Fråga 2. Kolla uppåt efter döda grenar. Finns inga garantier, även till synes friska träd kan ju vara sjuka, så titta på marken efter nedfallna grenar och uppåt efter döda grenar.
Haha nej men har verkligen aldrig någonsin haft en tanke på att kolla efter potensiellt fallande grenar när jag är i skogen... Annat än när man arbetar, fäller träd osv... Sålänge man inte gör det så är det nog inte stor risk att få grenar på sig. Kanske skulle vara försiktig vid storm bara...
Tokor:
2: Iblnd går jag ut i ett naturreservat och fäller ett träd eller två med motorsåg. Det tycker jag är kul. Man vill inte att trädet hämnas genom att släppa ner saker i skallen på en när det börjar falla. Det farligaste som finns är allt som är torrt och dött. Det är helt opålitligt. Tips: anländ när dagsljus råder, då kan du se dig omkring och upptäcka alla faror. Annars kan du använda forcen och känna om det finns några störningar du bör se upp med.
Ett annat tips när det gäller farliga träd är att kolla efter inåtväxta grenar på stammen (dvs där det en gång har suttit en gren). Titta även efter om barken har skador eller rentutav saknas helt eller delvis. Om du vill ha mer information så rekommenderar jag dig att googla "riskträd" vilket är kommunernas och offentliga förvaltningars benämning på farliga träd. Ofta finns det bedömningsskalor som kan vara bra att ha lite koll på.