Hammock

Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.

Haha nej men har verkligen aldrig någonsin haft en tanke på att kolla efter potensiellt fallande grenar när jag är i skogen... Annat än när man arbetar, fäller träd osv... Sålänge man inte gör det så är det nog inte stor risk att få grenar på sig. Kanske skulle vara försiktig vid storm bara...

Tokor:

2: Iblnd går jag ut i ett naturreservat och fäller ett träd eller två med motorsåg. Det tycker jag är kul. Man vill inte att trädet hämnas genom att släppa ner saker i skallen på en när det börjar falla. Det farligaste som finns är allt som är torrt och dött. Det är helt opålitligt. Tips: anländ när dagsljus råder, då kan du se dig omkring och upptäcka alla faror. Annars kan du använda forcen och känna om det finns några störningar du bör se upp med.

Ett annat tips när det gäller farliga träd är att kolla efter inåtväxta grenar på stammen (dvs där det en gång har suttit en gren). Titta även efter om barken har skador eller rentutav saknas helt eller delvis. Om du vill ha mer information så rekommenderar jag dig att googla "riskträd" vilket är kommunernas och offentliga förvaltningars benämning på farliga träd. Ofta finns det bedömningsskalor som kan vara bra att ha lite koll på.

Ett annat varningstecken är om det rinner sav eller kåda. 55% av Sveriges landareal är täckt av gran, och granar som inte läcker kåda, saknar bark eller barr är säkra.

Oftast :c)

Vilka bra tips man fick i den här tråden alltså! Ska dela med mig till min kompis också så att vi förhoppningsvis kan göra det här under många år. :]

Inte mycket tryck i den här tråden... De flesta är väl ute i och hänger i det fina vädret. :)

Besvarar min egen fråga, om det är någon annan som funderar också.
Woodsman X har ett myggnät som går att montera ned och samla i en liten påse i en änden av hängmattan. Hittade en bra recension för den som är nyfiken på mattan: http://theultimatehang.com/2013/09/woodsman-x-hammock-review/ (kolla videon)

Beställde en själv (5 veckors leveranstid), så nu börjar jakten på den ultimata lågviktstarpen också.

Ni som har DD ultralight tarp, skulle ni rekommendera den? Har läst vissa som kritiserar den kvadratiska formen (suboptimal).

Vilka alternativ finns det, i den pris- och viktklassen? Finns Warbonnet (t.ex. superfly) att beställa någonstans innan för EU (så man slipper tull)?

Jag vet där är många som har svarat efter denna, men jag bemärkte att som bästa alternativ där blev rekommenderad, var Sil-nylon.

Där finns ett material där heter Cuben fiber, där är extremt lätt och mycket tåligt. Det är svindyrt också, men om man strävar efter att uppnå ULW med sitt hammock gear, är detta nog ungefär det bästa möjliga alternativ.

Jag funderar på att prova UQ istället för liggunderlag.
Ni som har en, är ni nöjda med den ni har, vilken har ni?
Isolerar den bra, vikt?
Hur stor är den, har ni bild på den packad?
Ni som provat både UQ och liggunderlag, vad föredrar ni?
Använder ni den året runt?

.

Liggunderlag har tre fördelar över en UQ,
1. Pris
2. Vikt
3. Funkar även på marken

Pris. Ett enkelt liggunderlag från Jula kostar några tior. Billigaste UQ är ett DIY-bygga av t.ex. en sovsäck du redan har. Jag skulle säga att den billigaste UQ:n du kan köpa ungefär hamnar i samma prisklass som det dyraste liggunderlaget, runt 600-700 kr (edit: haha, kollade upp detta och noterade liggunderlag för över 3000). En maxad vinter-UQ landar nog runt 2500.
Vikt. Återigen, om gram är det viktigaste så skulle jag påstå att de lättaste liggunderlagen slår de lättaste UQ. Kanske inte med nån jättemarginal om du tänker dig en 3-säsongs 3/4 längd med dun, men ändå.
Marken. Ett liggunderlag ger dig optionen att parkera kroppen på marken.

Med allt det i åtanke så är, för mig, UQ ändå överlägset tack vare komforten. Liggunderlag har för mig i stort sett alltid inneburit att jag för eller senare hamnar på sidan med nån del av kroppen vilket i nio fall av tio gör att jag vaknar av, kanske lindrigt men ändå, obehag. Vakna = inte sova. :) Med en UQ drar du maximal nytta av hängmattans komfort, vilket för mig är den absolut största fördelen med en hängmatta. Ja, jag vet att det finns folk som är helt nöjda med liggunderlag. Jag påstår att största chansen till det är om man ligger i raka mattor t.ex. DD eller nån bridge hammock.

