Hammock

Bättre att ha en lite för varm quilt som du kan ventilera på sommaren, än att ha en quilt som inte är tillräckligt varm framåt sen hösten, om du nu inte planerar att köpa en varmare vinter quilt.

Det var väl lite så jag tänkte. Antar att man kan justera värmen något genom att öppna upp den i framkant och/eller bakkant, alltså genom stt släppa in lite luft i UQen...

Nej en vinterQuilt får vänta något.
Dåså, då ska här beställas snart:)

Jag har själv just 3/4-varianten och tycker att den är mycket bra. Precis som du säger kan du öppna på olika platser för att justera värmen. Ett bra köp!
__
Fredrik

Sitter i valet och kvalet om vilken UQ jag ska skaffa från Ukhammocks.

Lutar åt deras 3/4 dun Quilt pga längden, jag är skälv 191cm så det blir 30cm som sticker ut så att säga.

Dock så letar jag lite erfarenheter om hur det funkar på sommaren eftersom den har en -7 "rating".
Någon vänlig själ som har erfarenhet av detta upplägg?

Alternativt funderar jag på deras 2/3 längds UQ men den är bara 1.15 lång vilket känns kort med tanke på min kroppslängd.

Tacksam för input ämnet :)

Jag har ingen erfarenhet av sommarquilten, men är du 191 tycker jag definitivt att du ska välja fullängdaren. Jag är ganska övertygad om att -7 rating räcker gott och väl för svensk sommar.

Sådär, beställt och betalt.....

Nu är det bara att vääääänta:mad:

Men då får man ju tid att DIYa ett insektsnät.

Kan för övrigt informera att DD hammocks myggnät inte funkade ( för mig iaf ) så bra när man ligger På diagonalen...

Diy-uq

Halloj!

För att tala om Underquiltar så satt jag och letade som en tok för att hitta på en som inte kosta lika mycket som min DD Fronline Hammock, XL Tarp, Snakeskin och de rep som behövs kostade tillsammans.
Efter att mer eller mindre gett upp då alla quiltar jag fann låg en bra bit över tusenlappen så tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt att göra en själv ändå, en kokong med isolering som inte komprimeras av kroppsvikten som man drar över hammocken.

Tre dagar senare var en biltema sovsäck sönderklipp och omsydd, hål i botten för att trä ut hammoken och flärpen vid huvudändan försvan. I underdelen hamnade ett sånt där vindruteskydd för bilar (sån där reflekterande matta) och vid extrem kyla läggs även i ett extra isolerande lager undertill och sovsäckens dragkedja drar man ihop över sig. Sitter kanonbra på hammocken och man kan välja mellan att ha den öppen upptill eller helt igenstängd.

Har provat sova i den ner till minus 15 grader (med extra isolering i) utan problem då den ger en extra 10cm isolering som inte komprimeras av kroppens vikt.
Kan försöka få upp några bilder på bygget om ni är intresserade av att se hur lösning blev?

Kul! Har du några bilder? Du har alltså gjort ett undertäcke som går att dra över med dragkedja även på ovansidan? Ligger täcket emot tyget eller ligger liksom hammocken fritt inne i sovsäcken? Typ så här?:

1180277417_02109.jpg

Senast ändrad:
Coolt! Klart att vi vill se bilder. Utan bilder har det inte hänt ;)
Jag hade många tankar om att sy en själv oxå, men som oftast så slutar det med att jag inser att jag inte hittar någonting som uppfyller mina kriterier till lagom pris. Och tiden är alltid ett problem. Så det slutar med att jag köper någonting istället.

Men nu ska jag iaf sy ett myggnät till grabbens hängmatta (DD Scout). Har beställt nät från UK Hammocks (billigare än svenska sybutiker). Ska bli skoj att ta med honom ut en sväng.
__
Fredrik

Hammocken hänger fritt inne i den, beror lite på hur hårt man spänner fast den såklart och då det är extra kallt lägger jag som sagt i ett litet täcke undertill. Hänger väldigt bra då den även går att fästa fast i hammocken så den ligger stilla, huvudet är enda kroppsdelen som sticker ut lite vilket är meningen också då jag har ett fruktansvärt varmt huvud då jag sover:)
Dragkedjan går att dra upp hela vägen så det blir som en extra kokong runt hammocken, väldigt mysigt!
Tidsmässigt så tog det inte många timmar (borträknat då torktiden för de detaljer som blev limmade) och kostnaden var inte mycket att prata om. Biltemas sovsäck som tål runt nollan, ett fluffigt täcke från jysk, solskyddsgrejen, lite elastiskt snöre och några meter tråd. Kosta en bra bit under 500-lappen och var klar efter 2 kvällars pysslande:)

Bra tips på billiga myggnät är att åka en sväng till IKEA. De gånger vi sover ute under ett enkelt vindskydd bara så är det dem vi hänger upp över oss. Relativt låg kostnad jämfört med samma produkt från något vildmarksföretag ;)

Bilagor

• 547524_10151358754756394_762463046_n.jpg
    547524_10151358754756394_762463046_n.jpg
    71.5 KB · Visningar: 1,331
  • halvstängd.jpg
    halvstängd.jpg
    58.5 KB · Visningar: 1,233
  • stängd.jpg
    stängd.jpg
    68.8 KB · Visningar: 1,150
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg