Någon månad senare och betydligt visare.
Mitt fina dyra och snygga repsnöre på 6mm har nu pensionerats och ersatts av ett par whoopie slings. Repsnöret töjde sig för mycket om man hade långt mellan träden. Dessutom tog det ganska mycket plats.
Beställde 50m amsteel Blue från amerika och började pyssla. Billigt per meter, men frakten hamnade på ganska precis 200kr. Kändes ändå överkomligt, tills paketet hamnade hos tullen och jag fick en avi med den nätta summan 179kr!
Har kompletterat med en bärande åslina (fritt översatt från structural ridgeline), alltså en lina mellan hammockens ändar, vilken har flera funktioner:
1. Utgör fästpunkt för myggnätet. Har kopplat myggnätets fästen med varsitt litet mjukshackel samt en prussnik.
2. Gör att man alltid får samma häng, oavsett avstånd mellan träden.
Har tillverkat den så att den går att justera.
Störde mig även på att åslinan till tarpen töjde sig i vind och fukt, vilket gjorde att det lätt började fladdra.
Konstruerade således en åslina av amsteel.
Eftersom dyneema inte är speciellt kul att knyta gjorde jag åslinan i två delar. Varje del har en splitsad ögla i änden och sen satte jag ihop de två linorna genom att trä de andra ändarna i varandra (på samma sätt som whoopie slingsen), så att längden går att justera.
Man fäster alltså ändarna i varsitt träd och sen kortar man hela ekipaget då hårt som möjligt.
Konstruktionen möjliggör två olika sorters upphängning av tarpen:
1. "Vanlig" upphängning över åslinan. Här använder jag två färdigmonterade prussnik-knopar för att spänna ut tarpen på åslinan.
2. "Continious ridgeline", där man för linan runt träden och sedan tillbaka till tarpen. Detta sätt medför att man kan "skjuta/föra" tarpen fram och tillbaka för att justera positionen över hammocken.
Denna åslina går inte att spänna stenhårt vid monteringen, men eftersom linan inte töjer sig väntar jag mig en rejäl nettovinst. Den blir stum så fort man spänner ner tarpen mot marken.
Jag upptäckte dock en svaghet i Konstruktionen.
Längdjusteringen fungerar som bekant på så vis att linan låser sig under belastning, då den är förd genom sig själv (ni som har hanterat en whoopie sling förstår vad jag menar).
På en whoopie sling är båda "ändarna" belastade, vilket gör att detta funkar kanonbra. På min konstruktion är dock bara den ena änden belastad, vilket innebär att man kan rasera hela ekipaget genom att peta på den obelastade änden.
Jag låg sömnlös över detta, men löste det sedan genom att montera en prussnik-knop, vilket förhindrar detta.
För tillfället känner jag mig mycket nöjd med hela ekipaget =)