Jag har tre olika UQ. En "klassisk" fullängds vinter-UQ från UK Hammocks. Den tillsammans med bra sovsäck har funkat hur bra som helst för mig ner till -15C, vilket nog är det kallaste jag hittills sovit i.
Till min Warbonnet Ridge Runner har jag en tunnare 3-säsongs 3/4-längds anpassad för den typen av matta. Här har jag framgångsrikt kompletterat med tunnt liggunderlag vid ett par minusgrader.
Slutligen har jag två DD UQ:ar, främst till mina barn som oftast sover i en DD matta samt en Hennesy Scout. För Hennesyn rekommenderar jag att inte använda mattans tie-outs. Då kollapsar mattan ihop en del, men UQ sluter om kroppen betydligt bättre.

Jag kan alltså helhjärtat rekommendera att du testar en DD UQ om du är det minsta intresserad. Kostar väl runt 700?

Edit: För bilder/vikter är nog det enklaste att googla lite. Finns ett gäng bilder och video-recensioner. Några kända märken är DD Hammocks UQ, UK Hammocks. Sedan finns det en uppsjö tillverkade i USA, med allt vad det innebär av frakt, moms, tull och diverse avgifter. Exempel: Hammockgear, JacksRBetter, Warbonnet, Arrow-Head Equipment. Kika runt på dem så får du snabbt en översikt av vikt, packvolym etc.

Senast ändrad:
Nån som testat att knyta ett kvadratiskt sovtäcke som underquilt istället?

Känns som det borde funka. finns från 75:- och uppåt

Funkar definitivt, hänger bara på hur händig man är med nål och tråd. Den kritiska faktorn är att få till så det hela sluter tätt, främst i fot-, och huvudändan. En annan variant är "puppa". I mitt test noterade jag att det funkade bra, enligt testobjektet, men att det kanske är lite meckigt att stänga till om man är ensam. I värsta fall blir det lite död luftvolym under säcken, men jag tror att en vuxen person fyller ut så att det inte blir lika tydligt som för min son.

Tords experiment med sovsäck som kokong runt hängmatta

Liggunderlag har tre fördelar över en UQ,
1. Pris
2. Vikt
3. Funkar även på marken

Pris. Ett enkelt liggunderlag från Jula kostar några tior. Billigaste UQ är ett DIY-bygga av t.ex. en sovsäck du redan har. Jag skulle säga att den billigaste UQ:n du kan köpa ungefär hamnar i samma prisklass som det dyraste liggunderlaget, runt 600-700 kr (edit: haha, kollade upp detta och noterade liggunderlag för över 3000). En maxad vinter-UQ landar nog runt 2500.
Vikt. Återigen, om gram är det viktigaste så skulle jag påstå att de lättaste liggunderlagen slår de lättaste UQ. Kanske inte med nån jättemarginal om du tänker dig en 3-säsongs 3/4 längd med dun, men ändå.
Marken. Ett liggunderlag ger dig optionen att parkera kroppen på marken.

Med allt det i åtanke så är, för mig, UQ ändå överlägset tack vare komforten. Liggunderlag har för mig i stort sett alltid inneburit att jag för eller senare hamnar på sidan med nån del av kroppen vilket i nio fall av tio gör att jag vaknar av, kanske lindrigt men ändå, obehag. Vakna = inte sova. :) Med en UQ drar du maximal nytta av hängmattans komfort, vilket för mig är den absolut största fördelen med en hängmatta. Ja, jag vet att det finns folk som är helt nöjda med liggunderlag. Jag påstår att största chansen till det är om man ligger i raka mattor t.ex. DD eller nån bridge hammock.

Jag har tre olika UQ. En "klassisk" fullängds vinter-UQ från UK Hammocks. Den tillsammans med bra sovsäck har funkat hur bra som helst för mig ner till -15C, vilket nog är det kallaste jag hittills sovit i.
Till min Warbonnet Ridge Runner har jag en tunnare 3-säsongs 3/4-längds anpassad för den typen av matta. Här har jag framgångsrikt kompletterat med tunnt liggunderlag vid ett par minusgrader.
Slutligen har jag två DD UQ:ar, främst till mina barn som oftast sover i en DD matta samt en Hennesy Scout. För Hennesyn rekommenderar jag att inte använda mattans tie-outs. Då kollapsar mattan ihop en del, men UQ sluter om kroppen betydligt bättre.

