojar-du-bluffbutikerna-pa-natet

Du är ju fri att tycka vad du vill,men att utröna om det är en "bluffbutik" utifrån hur de stavar tror jag är är en dålig och osäker metod.Att kolla upp en butik är sunt och det gör väl de flesta,att då
systematiskt sålla bort de som råkar innehålla stavfel är ju bara löjligt.
Alla kanske inte är lika duktiga som vad ni är?
Jag har handlat produkter både privat och yrkesmässigt i stor skala från hela världen först via brev sedan via fax och sedan via dator sedan tidigt 90-tal och jag har ALDRIG blivit lurad.
En enda gång har beställd och betald vara uteblivit,detta från USA ungefär 15 år sedan.Företaget skulle förmodligen enligt era normer klassats som extremt obskyrt men de
ställde upp till 100% trots att de inte hade behövt göra detta då jag inte försäkrat denna försändelse och den hade förmodligen blivit stulen på vägen.

Att handla med andra människor och andra länder kräver en viss kunskap/känsla,att grunda denna förmåga enbart på hur motparten stavar är otroligt inskränkt och förmodligen helt felaktigt.
Att företag där felstavningar förekommer skulle vara sämre då det kommer till returer låter ju helt befängt.Är en dyslektiker eller en invandrare automatiskt sämre då det kommer till att omhänderta en missnöjd kund?.Skulle inte tro det!.

Det är ju rent idiotiskt att överhuvudtaget påstå något sådant,min uppfattning är att tex invandrare är väldigt tillmötesgående när det gäller äffarsuppgörelser.Då de ofta inser att en nöjd kund berättar till sina bekanta att "där" satt det inte fast när det gällde.
Jag har många exempel på där "etablerade" och "välrenomerade" svenskaföretag har behandlat
förhållandevis stora och trogna kunder på ett utomordentligt småaktigt sätt.
 
Det är möjligt att vissa anser mig löjlig, men det bjuder jag i så fall på. Ett enstaka stavfel får mig inte att tappa förtroendet för t ex en nätbutik, men om stavfel, syftningsfel osv är vanliga signalerar det för mig brist på seriositet.

Det är sällan man har så bråttom med att publicera en text att man inte, om man verkligen vill, hinner låta någon korrekturläsa.

Jag vet inte hur vanliga vi löjliga människor är, men vi finns och det kan vara bra för den som har t ex en nätbutik att känna till. Sen är det upp till den som har nätbutiken att bedöma om vi är tillräckligt många för att det ska vara lönt att anstränga sig.

Jag överlåter till andra att avgöra hurvida du är löjlig eller inte.Men du säger att stavfel och andra gramatiska felaktigheter får dig att tappa förtroendet för den som har skrivit stycket i fråga.
Det får dig att befara att motparten är oseriös,eller hur?Allt enligt dig själv.
Om då trådstartaren stavar fel på ett förhållandevis enkelt ord i en text bestående av några meningar,får det dig då att misstänka att TS är skum?
Sätter man dessa få meningar i relation med all information på ett företags hemsida där kanske
texterna skrivs mellan kunders uppmärksamhet,telefoners ringande och mail/order/returer/förfrågningar/myndighetsutövningar mm mm.Är det verkligen så konstigt att det dyker upp stavfel då och då?
Vanliga människor som inte har ett kontrollbehov eller vill framhålla sig själva förstår detta och handlar utifrån detta.
 
...
Jag har många exempel på där "etablerade" och "välrenomerade" svenskaföretag har behandlat
förhållandevis stora och trogna kunder på ett utomordentligt småaktigt sätt.

Detta tycker jag är väldigt dåligt av vissa etablerade och välrenommerade företag. När de väl fått en som kund så verkar de skita i en, tänker på Telia i mitt fall haha. En nöjd kund måste ju vara målet. Absolut jätteviktigt hur djungeltrumman går. En missnöjd kund sprider sitt missnöje till alla sina bekanta.
 
Du är ju fri att tycka vad du vill,men att utröna om det är en "bluffbutik" utifrån hur de stavar tror jag är är en dålig och osäker metod.Att kolla upp en butik är sunt och det gör väl de flesta,att då
systematiskt sålla bort de som råkar innehålla stavfel är ju bara löjligt.
Alla kanske inte är lika duktiga som vad ni är?
Jag har handlat produkter både privat och yrkesmässigt i stor skala från hela världen först via brev sedan via fax och sedan via dator sedan tidigt 90-tal och jag har ALDRIG blivit lurad.
En enda gång har beställd och betald vara uteblivit,detta från USA ungefär 15 år sedan.Företaget skulle förmodligen enligt era normer klassats som extremt obskyrt men de
ställde upp till 100% trots att de inte hade behövt göra detta då jag inte försäkrat denna försändelse och den hade förmodligen blivit stulen på vägen.

Att handla med andra människor och andra länder kräver en viss kunskap/känsla,att grunda denna förmåga enbart på hur motparten stavar är otroligt inskränkt och förmodligen helt felaktigt.
Att företag där felstavningar förekommer skulle vara sämre då det kommer till returer låter ju helt befängt.Är en dyslektiker eller en invandrare automatiskt sämre då det kommer till att omhänderta en missnöjd kund?.Skulle inte tro det!.

Det är ju rent idiotiskt att överhuvudtaget påstå något sådant,min uppfattning är att tex invandrare är väldigt tillmötesgående när det gäller äffarsuppgörelser.Då de ofta inser att en nöjd kund berättar till sina bekanta att "där" satt det inte fast när det gällde.
Jag har många exempel på där "etablerade" och "välrenomerade" svenskaföretag har behandlat
förhållandevis stora och trogna kunder på ett utomordentligt småaktigt sätt.

Skippa tramset om invandrare, det har inte med saken att göra. Ett eller annat stavfel är inte hela världen, men om sajten ger ett slarvigt intryck så är det EN varningssignal bland många andra. Jag driver själv företag och försöker marknadsföra mina produkter och jag skulle aldrig släppa iväg texter utan att korra dem.

Självklart behöver en slarvig sajt med många stavfel inte innebära att verksamheten i sig är oseriös, men för mig är det ändå en varningsklocka som gör att jag gärna gör lite mer research om firman ifråga.

Men det bästa är ju att man gör som man vill i denna fråga. Fortsätt du handla där du vill, det har jag inget med att göra, men att börja sätta sig på höga hästar och anklaga folk för att de är löjliga om de ställer frågor om företag inom friluftsbranschen på en dedikerad friluftssajt, så tycker jag det är tramsigt särskilt om man försöker skaffa sig enkla poäng genom försöka föra in diskussionen på etnicitet eller dyslexi.

Kommunikation är på något sätt a och o och väljer man att bortse från detta och skapa en plattform för sin verksamhet som framstår som slarvig så gör man också ett val i att det är en bild som påverkar en tilltänkt kund på samma sätt som att jag föredrar att äta på en restaurang med en trevlig miljö där det är rent och snyggt än på ett sunkigt gatukök. Det är trots allt ett val man har som företagare så lägg inte skulden på dina kunder.