Jag kan alltså helhjärtat rekommendera att du testar en DD UQ om du är det minsta intresserad. Kostar väl runt 700?

Edit: För bilder/vikter är nog det enklaste att googla lite. Finns ett gäng bilder och video-recensioner. Några kända märken är DD Hammocks UQ, UK Hammocks. Sedan finns det en uppsjö tillverkade i USA, med allt vad det innebär av frakt, moms, tull och diverse avgifter. Exempel: Hammockgear, JacksRBetter, Warbonnet, Arrow-Head Equipment. Kika runt på dem så får du snabbt en översikt av vikt, packvolym etc.

Tack för svar.
Vad tycker ni andra som provat båda alternativen?
Jag vill ha det enkelt när jag skall ut, men velar fram och tillbaka vad gäller liggunderlag kontra uq.

Har man ett myggnät av typen puppa/strumpa kan man fylla på med gräs eller torra löv på undersidan (förutsatt att det finns på plats). Gratis värmeisolering. Gratis som i att man slipper släpa på det.

Jag funderar på att prova UQ istället för liggunderlag.
Ni som har en, är ni nöjda med den ni har, vilken har ni?
Isolerar den bra, vikt?
Hur stor är den, har ni bild på den packad?
Ni som provat både UQ och liggunderlag, vad föredrar ni?
Använder ni den året runt?

.

Hej du... Jo, jag har provat båda och måste säga att jag föredrar UQ. Jag har en 3/4 från UK Hammocks som jag är väldigt nöjd med. Har haft den på sommaren, och ända ned till ca -5ºC en kall vårnatt. Den kostar ju lite mer än ett vanligt liggunderlag, så jag är inte säker på att det är värt det prismässigt. Dessutom är ju liggunderlaget inte alls lika känsligt för yttre påfrestningar.
Fördelen med UQ är att den är varmare och mysigare än liggunderlaget. Jag ligger mycket bättre i min hängmatta (DD Frontline) med en UQ än liggunderlag. Med liggunderlaget så blir det lite "hårdare" och det är lätt hänt att jag hamnar lite utanför det, och då blir det kallt på natten.
__
Fredrik

Svar

Jag tänkte fråga helt kort om två saker, nu innan jag till slut allvar börjar använda min hammock.

1. Hur gör ni för att tysta den där rösten i huvudet som säger: "Hej, du lilla tacos, idag kommer vilddjuret i skogen och mumsar upp dig"? Varje gång jag är själv ute i skogen så sätter fantasin igång hejvilt. Tält skulle nästan vara skönare för då kan jag ignorera allt som finns omkring mig, men i en hammock så är vyerna helt öppna. Finns det överhuvudtaget någon risk att djur kommer så nära, även om man inte luktar rök?

2. Vad är det bästa sättet att undvika fallande träd och grenar? Vad jag vet så ska man vara noga med att undersöka om det finns tidigare fallna objekt, men finns det fler tips på hur man kan låta bli att få X antal kilo trä i skallen?

Ok, jag vet att det gått ett tag sedan frågan ställdes. Men jag kände att jag ändå är tvungen att kommentera.

1: Risk att djur skall skada dig, eller ens komma nära under natten, är närmast obefintlig i vårt land.
Alla vilda djur undviker människor, om de kan.
Vi har inte heller rovdjur som är normalt farliga för människor. De farligaste vilda varelserna är bin, getingar och ormar. De två första gäller mest om du är allergisk mot bi och getingstick. Huggorm ger smärta, men är normalt inte dödande. Inget av nämnda går till angrepangrepp utan att känna sig hotade.
Vildsvin, björn, älg, varg, järv, hjort och rådjur har kapacitet att vara farliga. Men ingen av dessa djur går till angrepp utan att du hotar deras ungar.
En björn, eller vildsvin, skulle inte heller komma på tanken att rota igenom packningen under natten. Att björnar gör det i Amerika går inte att översätta till Svenska förhållanden.
Det finns ingen som helst anledning att vara rädd för vilda djur.
Om man får se ett vilt djur när man är ute - passa på och njut av upplevelsen!
Om man ser en djurunge, vänd och gå tillbaka samma väg. Gör det lugnt och stilla, utan att för den skull dröja dig kvar.

2. När det gäller träd, är noggrannhet och lugn bästa vapnet. I skogsbruksskolan (80-tal) fick jag lära mig att man går ett varv runt trädet. Titta efter döda grenar. På marken och i luften. Gör det lugnt och metodiskt, utan stress. Brådska eller stress gör att man lättare missar saker.

Framförallt : ut i skogen och njut av närheten till natur som vi har i vårg land!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg